arrow_drop_up arrow_drop_down
Pinterest als marketingtool voor je webshop
2 februari 2021 

Pinterest als marketingtool voor je webshop

Wanneer mensen inspiratie nodig hebben, kan dat natuurlijk voor van alles zijn: voor de inrichting en het interieur van hun huis, voor het kiezen van de dagelijkse outfit, voor het kiezen van een tatoeage, alles is mogelijk. Veel mensen grijpen naar sociale media, zoals Pinterest om hun inspiratie op te doen. Hierdoor is Pinterest de perfecte website om jouw product aan het publiek te introduceren. Mensen zoeken naar inspiratie op deze website en kunnen op deze manier bij jouw product belanden. Ben je benieuwd naar Pinterest en vraag je je af hoe deze vorm van marketing werkt? In dit artikel leg ik het allemaal aan jou uit.

Pinterest, een gratis website om foto's te plaatsen

Pinterest is een website waarin verschillende foto's worden geplaatst. Iedereen kan vrijblijvend een account aanmaken op deze website en op dit account foto's plaatsen. Deze foto's kan je voorzien van bepaalde woorden die betrekking hebben op jouw foto. Zet je er bijvoorbeeld een foto op van een bepaald kledingstuk of een bepaalde outfit? Dan kun je de woorden zoals ‘outfit', ‘fashion', ‘mode', ‘shoppen' etc. erbij zetten. Deze woorden worden ook wel ‘hashtags' genoemd, het is dus belangrijk dat jij woorden kiest die echt bij de foto passen.

Achter deze foto kun je een link plaatsen. Dit betekent dat wanneer mensen op de foto klikken, ze automatisch worden doorgestuurd naar de juiste productpagina in jouw webshop. Zet je er bijvoorbeeld een leuke foto op van een rokje? Dan kunnen mensen op deze foto klikken om zo direct te worden doorgestuurd naar de website die dat rokje verkoopt. Dit kan natuurlijk met allerlei verschillende producten, maar ook met diensten. Zet je er bijvoorbeeld een mooie foto op van een tatoeage? Dan kan de foto doorverwijzen naar de tattoo shop die de tatoeage kan plaatsen.

Pinterest, hoe werkt dat dan voor potentiële klanten?

Mensen zoeken altijd naar inspiratie. Denk bijvoorbeeld aan manieren waarop zij hun huis kunnen inrichtingen, maar ook om te kijken hoe ze een bepaald kledingstuk kunnen combineren. Hoe gaat dit dan in zijn werk?

De potentiële klant zoekt naar iets wat hij/zij wilt weten. Bijvoorbeeld wanneer iemand kledinginspiratie wil opdoen voor een avondje uit. Deze potentiële klant zal dan op deze website gaan en deze zoektocht beginnen door het invullen van bepaalde woorden in de zoekbalk: zoals ‘kledingoutfits voor diner', ‘fashion diner', etc. Vervolgens zoekt Pinterest naar foto's met hashtags die aansluiten op deze zoekwoorden. Pinterest toont hierdoor dus foto's van kledingstukken die de potentiële klant in kwestie kan aandoen naar een diner.

Stel je voor dat Pinterest onder andere een foto van een zwarte jurk toont. Dan kan het natuurlijk heel goed zijn dat de potentiële klant deze jurk wil aan doen naar het diner en dus wil kopen. Het enige wat deze potentiële klant dan hoeft te doen, is op de foto te klikken zodat hij direct in de juiste webshop terecht komt en de jurk kan aanschaffen.

Overigens is Pinterest niet alleen een website, het is er ook in ‘app vorm'. Deze app is gemakkelijk te downloaden op je telefoon, waardoor mensen gemakkelijk op de website kunnen komen!

Waarom is Pinterest een goede marketingtool voor je webwinkel?

Pinterest is uitermate geschikt als marketingtool voor je webwinkel. Dit komt omdat deze website niet het imago heeft van een webwinkel. Sommige mensen hebben namelijk helemaal geen zin om ‘weer te kopen' of om ‘weer geld uit te geven' en zullen dan ook niet op websites kijken die doelbewust producten verkopen, zoals webwinkels. Veel mensen willen weten hoe ze al bestaande eigendommen kunnen gebruiken of inrichten, en willen hierdoor in principe alleen maar inspiratie op doen. Pinterest heeft dit imago, waardoor mensen snel hierop zullen kijken. Hierdoor is deze website uitermate geschikt om jouw product te presenteren: de klant klikt op de foto die jij hebt geplaatst, omdat hij/zij dit een leuk product vindt en hierdoor geïnspireerd wordt. Op deze manier wordt de klant indirect verleid om het product toch te kopen.

Voor welke branches?

Pinterest is vooral aan te raden voor branches die producten en/of diensten verkopen waarvan het uiterlijk een belangrijk kenmerk is. Denk dus bijvoorbeeld aan interieurproducten, kledingstukken, versieringen, accessoires, kapsels, tatoeages etc. Bij al deze producten en diensten speelt de uitstraling een prominente rol. Voor deze producten zoeken mensen dus veel naar inspiratie, in tegenstelling tot producten en diensten waar het uiterlijk geen belangrijke rol speelt. Denk bijvoorbeeld aan producten die een praktisch doel dienen, zoals schoonmaakmiddelen, medische producten, etenswaren etc.

De do's: Wat is belangrijk om wel te doen?

  • Gebruik passende hashtags. Denk aan woorden waaraan mensen kunnen denken wanneer ze jouw product zien. Hoe meer woorden, hoe meer kans dat jouw product wordt getoond in de zoekpagina. Wees creatief.
  • Maak verschillende foto's van hetzelfde product, het kan zijn dat de ene foto net wat meer aanspreekt dan de andere foto.
  • Zet altijd een link achter de foto die leidt naar de webwinkel.
  • Maak Pinterest borden. Je kunt borden maken waar je verschillende foto's in plaatst. Zo krijg jij een goed overzicht van alle foto's die je op jouw account hebt staan. Heb je bijvoorbeeld foto's van kledingstukken geplaatst? Plaats dan alle foto's van rokjes op één bord en de foto's van bijvoorbeeld truien op een ander bord. Zo houd je overzicht voor jezelf.

De don'ts: Wat is belangrijk om juist niet te doen?

  • Gebruik geen hashtags die niks met de foto te maken hebben. Dit zorgt alleen maar voor irritatie bij de potentiële klant. Als deze specifiek op zoek is naar iets, en vervolgens bij een heel andere foto terecht komt, dan zal iemand dat als negatief ervaren.
  • Gebruik geen praktische foto's. Gebruik foto's die de potentiële klant echt kunnen inspireren. Om terug te komen op het voorbeeld van een kledingstuk: zet er geen foto op van het kledingstuk an sich, maar zet er een foto op waarbij het kledingstuk wordt gedragen met andere leuke items. Zo krijgt de potentiële klant gelijk outfit inspiratie en heeft deze gelijk zin om het kledingstuk te kopen, om het kledingstuk ook op zo'n leuke manier te kunnen dragen.

100-e-commerce-tips-voor-een-succesvolle-webshop-succes-met-je-webshop

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen