Een mailfunnel maken in LaPosta: zo doe je dat
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
3 min

Een mailfunnel maken in LaPosta: zo doe je dat

3 min

Een mailfunnel maken klinkt voor velen angstaanjagend. Je weet dat je iets met mails wil, maar je raakt steeds in de war in de mogelijkheden en hoe je het aan moet pakken. Daarom geven we je vandaag een stap voor stap handleiding voor het aanmaken van een mailfunnel in LaPosta.

Een mailfunnel maken

Een mailfunnel is een serie van mailtjes waarmee je de lezer leidt richting een aanbod, in de hoop dat hij of zij een product of dienst bij je afneemt. Het handige aan zo’n mailfunnel is dat je hem één keer instelt, en je daarna iedere nieuwe aanmelding voor je e-maillijst hier doorheen kunt sturen. Passief geld verdienen dus.

Waarom is een maillijst belangrijk?

Je hebt vast wel eens de term gehoord ‘het geld zit in de lijst’. De mensen die op jouw maillijst staan hebben zich hiervoor aangemeld en willen graag op de hoogte blijven van jouw aanbod. Dat doe je door nieuwsbrieven te sturen, maar ook door een mailfunnel te maken.
Voor mijn eigen webshop stuurde ik al vanaf het eerste moment regelmatig een nieuwsbrief en later werkte ik ook met mailfunnels. Bijna dagelijks werden er op deze manier verkopen gerealiseerd. Het is dus absoluut de moeite waard om hierin te investeren!

Van MailChimp naar LaPosta

MailChimp is populaire e-mailmarketing software, maar vergeet ook LaPosta niet. Een minder bekend programma dan MailChimp, maar wel Nederlands én met een hele hoop opties die MailChimp niet heeft (in de gratis versie). Zo kun je bijvoorbeeld bij MailChimp geen uitgebreide mailfunnel maken, terwijl dit wel kan in LaPosta. Zeker de moeite waard om eens te testen dus.

Stap 0: wat moet er in je mailfunnel komen?

In dit artikel hebben we het vooral over hoe je de funnel moet aanmaken, maar deze moet natuurlijk ook gevuld worden. Denk goed na over welke mails jij in je mailfunnel wilt verwerken. Binnenkort schrijven we hier nog eens uitgebreid over, maar voor nu geven we je even een korte tip mee:

Zorg dat het publiek je eerst goed leert kennen, je misschien wel gaat volgen op je social-mediakanalen en dat ze weten dat je waarde weggeeft vóór je ze een vraag tot kopen van een product of dienst doet.

Stap 1: automation aanmaken

Goed, dan gaan we naar de eerste stap bij het maken van een mailfunnel. Kies binnen het programma LaPosta voor het aanmaken van een automation. Maak bijvoorbeeld een automation voor iedereen die je e-book heeft gedownload. Zo’n gratis weggever is een mooie manier om je mailinglijst te laten groeien. En je wil de mensen daarna natuurlijk wel opvolgen met een aanbod.

Stap 2: kies een startmoment

Een startmoment is het moment waarop iemand de funnel inkomt. Meestal is dat als hij/zij zich inschrijft voor een bepaalde lijst. De lijst is de plaats waar je al jouw relaties verzamelt. Je kunt deze allemaal op dezelfde lijst zetten, of verschillende lijsten aanmaken. Doordat je deze verschillende lijsten hebt kun je heel gericht een automation starten. Deel je lijsten dus goed in!

Stap 3: voeg elementen toe

Nu komt het echte werk: het toevoegen van verschillende elementen. LaPosta heeft verschillende elementen:

  • verstuur e-mail
  • notificatie
  • inschrijven
  • afmelden
  • wijzigen
  • pauzeren
  • wacht tot…
  • als/dan

Verstuur e-mail staat voor de mail die je wilt versturen. Daarnaast kun je vragen om een notificatie wanneer mensen tot een bepaalde mail zijn gekomen (bijvoorbeeld om te testen of mensen de hele funnel doorgaan of zich al eerder afmelden). Ook kun je aangeven hoeveel tijd er tussen de mailtjes moet zitten door gebruik te maken van ‘pauzeren’. Maar vooral wacht tot… en als/dan zijn interessant om in te zetten.

Je kunt namelijk instellen dat mensen automatisch van je lijst worden verwijderd als ze nog geen enkele mail van je hebben gelezen (want je hebt niets aan inactieve lezers). Of je kunt ze op een andere lijst inschrijven wanneer ze iets van je gekocht hebben, zodat ze automatisch naar een andere funnel gaan (de na-aankoop funnel bijvoorbeeld). Hier kun je allerlei strategieën op inzetten waar we je graag in een volgend artikel meer over vertellen.

Stap 4: schrijf goede teksten voor je mails

Een HEEL belangrijk punt. Je mailfunnel kan nog zo goed in elkaar zitten, maar zonder sterkte teksten in je mails heb je er niet zo veel aan. Die teksten, dat is wat jouw lezers overhaalt om jou te gaan volgen, om een aankoop te doen of om je website vaker te bezoeken. Zorg dus voor pakkende teksten, zodat je lezer geprikkeld wordt.

Stap 5: controleer je funnel

Het maken van een mailfunnel is soms net als puzzelen. Het ene moment weet je precies wat je volgende stap moet zijn, en het volgende moment twijfel je of wat je doet wel logisch is. Daarom is het controleren van je funnel zo ontzettend belangrijk. Raak je in de war bij het maken van je mailfunnel? Het kan helpen om het op papier even uit te schrijven en van daaruit weer terug te kijken in je mailprogramma of alles klopt.

Zet je funnel live!

En dan is het moment gekomen om je mailfunnel live te zetten. Dit is altijd een spannend moment, vind ik althans. Zeker weten dat je mailfunnel werkt? Zet jezelf even op de lijst als test, zodat je zelf de mailfunnel ook doorloopt. Kun je meteen eens zien hoe het er aan de voorkant uit ziet.

Categorieën