arrow_drop_up arrow_drop_down
Zo bespaar je tijd op bloggen (6 tips)
29 januari 2021 
in Bloggen

Zo bespaar je tijd op bloggen (6 tips)

Als ondernemer staat er één ding vast: je hebt weinig tijd om alle ballen in de lucht te houden. Je kan er natuurlijk voor kiezen om bloggen uit te besteden, maar als je daar niet de middelen voor hebt, dan wordt dat lastig. In deze blogpost delen we tips hoe jij in no time een blogpost in elkaar knalt. Want het hoeft echt niet moeilijk te zijn om jouw lezers van waardevolle content te voorzien.

Zo bespaar je tijd op bloggen

Toen ik begon met bloggen kwam het ook niet allemaal vanzelf. Het schrijven vond ik superleuk om te doen. Maar het kostte me bizar veel tijd. Soms deed ik over een blogpost van 700 woorden wel 3,5 uur. Gelukkig is dat nu wel anders en zet ik deze tips in om content eruit te knallen.

1. Werk met themadagen

Kies je ervoor om elke dag iets anders te doen of werk je met themadagen? Een dag in de week uitkiezen om je op een bepaald onderwerp te richten, kan ontzettend verhelderend zijn.

Het zorgt er niet alleen voor dat je veel effectiever te werk gaat, maar ook dat je productiviteit omhoog gaat. Ga op maandag bijvoorbeeld bezig met je administratie, dinsdag met het maken van content, woensdag plan je in voor marketing en donderdag besteed je tijd aan zelfontwikkeling.

Hierdoor kun je jouw planning goed afbakenen en je richten op de taken die op die dag moeten gebeuren. Natuurlijk zijn er klusjes die tussendoor komen, zoals het beantwoorden van mailtjes en telefoontjes. Maar daar prik je ook een vast moment voor.

Communiceer naar (potentiële) klanten dat je bijvoorbeeld tussen 12:00 en 16:00 beschikbaar bent voor telefoontjes en zet in je e-mailhandtekening welke dagen je werkt en op welke uren je jouw mailbox checkt. Dit zorgt ervoor dat je niet de hele dag jouw mailbox hoeft te checken of je telefoon hoeft te checken voor calls, maar dat jij je tijd vrijmaakt voor wat je af wilt ronden die dag.

2. Sla vragen op

Wij krijgen geregeld vragen over bloggen of Pinterest. Wat wij daarmee doen? We slaan ze op in een Trello-bord, zodat we niet na hoeven denken over de content die we kunnen schrijven.

Zo zorg je ervoor dat je relevante vragen beantwoordt en je niet hoeft te zoeken naar inspirerende content om over te schrijven. Zo bespaar je veel tijd, want je hoeft minder tijd te besteden aan het brainstormen voor content. Deze tijd kun je weer effectief gebruiken voor het maken van content.

3. Doe keyword onderzoek

Heb je geen inspiratie? En wil je daarnaast ook dat je blogposts beter gevonden worden? Zorg dan dat je van tevoren keyword onderzoek hebt gedaan. Wij gebruiken daar Ubersuggest voor. Deze online tool geeft je inzicht in welke zoekwoorden goed scoren en die jij kunt verwerken in jouw artikelen. Daarnaast gebruik ik deze tool ook voor inspiratie.

4. Begin met het einde in gedachte

Een waardevolle les die ik vroeger kreeg is om na te denken over een doel. Bedenk vooraf wat je doel is van de blogpost. Welke vragen wil je beantwoorden? Wil je jouw lezers informeren, inspireren of aanzetten tot verkoop? Zodra je weet wat het doel is, heb je meer motivatie om de blogpost te schrijven.

Dit kun je dan ook meteen verwerken in je blogpost. In de inleiding vertel je eigenlijk al welk doel de blogpost heeft, zodat je lezers meteen weten of ze verder willen lezen of niet.

5. Veel oefenen

Dat ik ondertussen 10 jaar blogervaring heb, betekent niet dat ik in 15 minuten een blogpost in elkaar heb gezet. Was het maar zo'n feest, want dan had ik nu meer dan 500 blogposts online staan.

Ook ik moet veel blijven oefenen. Hoe meer je schrijft, hoe makkelijker het wordt. Is dat niet zo met alles wat je doet? Het wordt overigens niet alleen makkelijker, je blogposts worden ook beter.

Wat ook helpt is om regelmatig blogposts van andere bloggers te lezen. Maak een lijstje met onderdelen die je aanspreken in andere blogposts. Hoe komt het dat deze je aanspreken en hoe kan jij deze verwerken in jouw eigen blogposts? Dit geeft inzicht in welke schrijfstijl jij fijn vindt.

6. Wees lief voor jezelf

Ik hoor nog te vaak dat ondernemers hun blogpost niet online zetten omdat ze onzeker zijn over wat ze hebben geschreven. Daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog, dat heb ik zelf ook weleens. Ik laat het dan een paar dagen liggen, en verbeter het artikel waar nodig.

Het is vooral belangrijk om niet te streng voor jezelf te zijn. Als je te streng bent, dan zorgt dat ervoor dat je blokkeert. Het is zonde als dat je tegenhoudt om waardevolle content te maken.

Op zo'n moment kun je ook denken wat de waarde is voor de ander. Je kan een ander namelijk helpen met de content die jij voor ze maakt. En zij kunnen jou weer helpen door een dienst of product bij je af te nemen. Zie het als een wisselwerking waarbij beide partijen geluk ervaren.

 

100-e-commerce-tips-voor-een-succesvolle-webshop-succes-met-je-webshop

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen