arrow_drop_up arrow_drop_down
15 januari 2019 

7 e-commerce trends in 2019

E-commerce is booming business. De stijgende lijn die we al jaren zien zet ook dit jaar nog door, zowel voor B2C als B2B webwinkels. Wij vertellen je welke zeven e-commerce trends je dit jaar niet mag missen, zodat je webshop optimaal van de groei profiteert. Goed om je te realiseren is dat het pas zin heeft om de trends te volgen als de basis van je webshop helemaal op orde is. Bovendien hoef je niet alle 7 de trends te omarmen. Het is oké om hierin een keuze te maken.

E-commerce trend #1 – Personalisatie

Dankzij steeds geavanceerdere technieken en nieuwe tools die ook voor kleinere ondernemers betaalbaar zijn, wordt personalisatie in je webwinkel en in je marketingfunnel steeds eenvoudiger. Data uit de webwinkel wordt bijvoorbeeld gecombineerd met de gegevens in je CRM of je e-mailmarketingsoftware. Alles om de klantbeleving zo optimaal mogelijk te maken en een aanbod op maat te kunnen doen aan elke bezoeker. Hoe meer informatie je over je bezoekers en klanten verzamelt, des te meer personalisatiemogelijkheden er zijn.

Een voorbeeld van Marktplaats: iemand die iets op internet plaatst of bekijkt, heeft wellicht ook interesse in een gerelateerd product. Marktplaats doet dit bijvoorbeeld. Indien iemand een advertentie van een BMW plaatst, krijgt deze persoon vervolgens advertenties van te koop staande Audi’s te zien. Tussen beide groepen bezoekers blijkt een sterke correlatie te bestaan.

Een voorbeeld dat wellicht makkelijk toe te passen is in jouw webwinkel: laat bezoekers, net als in het voorbeeld van Coolblue hieronder, zien welke producten ze eerder bekeken hebben in je webshop.

Een ander voorbeeld dat vrij eenvoudig toe te passen is: stuur klanten die een bepaald product gekocht hebben een serie mails met tips over (het gebruik van) het betreffende product met daarbij aanbiedingen voor accessoires. Een mooie manier om je omzet te verhogen.

E-commerce trend #2 – Inspelen op de klantbeleving

Door goed in te spelen op de klantbeleving kun je je omzet gestaag laten groeien. Onderzoek waarvan jouw klanten een goed gevoel krijgen. Is dat van lage prijzen, van persoonlijke service of van supersnelle levertijden? Of juist van uitgebreide productinformatie, een chatbot die 24/7 beschikbaar is, eenvoudig mobiel kunnen betalen of het aanbieden van video testimonials. Of wellicht een combinatie van factoren. Ga een stapje verder dan je concurrent en geef je klanten de ideale beleving, dan is de kans groter dat ze bij je terug komen voor een herhalingsaankoop.

E-commerce trend #3 – Omnichannel

Er was altijd een bepaalde rivaliteit tussen stenen winkels en online winkels. Even leken ze elkaar in de weg te zitten. Nu weten we dat ze elkaar juist enorm kunnen versterken. Want hoe fijn is het als de klant in een fysieke winkel een bepaald product ziet, laten we zeggen een kledingstuk, waarvan de juiste maat niet meer voorradig is. De winkelmedewerker kan het in een paar klikken op een tablet bestellen en rechtstreeks bij de klant thuis laten bezorgen. Is de aankoop toch niet naar wens? Dan heeft de klant twee opties: retourneren via de post of via de stenen winkel. Niet de mogelijkheden en beperkingen van de winkel staan hier voorop, maar de wensen van de klant. En zo hoort het ook.

In 2019 wordt dit verder doorgetrokken. Je bent als retailer pas echt goed bezig als je naast je fysieke winkel ook een webshop hebt. Andersom is wat lastiger te realiseren. Daarom zijn bij webwinkeliers de pop-up shops nog altijd erg in trek. Dit is bovendien een ideale manier om leegstand in de winkelstraten – al dan niet tijdelijk – te verminderen.

E-commerce trend #4 – Abonnementen

Het aanbieden van abonnementen is een interessant en veelzijdig verdienmodel binnen de e-commerce. Hiermee ben je verzekerd van herhalingsaankopen en meer financiële zekerheid, terwijl klanten korting krijgen op hun aankopen. Van ondergoed en sokken tot verzorgingsproducten, thee en snoep. Het wordt allemaal in abonnementsvorm aangeboden.

Of het abonnementsmodel ook voor jouw webshop geschikt is, is afhankelijk van de branche waarin je zit. Met meubels of fietsen zal een abonnementsmodel hoogstwaarschijnlijk geen reële optie zijn. Deze producten worden doorgaans maar een beperkt aantal keer in een mensenleven gekocht. Verkoop je echter onderhoudsproducten voor deze meubels of fietsen, dan kan het wel interessant zijn om deze in een abonnementsvorm aan te bieden. Ook andere verbruiksproducten zoals verzorgingsproducten, eten en drinken, diervoeding (en –speeltjes), boeken of bloemen lenen zich goed om in de vorm van een abonnement aan te bieden. Het biedt consumenten gemak doordat de producten die ze toch nodig hebben, op het afgesproken moment op de juiste plek bezorgd worden. We hebben het allemaal druk en consumenten zijn daardoor continue op zoek naar manieren om hun leven makkelijker te maken. Een abonnementsmodel voor verbruiksproducten draagt daaraan bij.

E-commerce trend #5 – Mobiel betalen

Steeds meer online bestellingen worden gedaan vanaf een smartphone. Toch laat het betaalgemak op zo’n mobiel apparaat soms nog te wensen over. Zonde, want dit doet afbreuk aan de klantbelevenis tijdens het winkelen. Uit onderzoek blijkt dat conversieratio’s op mobiele apparaten ongeveer drie keer zo laag zijn als op een desktop. De uitdaging zit hem in het schermformaat. Tijdens het bestellen moeten er een aantal gegevens ingevuld worden en dat gaat nou eenmaal soepeler op een groot scherm met een apart toetsenbord. Ook dit jaar werken diverse banken en betaalproviders aan slimme oplossingen om het betaalproces op mobiele apparaten zo makkelijk mogelijk te maken.

Je kunt het klanten zelf wat makkelijker maken door het aanmaken van een account niet te verplichten. Vraag daarnaast zo min mogelijk gegevens tijdens het afrekenen en voorkom afleiding in de checkout.

E-commerce trend #6 – Voice search

Steeds meer smartphones hebben een ingebouwde spraak assistent, zoals Siri (iOS) en Google Assistant (Android). Het laatste jaar is het aantal gesproken zoekopdrachten aanzienlijk toegenomen ten opzichte van vorige jaren. Naar verwachting zal het aantal voice searches in 2020 de helft bedragen van alle zoekopdrachten. Dit komt onder andere doordat we steeds vaker onze smartphone gebruiken om online te surfen en te shoppen, maar ook doordat de digitale persoonlijk assistenten steeds verder verbeterd worden. Vragen worden beter herkend door de software en de spraak assistenten komen in steeds meer talen beschikbaar.

Hoe handig is het als je over een tijdje tegen Siri kunt zeggen dat ze een pizza moet bestellen en dat even later de bezorger al op de stoep staat?

E-commerce trend #7 – Chatbots

Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Natuurlijk begrijpt iedereen dat de klantenservice doorgaans niet 24/7 beschikbaar is. Een chatbot is een perfecte tool om je klanten tegemoet te komen en om extra service te verlenen. Deze virtuele klantenservice medewerker kent geen pauze- en rusttijden, die werkt gewoon dag en nacht door voor jouw webshop.

Chatbots zullen natuurlijk nooit de persoonlijke aandacht kunnen vervangen. De standaard vragen over verzending, garantie, levertijd en of inzage in de orderstatus kunnen echter heel goed door de chatbot worden beantwoord. Fijn voor klanten, want zij hoeven niet meer te wachten tot jij of een van je medewerkers beschikbaar is. Bovendien houd jij hierdoor tijd over voor andere zaken.

Chatbots zijn op diverse manieren in te zetten. Voor het beantwoorden van klantvragen, maar ook om extra service te verlenen. Denk aan stap voor stap installatie instructies of gebruiksaanwijzingen. Een andere functie die veel ingezet wordt bij chatbots, is het oplossen van problemen. Heeft de klant een probleem met een product, dan kan de bot door middel van een gestroomlijnd keuzemenu snel tot de kern van het probleem komen. Dat scheelt jou een hoop tijd. Zodra dit probleem is geïdentificeerd, dan kun jij – of de chatbot – een passende oplossing bieden. Bijvoorbeeld het maken van een onderhoudsafspraak of bezoek van een monteur.

Tot zover de 7 e-commerce trends waarvan wij veel verwachten in 2019. Welke trends hebben jouw aandacht? Laat hieronder je reactie achter!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen