Online marketing trends in 2021
24 juni 2021 
3 min. leestijd

Online marketing trends in 2021

Online marketing is het reclame maken voor een product of dienst via internet. Het is de verzamelnaam voor allerlei online activiteiten langs verschillende kanalen, waarbij het doel is om meer klanten te trekken en meer omzet te genereren. 

Er zijn verschillende manieren om meer bezoekers en klanten naar je webshop te trekken. In dit artikel hebben we de beste methoden voor je op een rij gezet. Bij online marketing kun je bijvoorbeeld denken aan zoekmachine optimalisatie (SEO), waardoor je website beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Maar denk ook aan bloggen, social media en samenwerkingen met bloggers of influencers. Deze laatste zijn personen waar de doelgroep zich aan spiegelt en die, de naam zegt het al, invloed uitoefenen. Influencers kunnen tegen betaling jouw diensten of producten promoten, als dit past binnen hun eigen strategie en imago.

Maar wat zijn nu de online marketing trends in 2021?

Voor iedereen, maar zeker ook voor ondernemers, was 2020 een bijzonder jaar. Klanten groeiden in korte tijd uit tot ware online shoppers. Door corona en de daarbij behorende lockdowns werd er aanzienlijk meer online besteld dan te verwachten was op basis van de gegevens van de afgelopen jaren. De klant is daardoor plotseling volwassen geworden. Hij is veel meer gewend geraakt om online al zijn zaken te regelen en inkopen te doen.

Customer journey

Een belangrijkste online marketing trend die nu gaande is, is dat marketing en het contact met klanten steeds persoonlijker wordt. De ondernemer gaat in gesprek met de doelgroep en onderzoekt waar precies de wensen en behoeften van de klant liggen. De houding is dus meer interactief en minder (alleen maar) zenden. Dat kan bijvoorbeeld met een vraag en antwoord dialoog, al dan niet met een intelligente chatbot. De klant is steeds minder bereid om zelf alles uit te zoeken op website van de aanbieder en wil graag naar het product of de dienst van zijn keuze geleid worden. Dit is de zogenaamde customer journey. Of in het Nederlands: de klantreis. Dit maakt marketing een stuk persoonlijker.

Content blijft King

De basis van alle online marketing blijft de content, ook in 2021. En dat is maar goed ook. De inhoud van de website is en blijft de belangrijkste informatiebron. Niet alleen over de producten, maar ook over het bedrijf. Consumenten willen zaken doen met mensen, niet met een anoniem bedrijf. Ze willen weten wie er achter het bedrijf zit. Als je het slim aanpakt, kun je door een stuk persoonlijkheid in je marketing toe te voegen, een gunfactor creëren. Een consument gunt jou de koop, en niet een of ander anoniem bedrijf. 

Wissel af met de vorm waarin je de content aanbiedt. Niet iedereen kijkt graag video’s, en niet iedereen leest graag. Door een blog zowel op video op te nemen als uit te schrijven, bedien je beide groepen mensen. Daarnaast: speel in op de vragen die jouw ideale klant heeft. Steeds vaker zoekt een consument op de smartphone via voice search (spraakgestuurd zoeken). Weten welke vragen gesteld worden én hierop goed vindbaar zijn in bijvoorbeeld Google, kan je vele extra bezoekers en klanten opleveren. 

Persoonlijk en relevant

Content die puur commercieel is was al steeds minder in trek. Deze trend zet zich door in 2021. Het brengen van persoonlijke, relevante content komt hiervoor in de plaats en is daarmee één van de belangrijkste online trends op het gebied van marketing. Klanten willen herkend worden door bedrijven, willen suggesties krijgen die voor hén relevant zijn en willen op een persoonlijke manier aangesproken worden. Denk bijvoorbeeld aan het noemen van hun voornaam boven een e-mail of bij het bezoek aan een pagina in je webshop. Effectief inspelen op wat klanten willen zorgt voor meer betrokkenheid bij je webwinkel.

Tijd vinden voor marketing

Marketing voor je webshop kun je natuurlijk prima zelf doen. Jij kent jouw producten én jouw doelgroep immers het beste. Echter, tijdgebrek is bij de meeste webwinkels een struikelblok. En ja, dan schiet de marketing er nog wel eens bij in. Regelmatig spreek ik webwinkel eigenaren die op het moment dat er veel bestellingen zijn, geen tijd meer hebben voor marketing. Pas als het weer rustig wordt gaan ze er weer mee aan de slag. Het gevolg daarvan: enorme pieken en dalen in omzet, in drukte maar ook in je naamsbekendheid. Je creëert veel rust door niet alleen op rustige momenten aan marketing te doen, maar juist het hele jaar door. Heb je hier zelf niet de tijd voor, of heb je geen zin om jezelf te verdiepen in de diverse marketingkanalen, dan is je online marketing uitbesteden een goede optie. Er wordt dan continu aan de zichtbaarheid van je bedrijf gewerkt en je hoeft zelf ook niet persé op de hoogte te zijn van alle nieuwe ontwikkelingen.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief