Zijn jij en jouw klant een match?
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
4 min

Zijn jij en jouw klant een match? Waarom je marketing moet zien als daten

4 min

Je denkt misschien dat het runnen van een webwinkel en romantiek weinig met elkaar te maken hebben. Toch lijkt marketing - als je het goed doet - ontzettend veel op daten.

In de e-commerce draait alles om aantrekkingskracht. Gewapend met fluweelzachte rood-roze pijlen en een gespannen boog, ga jij als een echte Cupido achter potentiële klanten aan. De mensen bij wie jouw zorgvuldig gerichte pijlen he-le-maal in de roos zijn, zijn de mensen die niet alleen maar vallen voor jouw webwinkel, maar die ook nog eens een langdurige klantrelatie met je aangaan.

De eerste indruk

Een eerste indruk is al-tijd belangrijk. Dat geldt als je verhuist of aan een nieuwe baan begint, maar op een eerste date telt de eerste indruk extra zwaar. Bij buren en collega’s kun je het beeld dat ze van je hebben later nog wel bijsturen: jullie delen een locatie en zijn dus zo-goed-als aan elkaar overgeleverd. Maar als je op je eerste date een flater slaat, zie je je date waarschijnlijk nooit meer terug.

Dat geldt ook voor marketing. Maak je een slechte eerste indruk, dan klikt jouw potentiële klant jou gewoon weg. Een tweede kans is dan absoluut geen gegeven. Zorg er dus voor dat de ‘outfit’ van je webshop helemaal klopt: je kleurenpalet, je logo, de uitstraling van je webshop. Je gaat toch ook niet naar een romantisch bedoeld diner met ongepoetste tanden en je gulp open, in de ijdele hoop dat die date die jou nog amper kent daar wel doorheen kijkt?

Een goed gesprek

Het is misschien wel de meest voorkomende afknapper: een date die helemaal vol is van zichzelf, vooral dingen vertelt die jou niet boeien en die niet geïnteresseerd is in wie jij nou eigenlijk bent. Dat je dingen die je zegt altijd moet afstemmen op degene die tegenover je zit, lijkt een no-brainer. En toch gaan superveel dates én webwinkeliers op dit punt de fout in.

Zie jouw marketingcontent als de gespreksstof tijdens een eerste date. Heb je eigenlijk wel helder wat je gesprekspartner leuk, grappig of interessant vindt? Dit begint natuurlijk met vragen stellen. Dat je niet alles in één keer goed doet, is geen probleem. Terwijl je aan het woord bent, kun je jezelf bijsturen. Dat geldt voor content ook. Als het een niet lekker landt, vraag je dan af waarom niet - en doe het de volgende keer beter.

Chemie laat zich niet dwingen

Heb je weleens geprobeerd of het werkt om tijdens een date steeds te vragen: vind je me al leuk? En nu dan? EN NU DAN? Waarschijnlijk niet, omdat je wéét dat dat nou eenmaal niet is hoe het werkt. In een enkel geval spatten de vonken er meteen na een eerste ontmoeting vanaf. Veel vaker is chemie iets wat moet groeien.

Dat is in marketing niet anders. Natuurlijk heb je mensen die op je advertentie klikken en meteen je halve webshop in hun mandje gooien. Maar dat zijn toevalstreffers en bovenal: uitzonderingen. Meestal is er meer interactie nodig voordat de vlam overslaat. En dat is helemaal prima.

Blijf jezelf

Als je heel graag wilt dat iemand je leuk vindt, is het verleidelijk om je anders voor te doen dan je bent. Je date is bijvoorbeeld een echt ochtendmens, en hoewel jij in werkelijkheid alleen maar haat voelt als de wekker gaat, zeg je dat jij óók in het pikkedonker zingend je bed uitspringt om van die typische ochtendmensdingen te gaan doen, zoals hardlopen of groene smoothies maken. Als jouw date dan is blijven slapen en jij met wallen tot op je knieën naar je koffieautomaat slentert, val je door de mand.

Als webwinkelier is het verleidelijk om in je marketing te roepen wat je klant wil horen. Maar zoals je op een date trouw moet zijn aan je persoonlijkheid, moet je in je marketing trouw zijn aan je merkidentiteit: wat maakt jou uniek, waar geloof je in? Zorg ervoor dat je dat helder hebt en blijf daar in iedere uiting voor staan.

Een vervolgdate 

Na de eerste date is de ultieme vraag natuurlijk: komt er een tweede. Als je niet wilt dat het bij één date blijft, en jouw beoogde partner stelt zelf geen tweede date voor, dan zul jij het initiatief moeten nemen.

In de marketing noem je dat de follow-up, en die is behoorlijk essentieel. Retargeting is voor marketing wat een vervolgdate is voor je liefdesleven. Zonder retargeting gaat er op de lange termijn niks moois opbloeien en is het enige wat jij aan die eerste ontmoeting overhoudt een amper noemenswaardig aandenken in je Google Analytics.

Samen verder 

Na een aantal succesvolle dates hoop je natuurlijk dat je klant een nieuwe stap wil zetten in jullie relatie. Oftewel: dat hij of zij een product bij je koopt. Dit is absoluut een mijlpaal. Maar het is belangrijk om je te realiseren dat de relatie daar niet stopt.

Net als in een relatie met een partner, moet je blijven investeren in de relatie met je klanten. Alleen dan weet je zeker dat ze gek op je blijven en niet een deurtje verder gaan kijken. Wat je wilt, is geen vluchtige affaire. Je wilt dat je klant met je trouwt. En ook na het ja-woord zul je je best moeten blijven doen. Want een huwelijk waarin je de ander uit het oog verliest, loopt op termijn gegarandeerd stuk.

Het geheim van een succesvol huwelijk 

Maar hoe zorg je ervoor dat klanten met je willen trouwen, en dat dat óók nog eens een gelukkig huwelijk wordt voor jullie allebei?

Met 14 jaar ervaring in de e-commerce op zak, help ik klanten om succesvol te daten met hun klanten. Oftewel: om hun marketing zo in te richten dat ze de ene na de andere match vinden. In mijn programma Magnetic Marketing leer ik webwinkeliers hoe ze geschikte huwelijkskandidaten vinden en hoe ze ervoor zorgen dat die toppers óók nog eens volmondig ‘JA!’ zeggen. Want blauwtjes lopen is vervelend. Zeker als het succes van je bedrijf ervan afhangt.

Verover NU het hart van je klant

Categorieën