Wat is een affiliate webshop en is het iets voor jou?
3 min. leestijd

Wat is een affiliate webshop en is het iets voor jou?

Naast jouw eigen producten (of diensten) kun je ook een aantal producten in je webshop aanbieden die je niet zelf hebt ingekocht. Of je maakt zelfs een complete webshop met producten die niet door jou verkocht of geleverd worden. Je bent dan affiliate en verdient daar commissie mee. Vroeger had ik een aantal van dit soort webshops en ik kan je zeggen dat dat een leuk extra inkomen opleverde.

Weten wat affiliate is en of een affiliate webshop ook iets voor jou is? Lees dan snel verder.

Wat is affiliate marketing nou precies? Bij affiliate marketing krijg jij een kleine commissie voor de producten en diensten die jij verkoopt voor een ander bedrijf door middel van het plaatsen van advertenties via jouw website, app, nieuwsbrief en sociale-mediakanalen.

Er zijn verschillende programma’s waar je je kunt aanmelden als affiliate. Daisycon en TradeTracker zijn twee bekende, maar ook Bol.com en Managementboek hebben een affiliateprogramma.

Ben je een fanatieke blogger, dan ben je wellicht op zoek naar manieren om dit professioneler aan te pakken en daar geld mee te kunnen verdienen. Je steekt er immers veel tijd in, dan mag er dus ook wat verdiend worden. Of misschien ben je nog zoekende naar een extra inkomstenstroom; een side hustle. Ook dan is een affiliate webshop zeker het overwegen waard.

Als blogger kun je werken met affiliate linkjes in je artikelen, of een widget plaatsen waarin je producten aanbiedt. Maar je kunt ook affiliate producten toevoegen in een webshop. Zo heb ik jaren geleden eens een affiliate webshop gemaakt waarin ik moederfietsen verkocht. Dat leverde me elke maand best een leuk inkomen op. Het proces is vrij simpel, maar er zitten wel wat haken en ogen aan.

Ik gebruikte WooCommerce (WordPress plugin) voor mijn affiliate webshop, en hier heb je (ontzettend handig!) een mogelijkheid om aan te geven dat het product dat je toevoegt een affiliate product is. Daarna vul je de gegevens in zoals je altijd doet en plaats je de externe link in het juiste vakje. De omschrijving kun je ook eenmalig plaatsen, het enige waar je wel goed op moet blijven letten is of er prijsveranderingen zijn. Het kan een teleurstelling zijn voor je klant als de prijs hoger uitvalt dan zij van tevoren dachten.

Mijn advies: beveel alleen aan wat je zelf ook zou kopen. Wanneer jij iets aanbeveelt gaan mensen ervan uit dat je dat doet omdat je het zelf een goed product vindt. Dat is voor hen vaak ook de reden dat ze dat product óók aan willen schaffen. Iets aanbevelen wat je zelf niet interessant vindt kan er dan ook voor zorgen dat klanten een volgende keer niet meer via jouw webshop iets zullen bestellen. En dat is dan ook weer niet goed voor jouw eigen betrouwbaarheid en het bestaan van jouw side hustle.

Neem mij als voorbeeld: ik lees best veel boeken over e-commerce en ondernemen, maar ik vind niet alle boeken even goed. Als ik jou een boek zou aanbevelen dat ik zelf niet goed vind, wat denk jij daar dan van? Misschien vind je het boek wél goed, maar als jouw smaak en stijl lijkt op die van mij vind je het boek waarschijnlijk niets. Zou je me een volgende keer dan geloven als ik je een boek aanraad? Denk dus kritisch na als je een webshop maakt over wat je gaat aanbevelen.

7-hacks-om-meer-te-verdienen-succes-met-je-webshop

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.