Dit is waarom het je niet lukt om je eigen marketingstrategie te volgen
Je doet je best om op te vallen. En opvallen, dat valt nog niet mee. Je bent lang niet de enige ondernemer met een webwinkel, en je bent ook niet de enige met een productaanbod dat lijkt op dat van jou. Om ervoor te zorgen dat klanten toch bij jou kopen en niet naar de concurrent gaan, heb je een marketingstrategie bedacht. Een behoorlijk slimme, vind je zelf. Maar waarom lukt het je dan steeds niet om je aan je eigen strategie te houden?
Op een verlaten marktplein is opvallen geen enkel probleem: je zet je kraam neer, maakt duidelijk dat je iets moois aanbiedt, en mensen komen vanzelf bij je kijken. Een deel van die kijkers zal - als je aanbod inderdaad de moeite waard is en je prijs passend - als logisch gevolg van die spontane toestroom ook bij je kopen.
Helaas heeft het winstgevend krijgen van een webwinkel weinig overeenkomsten met het opzetten van een kraam op een leeg marktplein. Het lijkt eerder op iets als: met veel pijn en moeite een schraal campingtafeltje openklappen op een marktplein dat zó vol staat met volledig over de top uitgedoste kramen, dat klanten niet meer weten waar ze moeten kijken. En de marktkooplui? Die schreeuwen om het hardst wat ze verkopen.
Marketing is niet hetzelfde als hard schreeuwen
Dat is waarom je als webwinkelier niet ontkomt aan marketing. Als je alleen je tafeltje uitklapt, weet niemand dat je er bent. Toch heeft effectieve marketing maar weinig te maken met dat om het hardst schreeuwen dat veel van je concullega’s doen. Net als op een overvol marktplein, want zeg nou zelf: wie gaat je überhaupt horen als het echt óveral herrie is?
Als jouw marketingstrategie wel bestaat uit ‘om het hardst schreeuwen’, dan is de reden dat je het niet volhoudt waarschijnlijk dat je hees geschreeuwd en uitgeteld op de bank ligt bij te komen van al die inspanningen die je niks opgeleverd hebben. Maar dat is niet waar de meeste webwinkeliers de fout ingaan.
One size fits nobody
De belangrijkste reden dat webwinkeliers hun eigen strategie niet volgen, is dat ze gekozen hebben voor een aanpak die helemaal niet bij hen past en ook niet bij hun producten. Er is niet zoiets als ‘de gouden marketingformule’, ongeacht wat duizend marketingguru’s je proberen te wijs te maken. En ook de nieuwste trends passen niet per se bij jou en de unieke identiteit van jouw winkel.
Je moet je marketing zorgvuldig afstemmen op de producten die je verkoopt, de klanten die je wilt aantrekken én wie jij bent als ondernemer. Doe je dit niet, blijven de resultaten zeker weten uit en voel je je ook nog eens niet prettig bij wat je doet. En dat houdt natuurlijk niemand vol.
Niet iedere outfit flatteert iedereen
In feite is je marketing niet meer en niet minder dan de manier waarop jij jouw webwinkel presenteert aan de wereld. En dat lijkt weer heel erg op het kiezen van de juiste outfit om mee naar een netwerkbijeenkomst te gaan. Zo bekeken is het ineens heel logisch dat niet alles werkt voor iedereen: een jurk die er op het rek fantastisch uitziet, is op jouw lijf misschien wel helemaal niks. Terwijl jij strak-in-het-pak juist helemaal tot je recht komt.
Het heeft dan ook geen zin om concurrenten klakkeloos te kopiëren - een veelgemaakte marketingfout. Wat voor hen werkt, hoeft voor jou niet te werken. De kans dat je met dezelfde aanpak dezelfde resultaten boekt, is zelfs nihil. Ondertussen voel je je ook nog eens net zo ongemakkelijk als wanneer je op die netwerkbijeenkomst gedwongen zou worden om de kleren van iemand anders te dragen - die ook nog eens niet dezelfde maat en smaak heeft.
Laat routine niet roesten
Routine zorgt ervoor dat je niet steeds met jezelf in discussie hoeft over wat je op welk moment gaat doen. Zo maakt routine je productief. Mensen hebben per dag nou eenmaal maar een beperkte voorraad wilskracht. Maar niet alles waar de roe-klank in zit, is goed. Vasthouden aan routines is top, maar kijk uit voor vast-roesten.
De markt is altijd in beweging en dat geldt ook voor jou. Dit betekent dat wat op het ene moment past bij jou en je klanten, op een ander moment gedateerd kan zijn. Gebruik je marketingstrategie dus als houvast, maar wees niet bang om aanpassingen door te voeren als bepaalde activiteiten niks meer opleveren of niet meer goed voelen.
Marketing die je als gegoten zit
Kortom: je moet ervoor zorgen dat je marketing je als gegoten zit. Altijd, op ieder moment. Hoe je dat precies doet, dat is nou precies wat mij na 14 jaar ervaring in de e-commerce op mijn lijf geschreven is. Ervaring die ik graag met mijn klanten deel.
In Magnetic Marketing leer ik je hoe je er met simpele strategiewijzigingen voor zorgt dat jij jezelf terugziet in je marketing, waardoor het volgen van je eigen strategie ineens helemaal geen moeite meer kost. Met als gevolg dat klanten zich zó tot je aangetrokken voelen, dat ze het simpelweg niet kunnen laten om bij jou te kopen - en niet bij iemand anders.