arrow_drop_up arrow_drop_down
15 januari 2015 

Klanten aantrekken door je te onderscheiden

Kun jij, zonder lang na te denken, vertellen wat jouw webwinkel nou écht anders maakt dan die van je concurrenten? Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Of anders geformuleerd: waarom moet men juist bij jou kopen? De vraag is moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Want wat maakt jouw bedrijf nou echt uniek? Hoe val je op tussen de duizenden webwinkels die er tegenwoordig zijn? Dat is nog niet zo gemakkelijk.

In dit artikel laat ik je zien wat goede (en minder goede) USP’s voor je webshop zijn en hoe je deze kunt inzetten om klanten aan te trekken en je omzet te vergroten.

Goede en minder goede USP’s voor je webshop

Pak pen en papier, schrijf elke reden op die je maar kunt bedenken waarom men bij jou zou kopen. Bestudeer je concurrenten. Wat bieden zij? Wat doe jij anders, beter? Kijk ook naar webwinkels in andere branches, om inspiratie op te doen. Maak een longlist van positieve punten van jouw webshop.

Deze ga je vervolgens inkorten. Argumenten als die hieronder kun je direct doorstrepen.

  • Lage prijzen
  • Snelle levering
  • Veilig betalen
  • Lage verzendkosten
  • Goede service

Dit heeft bijna elke webwinkel. Bovendien mag je deze punten alleen als Unique Selling Point (USP) noemen als je werkelijk de laagste prijzen van heel Nederland (en België) hebt, vandaag nog kunt leveren en al je klanten persoonlijk helpt met het vullen van hun winkelmandje.

Je moet met iets beters komen om de consument te overtuigen. Iets dat je concurrenten niet bieden, maar dat wel waardevol is voor je doelgroep.

Waar zou je jouw doelgroep blij mee maken?

  • Gratis verzenden én retourneren
  • Filmpjes met uitleg, zelfgeschreven gebruiksaanwijzingen
  • Geweldige productfoto’s en omschrijvingen, die niks aan de verbeelding overlaten
  • Personaliseren van producten
  • Levenslange garantie
  • Gratis cadeauverpakking

Houd bij het bedenken van jouw onderscheidend vermogen altijd je doelgroep in gedachte. Welke service verwachten ze, en waarmee kun je ze positief verrassen?

Geen idee wie je doelgroep is? Volg dan snel dit stappenplan om je doelgroep te bepalen.

‘Wij bestaan al sinds 2008’ is voor de klant totaal niet belangrijk. En is dus geen goede USP. Consumenten willen juist weten wat voor hen het voordeel is als ze bij jou bestellen.

Maak je USP’s zichtbaar

Als je bepaald hebt waarin jij je écht onderscheidt, is het zaak om dit aan al je bezoekers te vertellen. Plaats je USP’s dus op een duidelijk zichtbare plek, zoals in de header. Eventueel kun je ze op de productpagina, in de buurt van de bestelknop, nog eens terug laten komen. Zo kun je twijfelaars alsnog over de streep trekken.

Deze webwinkels hebben hun USP’s op een goed zichtbare plek geplaatst.


Klanten aantrekken door je te onderscheiden

Klanten aantrekken door je te onderscheiden

Webwinkel ZoYou laat de Unique Selling Points ook op de productpagina terugkomen.

Klanten aantrekken door je te onderscheiden

Veel webwinkels tonen USP’s niet duidelijk

Tijdens het schrijven van dit blog heb ik heel wat webwinkels bekeken, op zoek naar hun USP’s. Het viel me op dat meer dan de helft deze niet (duidelijk genoeg) op de site heeft staan. En als ze er wel staan zijn het vaak algemene punten, waarmee ze zich niet werkelijk onderscheiden. Zo zonde!

Op dit punt is dus nog echt winst te behalen. Maak je klanten duidelijk waarom ze bij jou moeten kopen, je zal merken dat je hiermee twijfelaars over de streep trekt en meer klanten krijgt.

Nog een stapje verder

Voor de bezoekers van je webshop is het nu wel duidelijk. Maak jouw onderscheidend vermogen echter ook op andere manieren duidelijk. In je nieuwsbrief bijvoorbeeld, op je blog, op social media en in advertenties. Geef je doelgroep een reden om naar je webwinkel door te klikken.

Nu jij

Wat is het onderscheidend vermogen van jouw webwinkel? Ben je na het lezen van dit artikel nog tevreden over je USP’s of kunnen ze beter? Ik ben benieuwd en denk graag met je mee. Geef hieronder een reactie!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Mark

Door

Mark

op 21 October 2015

Hallo, Na een grote aanval op mijn oude webshop moest ik praktisch opnieuw beginnen met mijn sitedesign. Doordat ik nu een layout/thema gekocht heb krijg ik al veel positieve reacties en statistieken. Nu heeft de site een basis maar een uitgebreide shop is het nog niet. Tijdens mijn "reis" door marketingland kwam ik uit op de USP. De term was mij vreemd, maar die ik in beschrijving wel kende uit mijn opleiding en ervaring. Zo klein als mijn shop ook is geeft me dat ook wel weer unieke USP's om te vertonen (persoonlijke service, snel antwoord, betrouwbaar en flexibel). Ik hoop dat deze weergave van goede eigenschappen een extra boost mag geven aan vertrouwen van mijn klant met de bijbehorende conversie. Ik hoor graag uw reactie. Mark Peeters www.heroictales.nl

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 23 October 2015

Bedankt voor je reactie Mark. Wat vervelend dat je je webwinkel opnieuw moest opbouwen. Je USPs mogen best nog duidelijker in beeld, liefst op elke pagina!

Cynthia

Door

Cynthia

op 17 June 2018

Ik denk veel over mijn verbeterpunten na. Daarom ga ik straks aan de slag met mijn usp. Thanx voor de tips!

Reactie plaatsen