Wat is een brandrep en hoe zet je die in?
4 min. leestijd

Wat is een brandrep en hoe zet je die in?

Een brand representative – brandrep of merkambassadeur – is een persoon die de producten en/of diensten van een klein bedrijf promoot. Je kunt de omzet van je webwinkel verhogen door je naamsbekendheid te vergroten. Brandreps kunnen mensen zijn die je inhuurt, mensen die je rekruteert of mensen die zich vrijwillig aanmelden.

Er zijn verschillende soorten brandreps. Sommige ondernemers zijn liever zelf de ambassadeur van hun eigen merk, terwijl anderen professionals of vrijwilligers inschakelen. Steeds meer worden ook bloggers ingehuurd, die nieuws en ervaringen over een product graag verspreiden nadat ze het hebben uitgeprobeerd.

Het werk van een merkambassadeur lijkt wellicht simpel, maar er is meer dan op het eerste gezicht lijkt. Onbetaalde merkambassadeurs werken aan het opbouwen van een goed bedrijfsimago door hun positieve ervaringen over de producten of diensten te delen. Betaalde merkambassadeurs hebben vaak ook andere verantwoordelijkheden. Ze zijn bijvoorbeeld vaak belast met het ontwikkelen van marketingideeën en het verzamelen van feedback van klanten.

Sommige merkambassadeurs posten online over producten en diensten. Anderen wonen beurzen en andere evenementen bij om producten te promoten. Houd er rekening mee dat een goede brandrep een specifieke doelmarkt zal aanspreken. Sommige bedrijven maken de fout om te proberen een merkambassadeur te selecteren die zoveel mogelijk mensen zal aantrekken. Uiteindelijk verliezen ze zaken omdat ze hun focus niet hebben beperkt tot één bepaalde groep.

Er zijn verschillende plaatsen waar je als webwinkel eigenaar een brandrep kan zoeken. Je kunt studenten en hun connecties gebruiken om jouw producten te laten promoten, als deze passen bij die doelgroep. Richt je je op producten voor kinderen, dan kun je vast ouders vinden die het geweldig vinden om brandrep voor jouw bedrijf te worden.

Kleine bedrijven kunnen bloggers en andere influencers gebruiken als marketeers. Merken kunnen ook beroemdheden met een enorm aantal volgers inzetten, hoewel dit soort ambassadeurs meestal buiten het bereik van de kleinere webwinkels liggen.

Ten slotte kun je als ondernemer op zoek gaan naar influencer-marketeers die een kleinere maar substantiële aanhang hebben onder jouw ideale klanten.

Er zijn een paar manieren waarop je de effectiviteit van een brandrep kan meten. Het heeft alles te maken met statistieken. Een van de belangrijkste is hoeveel mensen jouw berichten daadwerkelijk zien en zich bezighouden met jouw inhoud.

Een andere is om te kijken naar de verkoopcijfers voor en nadat de brandrep aan boord komt en te bepalen of die verkopen plaatsvinden in de segmenten van jouw markt, die door jouw merkambassadeur zijn bereikt.

  • Het is een geweldige manier om je merk menselijker te maken.
  • Wanneer je de juiste brandrep kiest, zorgt die voor een media-aanhang en een goede reputatie. Hij of zij biedt online mond-tot-mondreclame over jouw merk en geeft jouw product of dienst een gezicht dat de verkoop stimuleert.
  • Ze zorgen voor een groter sociaal bereik dat positief is. Als je 12 brandreps hebt met elk 10.000 volgers, dan vergroot je jouw bereik met 120.000 potentiële klanten.
  • Brandreps zijn niet altijd gemakkelijk te sturen.
  • Je hebt er nooit volledig controle over. Het is altijd een sprong in het diepe om je vertrouwen in iemand anders te stellen als het om jouw merk gaat.
  • Ze kunnen groter zijn dan je product. Een bekende merkambassadeur een met een enorme aanhang online kan je merk overschaduwen. Dit geldt vooral als ze betrokken raken bij een schandaal.

Denk eens aan de laatste keer dat een mond-tot-mondreclame een van je aankoopbeslissingen heeft beïnvloed. Misschien deelde een vriend je liefde voor een abonnementsservice, stuurde een collega je een verwijzingscode voor gratis beltegoed, of een buurman heeft je zijn favoriete aannemer aanbevolen. Of misschien was het zo simpel als een vriendelijke suggestie over waar te gaan eten. Hoe dan ook, je hebt waarschijnlijk gedeeltelijk gehandeld op basis van de verwijzing, omdat deze afkomstig was van iemand die je vertrouwt.

Denk nu eens na over de laatste keer dat je een verwijzing ontving en deze negeerde. Wat bracht je ertoe de aanbeveling niet op te volgen? Gebrek aan vertrouwen in de persoon die je de verwijzing gaf? De manier waarop de verwijzing is gedaan? Over het algemeen geldt dat wanneer verwijzingen / aanbevelingen eruit zien en aanvoelen als generieke spam, we de neiging hebben niet erop te reageren, en terecht.

In deze omstandigheden lijkt de ‘aanbeveling’ meer op een onderbrekende advertentie dan op een echte aanbeveling. Met dit in gedachten kun je jezelf een belangrijke vraag stellen: wat voor soort aanbevelingen sturen jouw brandreps voor je bedrijf uit? Als het gaat om het laatste, dan is het onwaarschijnlijk dat je je doelen zal bereiken.

Daarom is het zo belangrijk dat je jouw ambassadeurs of de supporters die je zou willen inschakelen vooraf screent en kwalificeert. Ideaal is om ze enkele testen te laten doen. Als je goede brandreps kiest, zal je de komende jaren de vruchten ervan plukken.

Zoals bij elke marketingstrategie, vereist verwijzingsmarketing de juiste mix van strategie, middelen, technologie en mensen, die een bijzonder cruciale rol spelen bij het aansturen van de hele operatie. Als je de juiste brandreps kunt vinden met de juiste mix van vaardigheden, persoonlijkheid en geloofwaardigheid, ontwikkelt jouw aanbevelingsmarketingprogramma zich verder. Dat wil niet zeggen dat het bouwen van een krachtig leger van gepassioneerde verdedigers gemakkelijk is. Maar met de juiste verwijzingsmarketingstrategie en -aanpak is dat wel mogelijk.

Brandreps zijn dus essentieel voor het vergroten van je merkbereik, het vergroten van leads en kwaliteit en het verbeteren van sociale betrokkenheid. Twijfel je nog steeds of je zou moeten investeren in een brandrep? Bedenk dan vooral hoe die de zichtbaarheid van je merk en de algehele inkomsten van je bedrijf kan beïnvloeden.

7-hacks-om-meer-te-verdienen-succes-met-je-webshop

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.