E-commerce 2020 – 5 gouden kansen
Mindset
Astrid van der Made
Mindset
4 min

E-commerce 2020 - 5 gouden kansen

4 min

Het starten van een webwinkel is populairder dan ooit en de e-commerce branche ontwikkelt zich razendsnel. Terwijl het aantal fysieke winkels afgelopen 10 jaar met 11 procent afnam, is het aantal online winkels sinds 2010 verdrievoudigd. Ook het aandeel Nederlanders van 12 jaar en ouder dat online aankopen doet is afgelopen jaren gestegen van 64% (2012) naar 79% (2019) (bron: CBS). Wat zijn op dit moment de gouden kansen in e-commerce? Dat zetten we uiteen in dit artikel.

Duurzaamheid in e-commerce

Steeds meer mensen zijn zich bewust van de voordelen van een duurzame levensstijl. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders het duurzame aspect belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Daarnaast is maar liefst 36% van de Nederlandse consumenten bereid om extra te betalen voor duurzame producten.

Dit biedt voor jou als webwinkel eigenaar een mooie kans, aangezien veel webwinkels nog niet erg duurzaam werken. Zo kwam eind vorig jaar in het nieuws dat een aanzienlijk deel van de kleding die retour gestuurd wordt, niet terug in de voorraad komt van de webwinkel, maar dat deze gewoon vernietigd wordt. Simpelweg omdat dat goedkoper is dan om de kleding opnieuw in de voorraad op te nemen. Als je weet dat ons land het hoogste retourpercentage van Europa heeft, kun je je voorstellen dat dit niet erg duurzaam is en dat hier nog heel veel winst te behalen valt.

E-commerce 2020 - 5 gouden kansen - duurzaamheid

Hoe duurzaam zijn jouw producten? En wat doe jij om duurzaamheid te stimuleren in je bedrijf? Neem ook het retourproces nog eens kritisch onder de loep. De meest duurzame optie die ook nog eens goed voor jouw omzet is: voorkomen dat mensen producten retourneren. Dit bereik je onder meer door uitgebreide productinformatie en goede foto’s op de website te plaatsen. Maar ook door consumenten bewust te maken van de voordelen van duurzame producten.

Personalisatie

Een webwinkel die aanbevelingen geeft op basis van persoonlijke gegevens: 45% van de online shoppers geeft daar de voorkeur aan. En 56% van de online consumenten keert graag terug naar webwinkels die deze techniek inzetten. Personalisatie biedt interessante kansen binnen de e-commerce.

Netflix en Spotify hebben dit goed begrepen. Op basis van je kijk- en luistergeschiedenis en de voorkeuren die je aangeeft krijg je films en muziek voorgeschoteld die jou hoogstwaarschijnlijk aanspreken. Netflix stuurt ook heel slim mails met de tekst: “We hebben net een film toegevoegd die jij waarschijnlijk goed zult vinden”. Grote kans dat mijn interesse gewekt is en ik de mail open – en later de film kijk. Ook Amazon past personalisatie slim toe door klanten aanbevelingen te tonen op basis van hun aankoopgeschiedenis.

Dankzij ‘big data’ die het bezoek- en koopgedrag van je klanten analyseert kun je consumenten heel gericht benaderen. De tijd van massacommunicatie en een mailbox vol berichten die niet voor jou bedoeld zijn is hiermee echt voorbij.

De opkomst van social commerce

Gemiddeld besteden mensen 2 uur en 23 minuten per dag op sociale media. Niet gek dus dat ook webwinkeliers hier steeds meer te vinden zijn. Het is een geweldige manier om in contact te komen met je doelgroep en je klanten. Ook sociale kanalen als Facebook en Instagram weten dit en komen met slimme e-commerce functies zoals Facebook Shopping en Instagram Shopping.

5 Gouden kansen in e-commerce - De opkomst van social commerce

Dit beeld komt uit de infographic van FameMass.com. Bekijk hier de volledige infographic. 

Daarnaast zien we dat er steeds meer influencers komen. (Semi-)beroemdheden die hun naam aan een bepaald product of een merk verbinden. Dit blijkt een uiterst effectieve marketingstrategie te zijn die webwinkels bepaald geen windeieren legt. Een beroemdheid die jouw producten promoot bij zijn of haar achterban levert je met een beetje geluk in korte tijd honderden of zelfs duizenden nieuwe klanten op. Zie dat zelf maar eens voor elkaar te krijgen.

Zijn er in jouw vakgebied influencers waarmee je zou kunnen samenwerken? Benader hen eens en informeer naar de mogelijkheden.

Verkopen via marketplaces

Met de komst van Amazon naar Nederland, is ons land weer een marketplace rijker. De grootste marketplace in Nederland is op dit moment Bol.com, maar het zou zomaar kunnen dat Amazon daar verandering in gaat brengen. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 40% van de online aankopen op dit moment via een marketplace plaatsvindt. Deze e-commerce trend is er dus niet een om lichtzinnig over te denken.

Onderzoek of het voor jouw webwinkel interessant is om ook aanwezig te zijn op dergelijke marketplaces. Zet voor jezelf de voor- en nadelen op een rij. Zijn er voldoende kansen om winstgevend te verkopen via een marketplace, dan kan het absoluut interessant zijn. Houd wel je marges scherp in de gaten, anders snijd je jezelf in de vingers en zal je nooit een goed inkomen uit je webwinkel kunnen halen.

Voice search in e-commerce

Een tijd terug schreef ik al over de opkomst van voice search (het doen van gesproken zoekopdrachten). In de afgelopen jaren is dit fenomeen steeds populairder geworden. De voorspelling van destijds: dat in 2020 50% van de zoekopdrachten gedaan zal worden via voice search, lijkt dit jaar uit te komen. Als e-commerce bedrijf kun je niet anders dan hierop inspelen, aangezien je anders onherroepelijk klanten gaat mislopen.

Wat betekenen deze e-commerce kansen voor jouw webwinkel?

Ik realiseer me dat er nog meer e-commerce trends zijn, waarop ik in dit artikel verder niet in ga. De reden: mijn klanten bestaan vooral uit eigenaren van kleine tot middelgrote webwinkels. Ik kan wel aankomen met allerlei technieken als augmented reality en machine learning, maar ik weet dat de meeste bezoekers aan deze website daar weinig mee kunnen omdat ze afhankelijk zijn van de software die zij gebruiken. Daarom licht ik in dit artikel 5 gouden e-commerce kansen uit die je wél direct kunt toepassen. Uiteindelijk bereik je alleen je doelen als je actie onderneemt.

Categorieën