Instagram shopping: kansen voor webwinkel eigenaren
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 mei 2018 

Instagram shopping: kansen voor webwinkel eigenaren

Instagram is aan een flinke opmars bezig. Zeker voor jongeren is dit het belangrijkste social media kanaal van dit moment. En daarmee ook een mooi marketingkanaal voor jou als webwinkel eigenaar. Zeker nu Instagram Shopping gelanceerd is. Voorheen kon je alleen een link in je bio plaatsen. Nu kun je heel eenvoudig producten in je foto’s taggen. In dit artikel leg ik uit hoe het precies werkt. Laat die klanten maar komen!

Wat is Instagram shopping?

Via Instagram Shopping kun je jouw producten onder de aandacht brengen bij je volgers. In een foto die je geplaatst hebt kun je de producten in je webwinkel taggen. Je volgers kunnen hierop klikken en het product direct aanschaffen.

Zie hieronder een voorbeeld van webwinkel Linijn. Bezoekers zien van elk product de naam en de prijs.

Instagram shopping - kansen voor webwinkel eigenaren

Zodra je op een van de tags klikt kom je op een shopping pagina en daarna in de webwinkel op de juiste productpagina, waar je de bestelling kunt plaatsen.

Instagram shopping - kansen voor webwinkel eigenaren

Een geweldige manier om je producten onder de aandacht te brengen van je doelgroep, zeker als je mooie productfoto’s en sfeerfoto’s combineert met slimme hashtags en onderschriften.

Op dit moment zijn de tags alleen te zien op smartphones en je kunt ze alleen toevoegen op de gratis (organische) berichten. Per foto kun je maximaal 5 producten taggen en indien je een carrousel plaatst kun je er maar liefst 20 taggen.

Nog een voorbeeld, van webwinkel HipHuis.

Instagram shopping - kansen voor webwinkel eigenaren

 

Kansen voor jouw webwinkel

Instagram is al jarenlang hét platform voor visual storytelling. Door de focus op mooie foto’s is het een ideaal platform om consumenten en merken samen te brengen en volgers te inspireren. Instagram heeft zo’n 800 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waarvan ongeveer 60% zelfs dagelijks actief is (bron). Instagram gebruikers gaan vaak via hun feed op zoek naar inspiratie en kunnen daarbij dus ook jouw producten tegenkomen. Hoe handig is het dat een bezoeker vervolgens met een paar klikken op de juiste productpagina in jouw webwinkel terecht komt? Voorheen moest je ‘link in bio’ bij een foto plaatsen, waarna iemand zelf maar moest uitvogelen waar het product zich precies in je webwinkel bevond. Dit is nu verleden tijd!

Nog een voorbeeld van een webwinkel die Instagram Shopping inzet Paperlovers.nl.

Instagram shopping - kansen voor webwinkel eigenaren

Zo begin je met Instagram shopping

Instagram Shopping is nog niet in alle landen mogelijk, maar gelukkig wel al in onder meer Nederland en België. Alleen Instagram accounts die goedgekeurd zijn voor shopping kunnen van deze functie gebruik maken. Hiervoor dien je een business account te hebben. Heb je dit nog niet, ga dan naar instellingen in de Instagram app en vink ‘Switch to Business Profile’ aan. Daarnaast mag je alleen producten verkopen die voldoen aan de verkopersovereenkomst en het handelsbeleid van Instagram. Een laatste voorwaarde is dat je Instagram bedrijfsprofiel gekoppeld moet zijn aan een Facebook catalogus. Deze kun je maken en beheren via de Facebookpagina van je webshop.

Zodra je aan de voorwaarden voldoet moet je account eerst beoordeeld worden, wat enkele dagen duurt. Daarna kun je aan de slag met het taggen van jouw producten in je foto’s!

Stappenplan Instagram Shopping

Ga jij ook met Instagram Shopping aan de slag? Volg dan onderstaande stappen!

1. Zorg dat je Instagram app up to date is

Ga naar je telefooninstellingen en update de Instagram app, indien nodig. Als je geen Instagram shopping tags ziet, dan komt dit omdat de app nog niet up to date is.

2. Koppel Instagram Shopping aan je Facebook winkel

Shopping via Instagram is gekoppeld met je Facebook winkel. Als je Shopify of BigCommerce gebruikt kun je via deze platformen rechtstreeks een winkel op Facebook zetten. Als je niet met deze platformen werkt kun je dit handmatig doen. Lees hier de handleiding van Facebook.

3. Schakel producten taggen in

Zodra je Shopping Account goedgekeurd is krijg je van Instagram een melding dat je producten in foto’s kunt taggen. Ga in de app naar je profiel en tik op de melding bovenaan je profiel. Zie je deze niet, ga dan naar het tandwieltje, tik op Winkelen, Doorgaan en selecteer een productcatalogus om aan je bedrijfsprofiel te koppelen. Vervolgens tik je op Klaar.

Klik voor meer info.

4. Upload een foto en tag je producten

Zodra je shopping account klaar voor gebruik is, kun je een foto uploaden zoals je gewend bent. Voeg een bijschrift toe of gebruik een leuke filter. Tik vervolgens op de producten in de foto die je wil taggen. Voer de namen in, tik op Klaar en op Delen.

Ga aan de slag met het (laten) maken van mooie sfeerfoto’s van je producten, deel ze op Instagram en taggen maar!

Zet jij Instagram Shopping al in voor je webwinkel? Deel in de reacties hieronder dan de link naar je Instagram pagina!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Jay

Door

Jay

op 27 May 2018

Ik gebruik instashopping nu 2 maanden. Nog niet heel veel animo voor maar dat komt denk ik omdat het shoppen via nstagram en facebook nig rekatief nieuw is in Nederland. #speelgoedmix

Reactie plaatsen