Duurzaam ondernemen - kansen voor webwinkeliers
Duurzaam ondernemen - kansen voor webwinkeliers
10 september 2018 

Duurzaam ondernemen - kansen voor webwinkeliers

Op 10 oktober is het de Dag van de Duurzaamheid. Dit is inmiddels de tiende editie en nog steeds is deze dag hard nodig. Steeds meer consumenten hechten waarde aan een duurzaam leven en verwachten dat ook van bijvoorbeeld webwinkels. Als webwinkelier zijn er allerlei mogelijkheden om het begrip duurzaamheid in je werkzaamheden vorm te geven. Wat jij als ondernemer kunt doen om duurzaamheid een plek te geven in je webwinkel lees je in dit blog.

Verkoop tweedehands producten

Verkoop jij als webwinkelier kleding of andere producten die geschikt zijn voor tweedehands gebruik? Overweeg dan om te starten met de verkoop van tweedehands producten. Hiermee geef je allerlei producten een tweede leven. Bovendien liggen hier talloze kansen voor jou als ondernemer. Mensen hechten namelijk steeds meer waarde aan een beter milieu. De verkoop van tweedehands producten kan zomaar zorgen voor een flinke toename in je omzet.

Kies voor milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal

Duurzaamheid wordt voor webwinkels steeds belangrijker. Ze krijgen dagelijks te maken met transportzendingen, retourzendingen en verpakkingsmateriaal en worden gedwongen om zaken anders of beter te doen. Kijk daarom als ondernemer eens naar je verpakkingsmateriaal. Kun je dit niet anders aanpakken, bijvoorbeeld door gebruik van duurzame en/of biologisch afbreekbare materialen? Stimuleer niet alleen de verkoop van duurzame producten en artikelen, maar ga ook voor milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal. Probeer daarnaast het aantal retourzendingen te beperken, want ook dit is slecht voor het milieu.

Digitaliseer je administratie

Vandaag de dag worden steeds meer werkzaamheden en administratieve processen gedigitaliseerd. Het meesturen van een pakbon of fysieke factuur is daarom niet meer nodig. Kies voor een digitale factuur of pakbon en stuur alles netjes per e-mail naar je klant toe. Dit scheelt jou niet alleen in de papier- en printkosten, maar het is ook nog eens beter voor het milieu. Win-win!

Maak gebruik van fietskoeriers

Het vervoer van de vele pakketjes die dagelijks verzonden worden door webshops is verantwoordelijk voor een flinke hoeveelheid luchtvervuiling. Kies voor een groener alternatief door het inzetten van fietskoeriers. Deze zijn tegenwoordig in alle grote steden in Nederland vertegenwoordigd. Als je alleen pakketjes met de reguliere post meestuurt die niet door de fietskoeriers afgeleverd kunnen worden, kun je toch al flink wat milieuschade door uitlaatgassen voorkomen. Zeker als je je collega-webwinkeliers weet te overtuigen om ook voor deze duurzame verzendmethode te kiezen. Je kunt dit overigens prima inzetten als USP, als je weet dat je doelgroep dit waardeert of verwacht.

Voorzie je kantoorruimte van ledverlichting

Huur je een ruimte voor de opslag van je voorraad of heb je een kantoor waar je werkt aan je webwinkel? Kies dan voor led verlichting in plaats van gewone goeilampen, tl buizen of zelfs spaarlampen. Led verlichting is niet alleen duurzaam, maar ook goedkoper en beter voor je ogen. Bovendien is het zeker een poging waard om de verwarming eens een graadje lager te zetten.

Steun duurzame én maatschappelijk verantwoorde initiatieven

Er zijn tal van mogelijkheden om het begrip duurzaamheid vorm te geven binnen je bedrijf. Ook als het niet echt bij je producten past. Kijk niet alleen intern, maar ook extern en verbreed je perspectief naar buiten jouw bedrijf. Steun bijvoorbeeld lokale duurzame en maatschappelijk verantwoorde initiatieven. Doneer bijvoorbeeld een percentage van je omzet of een deel van de omzet van een bepaald artikel aan een duurzaam goed doel naar keuze. Extra leuk is als je je klanten laat meebeslissen. Weet je veel van duurzaam ondernemen, dan zou je ook eens een lezing of presentatie kunnen geven aan ondernemers in spe.

Breng je bedrijf onder de aandacht op de Dag van de Duurzaamheid

De Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober is natuurlijk een uitgelezen kans om jouw webwinkel onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Ook als je op dit moment eigenlijk nog helemaal niet zo duurzaam bent. Het is nooit te laat om daarmee te beginnen!

Er zijn verschillende manieren om de Dag van de Duurzaamheid slim in te zetten voor jouw webwinkel:

  • Schrijf een blog of neem een video op waarin je vertelt wat jij doet om duurzaam te ondernemen. Heb je producten in je assortiment die duurzaam leven stimuleren dan is het ook leuk om die te benoemen.
  • Geef een kortingscode die geldig is op alle duurzame producten in je webwinkel.
  • Doneer een deel van de omzet van een bepaald (duurzaam) product aan een goed doel t.b.v. het milieu.
  • Vraag je volgers op social media wat zij doen om duurzaam te leven. Hiermee stimuleer je de interactie, wat je bereik op social media vergroot.
  • Voorzie jouw doelgroep van tips over hoe ze met jouw producten en/of diensten het begrip duurzaamheid kunnen vormgeven.

Hoe duurzaam ben jij (+ aanbieding)

Ik ben heel benieuwd hoe jij het begrip ‘duurzaamheid’ vorm geeft in jouw bedrijf. Laat hieronder een reactie onder! Wil jij vanaf nu ook altijd op de hoogte zijn van belangrijke marketing-momenten voor jouw webwinkel én tips krijgen over hoe je deze slim kunt inzetten? Word dan Premium lid van Succes met je Webshop. Je krijgt dan o.a. elke week een mail met verse marketing inspiratie.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.

Door Plafonddroogrek.nl op 15 September 2018

Door mijn droogrekken op te hangen gebruik je geen extra stroom meer om je was te drogen, ik gebruik zo veel mogelijk hergebruikt inpakmateriaal en ik lastmijn voorraad 1x per 3 maanden bezorgen. Als toevallig ietsniet merr op voorrraad is krijgen de klanten een klein kadootje voor het wachten, ipv extra bezorging inplannen.

Reactie plaatsen