Verleid bezoekers tot een aankoop: 5 tips

Ken je dat gevoel

Je bent eigenaar van een geweldige webwinkel: mooie producten, goede kwaliteit, je hebt uren en uren gestopt in het maken van je webwinkel en je bent klaar om de wereld te veroveren…

Maar waar blijven dan die klanten?

Je werkt je een slag in de rondte. Je leest allerlei blogs met tips en tricks en past deze zo goed mogelijk toe. Maar toch lukt het niet om meer bezoekers te trekken en van die bezoekers klanten te maken. En om jezelf een lekker salaris uit te betalen.

Je vraagt je af waarom het nou zo moeilijk is om je webwinkel succesvol te maken. Om je heen hoor je vooral succesverhalen…

Dit was ook de ervaring van Linda, een van mijn klanten. Ze werkte enorm hard, stak veel uren in haar webwinkel maar de resultaten bleven achter. Hoe enorm frustrerend was dat! Ze begon met het toepassen van een aantal conversie-verhogende tips en langzaam maar zeker zag ze haar omzet stijgen. En toen ze ook nieuwe manieren uitprobeerde om meer bezoekers naar haar webwinkel te trekken ging ze helemaal als een speer! Tegenwoordig heeft ze dagelijks bestellingen in haar webwinkel en heeft ze haar doel voor dit jaar al ruimschoots behaald.

In dit blog geef ik 5 tips zodat jij ook meer bestellingen in je webwinkel krijgt. Sneak peak: volgende week geef ik je 5 tips voor meer bezoekers!

1. Benoem voordelen van je producten

Natuurlijk schrijf je voor elk product in je webwinkel een uitgebreide producttekst. Let op dat je hierin niet alleen de details van het product beschrijft, maar benoem vooral de voordelen voor de consument. Dus niet: “dit telefoonhoesje is geschikt voor een iPhone 7”. Maar: “Dit telefoonhoesje laat jouw iPhone 7 er niet alleen geweldig uit zien, hij beschermt hem ook als je hem per ongeluk laat vallen. Een barst in je scherm gaat jou niet overkomen! Scheelt je een hoop gedoe (en geld!).”

Online shoppers vragen zich continu (onbewust) af: “Wat heb ik hier aan?” Geef dus bij voorbaat al antwoord op deze vraag. Laat de consument niet zelf het antwoord bedenken.

2. Haal twijfels weg

Twijfelende bezoekers in je webshop kopen niet. Vraag jezelf af waaraan jouw klanten zouden kunnen twijfelen en neem deze twijfels weg. Zijn de verzendkosten direct te zien in je shop? Is de levertijd en/of voorraadstatus meteen duidelijk? En op welke manieren kan er betaald worden? Laat potentiële klanten niet zoeken naar deze informatie maar plaats deze op slimme plaatsen in je website, denk aan de header (helemaal bovenaan), footer (helemaal onderaan) of op de productpagina’s.

Twijfel kan natuurlijk ook ontstaan over het product. Zorg daarom altijd voor uitgebreide teksten die elke vraag beantwoorden die een potentiële klant kan hebben en plaats per product meerdere foto’s, van verschillende kanten van het product. Zo geef je consumenten een zo volledig beeld van het product.

3. Duidelijke bestelknoppen

Misschien een open deur, maar aangezien ik nog steeds regelmatig webwinkels zie die het presteren om hun bestelknop ergens te verstoppen, zet ik hem er toch bij. Zorg dat de bestelknop het opvallendste item op de product pagina is. Niets mag meer aandacht trekken dan de bestelknop. Dat betekent dat lichtgrijs doorgaans geen slimme kleur is voor deze knop. Een opvallende kleur die nergens anders in je webwinkel voorkomt, maar wél past bij het design van je shop, is dat wel.

4. Leid je klant niet af

Als een bezoeker zover is dat hij zijn winkelwagen gevuld heeft, is er nog maar 1 doel: hem zo snel en makkelijk mogelijk de bestelling te laten plaatsen. Als je hem vervolgens afleidt met allerlei in het oog springende banners, afbeeldingen en teksten, raakt je potentiële klant afgeleid van dit doel. En loop jij omzet mis. Elimineer dus alle afleiding in het bestelproces. Verwijder het menu – als jouw webwinkelsoftware dat toelaat -, haal banners en overbodige teksten weg en plaats al helemaal geen links naar andere websites op dit punt.

5. Haal verlaten winkelwagens terug

Bezoekers die hun winkelwagen vullen en vervolgens de bestelling niet plaatsen of afronden zijn een doorn in het oog voor veel webwinkeliers. Uit onderzoek blijkt dan ongeveer 75% van de gevulde digitale winkelwagens wordt achtergelaten. Dat betekent dus dat slechts een kwart van de bezoekers de producten in de winkelwagen ook daadwerkelijk afrekent. Kun je je voorstellen hoeveel omzet je hier laat liggen?

Natuurlijk kun je nooit helemaal voorkomen dat winkelwagens achtergelaten worden. Maar je kunt er wel voor zorgen dat in elk geval een gedeelte alsnog de bestelling afrondt. Dit doe je door (automatisch) een aantal mails te sturen naar winkelwagenverlaters waarvan het e-mailadres bekend is.

Na 24 uur mail je bijvoorbeeld iets als: “Ik zie dat je items in je winkelwagen geplaatst hebt, maar de bestelling niet voltooid is. Kunnen we je ergens mee helpen?” Als daar geen reactie op komt kun je na een week nogmaals mailen en eventueel een eenmalige kortingscode toevoegen.

Toon in de mails ook een afbeelding van de producten en verleid de bezoeker alsnog tot een aankoop met een duidelijke call to action. Natuurlijk zorg je ervoor dat de consument na doorklikken direct in de winkelwagen terecht komt.

Ik ben benieuwd welke van bovenstaande tips jij gaat toepassen in je webwinkel. Deel hieronder je reactie!

Hi! Ik ben Astrid van Kollenburg. Ik help ambitieuze webwinkeliers bij het vergroten van hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet. Zodat zij meer plezier uit hun werk halen en zichzelf een lekker salaris kunnen uitbetalen.

Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Filter by Categorieën
Achter de schermen
Business
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid
Productfoto's
Webteksten
Geen categorie
Google Analytics
Logistiek
Marketing
Affiliate Marketing
Bloggen
Content Marketing
E-mail Marketing
Offline Promotie
Persberichten
Social Media
Mindset
Reviews & Interviews
SEO
Linkbuilding
Webwinkel
Webwinkel Dagboek
Webwinkel starten
Filter by Tags
external
grouped
simple
subscription
variable
Variable Subscription