arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe een slimme prijsstrategie zorgt voor meer verkopen

Hoe een slimme prijsstrategie zorgt voor meer verkopen

Welke factoren zorgen ervoor dat een product in een webwinkel wel of niet goed verkoopt? Natuurlijk is dit afhankelijk van het product zelf; of de consument waar krijgt voor zijn geld en of er behoefte aan het product is. Daarnaast spelen timing, marketing en vele andere factoren een rol.

Maar weet je wat eigenlijk nog veel belangrijker is bij de vraag of een product in je shop wel of niet succesvol verkoopt? De manier waarop het product in de webwinkel gepresenteerd wordt.

Klinkt wat vreemd misschien, maar echt, de manier waarop een product in een webwinkel gepresenteerd wordt kan een enorme impact hebben op hoe graag iemand het wil hebben. Daarnaast hebben ook de kleuren rondom het product in de webwinkel hier invloed op. Consumenten zijn zich hier niet van bewust, maar jij kunt natuurlijk handig gebruik maken van deze kennis.

In dit artikel lees je meer over hoe je dit soort psychologische trucjes kunt inzetten om online shoppers te beïnvloeden. Het resultaat: meer verkopen en een hogere omzet.

Een hogere omzet door contrast in je webwinkel

Met contrast bedoel ik in dit geval de manier waarop webwinkels vergelijkingen maken tussen soortgelijke producten. Bijvoorbeeld als je twee vergelijkbare producten in je webwinkel verkoopt. Hoe kun je dan de keuze van je bezoekers beïnvloeden?

Een manier om dit te doen is door de prijzen iets aan te passen. Als je twee vergelijkbare producten verkoopt, is het een slimme zet om één product iets duurder te maken dan het andere. De reden hiervoor is eenvoudig: wanneer je een goedkoop product naast een duurder item plaatst, lijkt dit product extra goedkoop. Dit vermindert de zogenaamde ‘koperschuld’. De online consument kan zich het excuus maken dat hij geld bespaart door iets goedkoop te kopen, hoewel hij natuurlijk nog steeds meer uitgeeft dan wanneer hij niets zou kopen.

Het hebben van vergelijkbare producten met verschillende prijzen heeft nog een voordeel. Iets dat duurder is wordt vaak gezien als exclusiever of beter. Het geeft mensen het gevoel dat ze het allerbeste product kopen en dat dit van hogere kwaliteit (of waarde) is dan het goedkope product. Het gebruiken van contrast in de prijsstelling van je producten is een slimme manier om consumenten te stimuleren om wat meer te besteden dan ze anders gedaan zouden hebben.

Beinvloed de manier waarop je bezoekers denken

Stel: je krijgt een bezoeker in je webshop die bereid is om €20 uit te geven. Deze persoon gaat naar de productpagina van het gezochte product, dat binnen het budget valt. Daar krijgt hij het iets duurdere product, van €25 te zien. Dit product heeft veel meer extra’s dan het goedkopere item maar valt wel buiten het budget. Hij hoeft maar €5 bij te leggen om het allerbeste te krijgen.

Veel mensen zullen hier niet lang over na hoeven denken. Dit kan al genoeg zijn om iemand te overtuigen om iets te kopen dat duurder is dan hij eigenlijk van plan was. Als je die persoon direct het product van €25 laat zien dan zal hij dat waarschijnlijk niet kopen. Het kost immers meer geld dan hij van plan is om uit te geven. Doe je het op de manier die ik hier beschrijf: dus door bijvoorbeeld onderaan de productpagina van het goedkope product het duurdere product te tonen en de extra’s te benoemen, dan lijkt het ineens een goede deal om voor het duurdere product te kiezen.

Hoe kleiner het prijsverschil is, des te makkelijker men voor het duurdere product met de extra’s kiest. Bijvoorbeeld: als een product €100 kost en de duurdere variant €105, dan is dat (vanwege het geringe prijsverschil) een interessantere optie dan wanneer je een product van €5 naast een product van €10 zet. In beide gevallen kost het duurdere product €5 meer, maar in het laatste voorbeeld betekent dit een verdubbeling van de prijs, waardoor het ineens niet meer zo voordelig lijkt.

Probeer dit principe eens uit in je webwinkel. Het veranderen van de manier waarop je bezoekers denken kan een positief effect hebben op je verkopen. Wil je meer slimme tips om de omzet van je webwinkel te verhogen? Word dan lid van Succes met je Webshop. Dan volg je mini-cursussen, kun je al je vragen stellen aan de diverse webwinkel experts en kun je sparren met collega-webwinkeliers. Daarnaast zijn er regelmatig extra’s zoals nieuwe groeitips, marketing inspiratie of een inspirerende challenge.

Zie ik je daar?

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen