4 prijsbepaling fouten in e-commerce en hoe je deze kunt vermijden
4 min. leestijd

4 prijsbepaling fouten in e-commerce en hoe je deze kunt vermijden

De strategie voor het kiezen van de juiste prijs is altijd al lastig geweest voor e-commerce bedrijven. Als resultaat van de toepassing van onnauwkeurige keuzes laat het groeipercentage van webwinkels niet altijd de ware potentie zien. Het uitzoeken van de beste prijsstrategie hoeft geen groot probleem te zijn. Maar door het niet begrijpen van standaard prijsconcepten, is het niet zeldzaam om e-commerce bedrijven te zien die zelfs falen in het toepassen van de meest geschikte prijsstrategie. In dit artikel beschrijven we de meest voorkomende fouten en vertellen we hoe je deze kunt vermijden.

Ken je kosten tot op de cent!

Omdat de actuele prijs van je product wordt afgeleid van de kosten per eenheid, is het belangrijk dat deze kennis verzamelen een van de eerste dingen is die je doet. Simpel gezegd, als er meer geld binnenkomt, dan je aan kosten kwijt bent, heb je waarschijnlijk een bedrijf dat zal overleven.

Helaas geldt dit niet altijd voor e-commerce bedrijven. Veel van hen hebben problemen om de echte kosten te vinden en maken daardoor de foute berekeningen. Een kosten-gebaseerde aanpak wordt dan een onmogelijke strategie. Een van de redenen hiervoor: de kosten per eenheid van een product worden meestal geassocieerd met het bedrag dat aan leveranciers wordt betaald. Maar het bevat veel variabelen. Je moet ook de overheadkosten zoals salarissen, marketing en algemene kosten identificeren en toevoegen om je totale kosten te berekenen.

Om foute berekeningen te voorkomen, moeten al deze kosten in de gaten worden gehouden en strikt worden gemonitord. De rest is simpel! Zet je prijzen niet onder je kosten om de winstgevendheid van je bedrijf in stand te houden en onder de streep gezond uit te komen.

Update je prijzen constant

We hebben het over e-commerce en we weten dat de competitie in hier extreem groot is, aangezien er duizenden online winkels voor dezelfde klant strijden. Het is misschien acceptabel om je prijzen niet aan te passen als je nicheproducten verkoopt. Haar het negeren van prijsupdates in een dynamische industrie als elektronica of mama & baby zal er echter voor zorgen dat je steeds minder sales en conversies zult krijgen. Het is niet zeldzaam om vaste prijzen te zien bij e-commerce bedrijven. Ze maken over het algemeen maandelijkse of jaarlijkse prijsplannen en raken deze daarna niet meer aan. In dit geval zijn e-commerce bedrijven gedoemd om door de competitie overrompeld te worden.

Online shoppers zijn meedogenloos wanneer het gaat om de beste deal te vinden binnen een breed scala aan keuzes. Ze denken er geen minuut over na om jouw winkel te verlaten en bij je concurrent verder te gaan als je er niet in slaagt hun wensen en perceptie te begrijpen. En prijzen zijn een van de beslissende factoren voor meer dan 6 uit elke 10 online shoppers. Dus, je moet je prijzen testen en optimaliseren door continue de markt en concurrenten in de gaten te houden.

Klinkt als een goede strategie, toch? Want er is veel prijs gerelateerde data in de markt beschikbaar. Toch falen veel e-commerce bedrijven erin om erachter te komen waar ze moeten beginnen en wat ze precies moeten bijhouden. Concurrentie prijs-tracking software als Prisync levert je actiegerichte prijsinzichten uit de markt voor e-commerce bedrijven. Daarnaast kun je de prijzen van je concurrenten automatisch bijhouden en je prijzen constant updaten als antwoord op elke beweging van je rivalen om je sales te verhogen.

Focus niet alleen op het verlagen van prijzen

Met als doel prijzen te verlagen en de goedkoopste in de markt te zijn, kun je meer sales krijgen. Maar wat is de limiet van het verlagen van prijzen en hoe wordt je winstgevendheid beïnvloed door deze actie?

Voordat je besluit de goedkoopste in de markt te zijn, analyseer je kosten. Als je continue je prijzen verlaagt, zal je winstgevendheid hieronder lijden. Vergeet dat niet! Je ultieme doel is om winst te maken en niet alleen veel klanten te hebben. Als je niet de winstgevendheid bereikt die je wilt, maakt het niet uit hoeveel klanten je hebt.

Daarnaast is het mogelijk om je beste deal positie te behouden terwijl je je prijzen verhoogd. Je kunt bijvoorbeeld ver verwijderd zijn van de beste deal positie in de markt. In dit geval, zal het verhogen van prijzen je beste deal positie niet schaden en kun je je concurrentievermogen behouden. Om het risico van het mislopen van deze kans te elimineren, kun je dit gat opsporen door concurrentie prijs-tracking software te gebruiken.

Monitor de prijzen van de competitie en de markt

Er zijn meer dan 12 miljoen online winkels in de e-commerce industrie. In zo’n competitieve markt moet je op de hoogte zijn wat er gebeurt. Vooral door de kennis van de prijzen van de concurrente, zul je je echte positie in de markt ontdekken. Als je alleen focust op interne zaken en je prijzen willekeurig zet, is het erg lastig om bij te blijven in deze dynamische omgeving. Houd in je achterhoofd dat je concurrenten ook jouw strategische bewegingen volgen. En ook je klanten volgen je producten en vergelijken deze met die van je competitie.

Er zijn dus twee dingen waar je op moet letten: tijd en informatie. Probeer altijd om het competitieve landschap en prijsfluctuatie van de concurrentie zo goed mogelijk te begrijpen (want ze maken deze aanpassingen om een reden). Deze competitieve prijs intelligentie helpt jou om deze data te analyseren en om te zetten in actiegerichte inzichten. De volgende stap is; nadat je dit klaar-om-te-gebruiken inzicht verkregen hebt, om op elke beweging van de concurrent te reageren. Je ziet bijvoorbeeld dat een concurrent zijn prijzen elke donderdag verlaagt. De rest is simpel; bereken je kosten, zet je winstmarge, analyseer de prijzen van de competitie en zet je eindprijzen op je productpagina. Nu heb je een competitief voordeel! Hierna zul je je verbazen hoe je conversie ratio’s stijgen.

Dankzij geautomatiseerde concurrentie prijs-tracking software, kun je al deze kennis van de competitie verzamelen uit de markt en je de kwaliteit en snelheid van je reacties hierop verbeteren.

E-commerce bedrijven van elk formaat kunnen veel voordeel halen uit competitieve prijs intelligentie wanneer het in een geautomatiseerde vorm wordt gegoten en ze kunnen waardevolle inzichten verzamelen zonder te worden afgeleid door te veel informatie.

Dit artikel is geschreven door Burc Tanir, de CEO van Prisync. Met de software van Prisync monitor je eenvoudig de prijzen van je concurrenten.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief