Kan je nog wel succesvol worden met een webshop
Webwinkel starten
Astrid van der Made
Webwinkel starten
6 min

Kan je nog wel succesvol worden met een webshop?

6 min

Het aantal nieuwe webwinkels groeit al jaren en tijdens de periodes van lockdown maakten veel fysieke winkeliers de gedeeltelijke of complete overstap naar online. Daar komt nog bij dat e-commerce-giganten als Amazon, Bol en Coolblue haast de functie van commerciële zoekmachine verworven hebben: voor veel mensen zijn zij meer nog dan Google het vertrekpunt bij welke nieuwe aankoop dan ook. Veel aspirant-webwinkeliers vragen zich dan ook af of het überhaupt nog wel mogelijk is: succesvol worden met een webshop. Het antwoord op die vraag is: ja. Mits je een aantal essentiële punten goed in overweging neemt.

Persoonlijk ben ik van mening dat beginnende ondernemers die zich vastbijten in de vraag 'of succesvol worden nog wel mogelijk is' te veel focus leggen op de invloed die concurrenten hebben op hun toekomstige succes. Voor de duidelijkheid: ik zal nooit betogen dat het aantal concurrenten op de markt géén invloed heeft op de slagingskans van jouw onderneming. Maar stellen dat het in deze markt vanwege het aantal webshops niet meer mogelijk is om succesvol te worden, legt niet alleen te veel macht bij bestaande concurrenten, maar ook - en dat is allesbepalend - te weinig bij de webwinkelier die nog in de startblokken staat.

Even een stapje terug

Dat wil niet zeggen dat de vraag niet begrijpelijk of terecht is. Buiten kijf staat namelijk dat het nog helemaal niet zo lang geleden een stuk makkelijker was om een winstgevende of zelfs razend succesvolle webshop op te zetten. Want hoewel ik niet per se fan ben van de stelling dat het in een volle markt onmogelijk is om succes te boeken, valt het omgekeerde natuurlijk moeilijk te ontkennen: dat je in een lege markt sneller de spotlight op je onderneming hebt. 

Zelf opende ik mijn eerste webwinkel in de beginjaren van het online shoppen. Ik studeerde in Utrecht, maar woonde in Brabant. Hierdoor was ik het grootste deel van mijn tijd óf op de campus óf in de trein. Een 'gewone' bijbaan hebben, was lastig. Ik zocht een manier om in mijn eigen tijd en op mijn eigen voorwaarden geld te verdienen. Ik maakte al langer sieraden en besloot die online te verkopen. Mijn website en mijn marketing deed ik op mijn laptop in de kantine of in het ov en als ik 's avonds thuiskwam, pakte ik de pakketjes in. En dat liep al snel heel erg goed.

De gouden beginjaren

Dat mijn webwinkel zo snel goed liep, kwam deels doordat het de gouden beginjaren van de e-commerce waren: er waren nog relatief weinig ondernemers die zich waagden aan een webshop en dus was er relatief weinig concurrentie. Terwijl klanten het online domein langzaam aan wél wisten te vinden. Het was in de tijd - met andere woorden - dus veel makkelijker om je concurrentiepositie te claimen dan nu. En toch was het echt niet zo dat iedereen die in die gouden beginjaren een webwinkel opende deze ook van de grond kreeg. Ook dat heb ik met eigen ogen gezien. 

Terwijl bij mij de bestellingen binnenstroomden, druppelden de mails van andere webwinkeliers namelijk ook binnen: hoe ik het toch voor elkaar kreeg om al die klanten voor me te winnen. Het beantwoorden van mails groeide uit tot een blog en dat blog groeide uit tot het training- en adviesbureau voor webwinkeliers dat ik nu alweer jaren run.

Uitproberen en bijschaven

Een van de redenen dat mij toentertijd wel lukte wat anderen niet lukt, is dat ik van nature geneigd ben om snel in actie te komen. Dat advies geef ik nu ook aan mijn klanten. Natuurlijk doe ik ook research, maar uiteindelijk leer ik verreweg het meeste door gewoon te doen. Van wat wel werkt doe ik vervolgens meer, en wat niet werkt daar houd ik mee op. Het klinkt zo simpel: maar mijn ervaring is dat de meeste ondernemers dit ontzettend lastig vinden. Ze willen zéker weten waar ze aan beginnen (terwijl dat helemaal niet kan) en blijven veel te lang in hun hoofd hangen voordat ze in beweging komen. 

En precies dáár ligt de crux: e-commerce is namelijk niet alleen altijd in beweging, maar beweegt ook nog eens hartstikke snel. Het heeft dus helemaal geen zin om eerst maandenlang de voors en tegens van een bepaalde koerswijziging af te wegen: tegen de tijd dat jij eruit bent, heeft de praktijk je al lang weer ingehaald. Dat is iets waar je tegen moet kunnen. Maar áls je daar tegen kan, dan is het absoluut nog mogelijk om succesvol te worden. Ik zie hiervan regelmatig voorbeelden in de praktijk. Snel durven handelen en inspelen op trends geeft je een voorsprong. En dat is echt nog precies hetzelfde mechanisme als in die beginjaren, toen niemand zich nog afvroeg of het 'nog wel mogelijk' was om succesvol te worden met een webshop.

Zorg dat je de beste bent 

Door te veel te focussen op 'hoe vol' de markt is, reduceer je je kans op succes tot een numbers game. Niet bepaald een winnende mindset. Alsof een bedrijf opzetten hetzelfde is als een lootje in een grote bak gooien waar de winnende lootjes random uitgetrokken worden. In dat scenario geldt namelijk: hoe meer lootjes er in de bak zitten, hoe kleiner de kans dat jouw lootje uit de bak getrokken wordt als het winnende stukje papier. 

Dit gaat natuurlijk alleen op als iedere webwinkelier slechts één lootje in de bak mag doen. In een dergelijke situatie heeft iedereen dezelfde kans op succes. De webwinkelwerkelijkheid zit anders in elkaar: iedere keer dat jij een goede beslissing neemt voor je business, gooi je in feite extra lootjes in de bak. Want natuurlijk: uiteindelijk moet je ook een béétje geluk hebben. Maar het zijn een slimme strategie en een adequate uitvoering die maken dat je serieus meedingt naar de winst.

Begin bij het begin

En om dan maar bij het allereerste begin te beginnen: veel webwinkeliers lijken zich niet te realiseren hoe belachelijk veel lootjes ze voor zichzelf in de bak kunnen gooien aan het absolute begin van het webwinkelavontuur. Namelijk: bij de beslissing wát ze gaan verkopen. Het lijkt een inkopper, maar in de praktijk gaat dit vaker fout dan je denkt. Je moet iets verkopen waar behoefte aan is. En nee: dat betekent niet per se dat je origineel moet zijn. Een origineel product is namelijk lang niet altijd een gat-in-de-markt. Sommige producten worden door niemand verkocht, om de doodeenvoudige reden dat niemand ze wil hebben. Het is een veelgemaakte vergissing te denken dat je een behoefte kunt creëren met slimme marketing: ook slimme marketing speelt in op behoeften die al sluimeren of die er zelfs al duimendik bovenop liggen. Je ontkomt er dus niet aan: je zult marktonderzoek moeten doen.

TIP: Lees ook mijn e-book Perfect Productaanbod. Hierin ontdek je hoe je in 6 stappen een assortiment samenstelt waarvan je blij wordt én waarmee je lekker verdient.

Een goed product is niet genoeg 

Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren dat een goed product alleen niet genoeg is. Er zijn al heel veel winkels met een goed product. En als jij net begint, zijn veel van die winkels waarschijnlijk beter vindbaar dan jij. Zeker als het om de online giganten gaat. De vraag is dus hoe je ervoor zorgt dat klanten voor jou kiezen - en niet voor een grote e-commerce-reus. Helemaal platgeslagen, concurreer je als kleine online ondernemer in feite niet met die grote partijen. Hun vindbaarheid is altijd beter, hun naamsbekendheid altijd groter. Wat jij te bieden hebt, is iets compleet anders: een persoonlijke touch. Uiteindelijk doen de meeste mensen namelijk liever zaken met mensen dan met bedrijven. En dat is dan ook precies wat jouw webwinkel moet zijn om te kunnen groeien: zichtbaar klein en voelbaar menselijk. Door je marketing persoonlijk te maken, bouw je een relatie op met je klanten.

Verkoop jezelf 

Online shoppen is namelijk boven alles een kwestie van vertrouwen. De 'Over ons' is niet voor niets vaak de best bekeken pagina van een webshop. Webwinkeliers die dat in iedere cel van hun ondernemerswezen weten, zijn de webwinkeliers die aan het roer staan van webshops die overeind blijven waar anderen hun verlies moeten nemen. Als klanten een bestelling bij je plaatsen, hebben ze het product niet fysiek gezien en jou nog nooit ontmoet. Dat gaat in tegen de menselijke natuur: we willen mensen waar we transacties mee doen in de ogen kijken en de hand schudden. Dát kun je als webwinkelier natuurlijk niet bieden. Wat je wel kunt bieden? Een gevoelvan vertrouwen en vertrouwdheid. En dat doet je - ja hoor, daar is 'ie weer - met een persoonlijke aanpak. Als webwinkelier ben je namelijk minstens zo belangrijk als het product dat je verkoopt. Oftewel: de tijd dat je succesvol kon worden met een webwinkel, die is nog niet voorbij. Maar de tijd dat je je kon verstoppen achter je webwinkel? Die wel. Webwinkeliers die toegeven aan een angst voor zichtbaarheid, díe gaan het in deze tijd dan ook niet meer redden.

Conclusie: wees niet bang en claim je plek 

Je kunt dus absoluut nog succesvol worden met een webshop. Zeker: er is veel concurrentie. Maar: er zijn ook veel klanten. Door je productaanbod slim te kiezen én door in te zetten op een persoonlijke aanpak waarin jij als webwinkelier positief zichtbaar bent, zorg je ervoor dat je iets aanbiedt wat reuzen als Amazon, Bol en Coolblue niet kunnen bieden en waarmee je met kop en schouders boven andere 'kleine' webwinkels uitsteekt.

Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>

Categorieën