Sterren in Google
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 juni 2017 
in SEO

Sterren in Google

Weleens gehoord van Rich Snippets in Google?

Dat zijn die gele sterren bij de zoekresultaten in Google. Deze sterren geven de score aan van klantervaringen bij jouw webwinkel.

De sterren en de bijbehorende klantbeoordelingen worden steeds belangrijker in het aankoop- en beslissingsproces van klanten. Daarbij val je met de sterren ook meteen op tussen al die resultaten in de toch al wat saaie overzichten in Google.

Sterren in Google

Je laat met deze sterren dus zien wat jouw klanten van jouw webwinkel en dienstverlening vinden. De ervaring van een echte klant is vanzelfsprekend veel betrouwbaarder dan een advertentie of een wervende tekst op je website. Je kunt als ondernemer van alles vertellen, dat je de beste service hebt, snelle levering garandeert en de beste producten verkoopt. Maar dit lijkt vaak al snel op de bekende reclame van WC-eend; ‘’Wij van WC eend adviseren WC eend”.

Beoordelingen worden steeds belangrijker in online marketing en of potentiële klanten wel of niet voor jou kiezen. Daarbij is gebleken dat consumenten veel sneller klikken op een zoekresultaat met sterren en beoordelingen.

Wat zijn Rich Snippets?

Snippet is de technische naam voor de korte omschrijving die voor je webwinkel getoond wordt in de zoekresultaten van Google.

Er zijn drie soorten omschrijvingen die worden weergegeven:

1. De titel van je webwinkel (In het blauw weergegeven).

2. Het adres ofwel de URL van je webwinkel (In het groen weergegeven).

3. Een korte omschrijving van je webwinkel (In het grijs weergegeven).

Voorbeeld standaard snippets:

Sterren in Google

Een Rich Snippet is een toevoeging, of verrijking van de bestaande snippets. Door meer informatie zoals recensies of beoordelingen te sturen naar Google zullen deze worden opgenomen in de zoekresultaten van de webwinkel.

Voorbeeld Rich Snippets:

Sterren in Google

De voordelen van Rich Snippets

1. De webwinkel valt meer op in de zoekresultaten

Door de weergave van gele sterren bij je zoekresultaat valt je positie meer op. Consumenten zullen eerder geneigd zijn om jouw webwinkel te bezoeken.

2. Beter vindbaar in Google

Door het gebruik van Rich Snippets wordt je webwinkel beter gepositioneerd in de resultaten bij Google. Dit komt omdat je meer informatie toont die relevant is voor bezoekers. Hoe meer relevante informatie, des te beter. Daarnaast worden Rich Snippets gekoppeld aan specifieke (product)pagina’s. Hierdoor zien consumenten meteen het verschil tussen de aanbieders van een specifiek product.

3. Meerwaarde voor de zoekresultaten

Rich Snippets zoals klantbeoordelingen geven de consument extra informatie. Consumenten die zich oriënteren zullen daarbij geneigd zijn te kijken naar het oordeel van bestaande klanten. Zie dit als een vorm van mond-tot-mond reclame.

Daarnaast zullen oriënterende consumenten ook eerder klikken op het webadres of de URL in de zoekresultaten waar sterren getoond worden. De bezoekers en daarmee potentiële klanten zullen hierdoor toenemen.

Hoe krijg je sterren in Google?

1. Om de gele sterren zichtbaar in de zoekresultaten bij Google te krijgen is het allereerst een vereiste om klantbeoordelingen (ook wel recensies of reviews genoemd) te gaan verzamelen.

2.Het verzamelen van reviews of klantbeoordelingen gaat via software die je via verschillende aanbieders in Nederland kunt afnemen.

3. Er wordt vervolgens een koppeling gemaakt tussen het reviewsysteem en de webwinkel. Op deze manier worden de beoordelingen die je gaat verzamelen van klanten automatisch gedeeld met Google. Google zet vervolgens de gemiddelden van de beoordelingen om in gele sterren. Hoe beter de beoordelingen, hoe hoger het cijfer en hoe meer sterren de webwinkel ontvangt.

Een ontwikkelaar, technisch beheerder of webmaster van de webwinkel moet hiervoor wel een code implementeren op de website zodat de data van beoordelingen met het reviewsysteem en met Google worden gedeeld.

Daarnaast bieden veel review systemen de mogelijkheid om de uitnodigingen die je verstuurt naar je klanten te personaliseren. Ook kun je vaak de variabelen waar klanten op mogen beoordelen zelf bedenken. Denk hierbij aan: Service, Levertijd, Kwaliteit en Bereikbaarheid.

Voor webwinkels is het wel erg belangrijk een review systeem te kiezen dat je kunt koppelen aan je e-commerce software of je shop software. Op die manier kun je het versturen van uitnodigingen koppelen aan de orderstatus van een product. Nadat een product verzonden is naar de klant krijgt deze klant na een aantal dagen automatisch een email met daarin het verzoek een review te schrijven. Wel zo gemakkelijk!

Er zijn verschillende aanbieders van reviewsystemen in Nederland zoals Kiyoh, The Feedback company en Qshops Reviews.

Meer informatie of gratis proberen?

Je kunt Qshops 30 dagen gratis uitproberen, inclusief 1000 review uitnodigingen per maand. Meld je direct aan en ervaar zelf wat een reviewsysteem voor jouw webwinkel kan betekenen.

Probeer Qshops 30 dagen gratis

Dit artikel bevat een affiliatelink. Dit betekent dat ik een vergoeding krijg indien jij je aanmeldt voor het keurmerk. Jij betaalt hiervoor niets extra’s. Sterker nog, door te klikken op deze link mag jij het reviewsysteem 30 dagen gratis uitproberen.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen