10 Musthave tools voor webwinkel eigenaren
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 oktober 2014 

10 Musthave tools voor webwinkel eigenaren

Het voordeel van online is dat bijna alles meetbaar is. Daar kun je handig gebruik van maken om je webwinkel te optimaliseren en je concurrenten voor te blijven. Er zijn veel online tools die je leven als webwinkeleigenaar gemakkelijker maken. Bijvoorbeeld omdat ze tijd besparen, inzicht geven of doordat ze vervelende klusjes uit handen nemen. In dit artikel 10 musthave tools die zeker de moeite waard zijn om te gebruiken. Alle tools zijn gratis of hebben een gratis basis versie.

Google Analytics

Deze mag natuurlijk niet ontbreken in deze lijst met musthave tools voor webwinkeliers. Uit Google Analytics kun je ontzettend veel informatie halen over de prestatie van je website en het gedrag van bezoekers op je website. Geen idee waar te beginnen? Lees dan ook dit artikel: Starten met Google Analytics.

Google Keyword Planner

Als je je bezighoudt met SEO is de Google Keyword Planner je beste vriend. Hiermee kun je voor elk zoekwoord uitzoeken hoe vaak er op gezocht wordt. Ook geeft de keyword planner je suggesties voor nieuwe zoekwoorden. Je kunt hier eenvoudig uit afleiden voor welke zoekwoorden je je pagina’s zou moeten optimaliseren.

Übersuggest

Ook Übersuggest is een keyword tool. Hiermee kun je eenvoudig ideeën opdoen voor nieuwe zoekwoorden. Voer een zoekterm in, kies een taal en een bron (bijvoorbeeld afbeeldingen, video of het hele internet) en binnen enkele seconden wordt er een complete lijst met suggesties getoond. Gebruik deze zoekwoorden als inspiratie voor blogs of om je webwinkel nog verder te optimaliseren.

Google Trends

Google Trends is een interessante tool waarmee je trends in zoekvolumes kunt herkennen. Zie je dat er erg vaak gezocht wordt op een bepaalde term, dan kun je hier met je blogs, artikelen en social media updates handig op inspelen en zo meer verkeer naar je webshop trekken.

SemRush

SemRush is een online marketing tool die inzicht geeft in het gebruik van zoekwoorden door je concurrenten. Hiermee kun je zien op welke zoekwoorden zij goed scoren in de organische zoekresultaten, en op welke zoekwoorden ze adverteren.

Google Webmaster Tools

Weer een tool uit de Google-stal. Met Google Webmaster Tools kun je precies zien hoe je scoort in de zoekresultaten. Hiermee krijg je inzicht in welke zoektermen in Google worden ingevoerd en met welke zoektermen ze op jouw website belanden. Hoe? Lees dit artikel: Bepaal je positie in Google.

Hootsuite

Hootsuite is een ontzettend handig programma. Hiermee kun je al je social media kanalen centraal beheren. Daarnaast kun je berichten van tevoren inplannen, is er een automatische link shortner waarmee je URLs kunt verkorten en kun je lijsten aanmaken om te monitoren wat er online over jouw bedrijf of producten wordt gezegd.

Canva

Met Canva maak je heel eenvoudig mooie banners, afbeeldingen, flyers, omslagen en achtergronden voor social media. Je maakt er zelfs visitekaartjes mee! Werkt super simpel. Je hoeft geen designer te zijn om toch mooi beeldmateriaal te maken.

Mailchimp

Mailchimp is op dit moment mijn favoriete software om nieuwsbrieven mee te versturen. Je kunt hiermee mooie templates maken en je maakt in een handomdraai een formulier waarmee bezoekers zich voor jouw nieuwsbrief in kunnen schrijven. Voor elke nieuwsbrief die je verstuurt kun je bovendien precies zien wie hem geopend heeft en op welke links geklikt is. Mailchimp is gratis tot 2000 e-mailadressen.

WordPress

Natuurlijk. Ook deze mag niet in deze lijst ontbreken. Al mijn websites zijn gebouwd in WordPress en ik vind het een geweldig programma. Ideaal als je een blog aan je webwinkel wilt koppelen, want WordPress is eigenlijk blog software. Ook WordPress is gratis te gebruiken, en – ook heel belangrijk – heel erg gebruiksvriendelijk.

Welke tools gebruik jij?

De tools voor die ik hierboven noem gebruik ik zelf ook. Daarnaast zijn er nog vele betaalde tools voor webwinkel eigenaren die ook zeker de moeite waard zijn. Maar daarover een andere keer 🙂 Gebruik jij (een van) bovenstaande programma’s? Of heb je misschien nog aanvullingen op deze lijst? Ik ben nieuwsgierig naar je mening!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen