Hashtags op Instagram, zo gebruik je ze

Hashtags op Instagram, zo gebruik je ze

Waarschijnlijk komt de term hashtag (#) je niet onbekend voor. Maar wat voor functie heeft zo’n tag nou daadwerkelijk en waar wordt het voor gebruikt?

Wat is een hashtag?

Laten we beginnen bij het begin. Hashtags zijn tegenwoordig dé manier om bepaalde informatie te vinden op sociale media, met name Instagram. Met hashtags geef je als het ware aan in welke categorieën jouw post valt. Met de hashtag #wonen geef je dus aan dat jouw bericht over ‘wonen’ gaat. Op deze manier geven hashtags structuur in de enorme hoeveelheid content die dagelijks op sociale media gepost wordt. Het laat je makkelijker zoeken naar berichten waarin jij geïnteresseerd bent.

Waarom worden er op Instagram hashtags gebruikt?

Nu duidelijk is wat een hashtag is vraag jij je vast af wat voor toegevoegde waarde het heeft op Instagram? Instagram is een ontzettend groot platform dat ondernemers de kans biedt om te groeien. Je kan er prachtige foto’s van je producten plaatsen en hiermee veel klanten aantrekken door de juiste hashtag te gebruiken voor jouw doelgroep. Hoe meer hashtags je gebruikt, hoe groter je bereik zal zijn.

Gebruik ze op de juiste manier

Je kunt per post maximaal 30 tags gebruiken. Je gebruikt een hashtag door een ‘’#’’ voor de woord te zetten. Hiermee geef je dat woord een categorie en benadruk je het. Als tweede stap is het erg belangrijk om na te denken welke woorden benadrukt moeten worden in jouw tekst. Ten derde heb je te maken met de manier waarop je een hashtag verwerkt. Er bestaan namelijk zoveel verschillende hashtags en zoveel verschillende manieren van verwerken van hashtags. Gelukkig is er geen goed of fout. Wel valt het op en is het leuk als het anders is dan wat je gewend bent.

Een aantal voorbeelden van hoe je hashtags kunt gebruiken:

  1. Aan het einde van je verhaal. Je sluit jouw post dus af met een aantal relevante hashtags.
  2. Door je verhaal heen; je tikt je verhaal en verwerkt daarin meteen de hashtags.
  3. In een reactie onder je post. Ideaal als je de hashtags wel wil gebruiken maar het niet mooi vindt om dat in je post zelf te doen. Plaats ze dan gewoon als reactie op je bericht.

Wat je absoluut niet moet doen

  1. Te weinig tags gebruiken. Instagram geeft je de ruimte om 30 hashtags per post te plaatsen. Maak hier gebruik van. Hoe meer relevante hastags, des te groter je bereik.
  2. Gebruik geen gevoelige gebeurtenissen als tag. Blijf ook weg van politieke statements en dergelijke, tenzij dit echt bij je doelgroep past.
  3. Gebruik geen tags die niets met je post te maken hebben. Je bereikt dan de verkeerde mensen en dat is nou net wat je niet wil.
  4. Gebruik geen tag zonder deze goed te controleren. Een tag kan goed klinken maar verkeerd zijn opgeschreven door iemand en zo zet je een tag verkeerd door. Altijd even checken dus!

7-hacks-om-meer-te-verdienen-succes-met-je-webshop

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief