Beter gevonden worden met je webshop in Google met deze SEO tips
12 januari 2021 
in SEO
5 min. leestijd

Beter gevonden worden met je webshop in Google met deze SEO tips

Met het groeiende aantal webwinkels in Nederland is het goed om als retailer op te vallen in het grote aanbod. Je wilt immers wel dat een potentiële klant eerder voor jouw webshop gaat dan voor die van de concurrent. De kans is groot dat je nooit stil zit wanneer je over een eigen online winkel beschikt. Toch is het aan te raden om wat tijd vrij te maken voor het onderdeel SEO bij je webshop. Wist je namelijk dat je met de juiste SEO tips veel meer bezoekers kunt genereren? In dit artikel vertellen je meer over SEO voor webshopeigenaars.

Waarom aan de slag gaan met SEO voor je webshop?

Voordat je begint met het toepassen van SEO is het goed om te weten wat SEO precies inhoudt en waarom je er überhaupt aan zou moeten beginnen. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Met behulp van SEO zorg je ervoor dat je website of webwinkel hoger in Google komt te staan. Op die manier kunnen klanten en consumenten jouw webwinkel sneller vinden. Juist omdat er tegenwoordig zoveel webshops in Nederland te vinden zijn, is het aan te raden om te investeren in SEO voor je webshop. Meer klanten genereren zorgt voor meer traffic en meer traffic kan voor meer omzet zorgen.

Hoe weet je of je webshop goed rankt binnen Google? Simpel: door met behulp van een zoekwoordenanalyse te checken hoe goed je scoort binnen de zoekmachine. Via Google Adwords kun je onderzoeken op welke kernwoorden je graag gevonden zou willen worden. Op basis daarvan moet er content geproduceerd worden, zodat Google die pagina’s en je gehele website gaat herkennen. Ben je niet goed vindbaar op een paar kernwoorden die je op Google intikt dan is het tijd om wat aan je SEO te doen. Hier kun je zelf mee aan de slag gaan en je kunt ervoor kiezen om een expert in te schakelen zoals een copywriter voor SEO.

SEO is duurzaam en het investeren waard voor je bedrijf

Een van de grootste voordelen van investeren in SEO is dat je er voor langere tijd mee kunt scoren. Waarschijnlijk weet je het als retailer niet anders dan dat advertenties en promoties behoorlijk duur kunnen zijn. Meestal zijn dit soort vormen van reclame ook nog eens voor korte duur beschikbaar en zichtbaar voor publiek. Daar gaat je geld. Het is verstandiger om te investeren in SEO waarmee je voor onbepaalde tijd zichtbaar blijft in Google, mits je ervoor zorgt dat je je SEO altijd op orde hebt. Dit scheelt je namelijk ontzettend veel geld.

Je moet echter wel rekening houden met iets anders kostbaars: tijd. SEO mag dan in verhouding misschien goedkoper zijn; het duurt wel iets langer voordat je resultaat ziet. Gemiddeld duurt het ongeveer drie tot zes maanden voordat je echt resultaat ziet. Dit lijkt misschien lang, maar het voordeel hiervan is dat je wel uiteindelijk meer klanten voor je webshop genereert en dat ook blijft doen. SEO is namelijk duurzaam, wat betekent dat je gratis zichtbaar blijft in de zoekmachine zolang je je website up to date houdt. Het vergt niet veel geld, maar wel de nodige mindset om zo flink te kunnen knallen in Google. Zodra je eenmaal merkt dat dat werkt, is het nog leuk ook!

Begin met specifieke zoekwoordenanalyse

Zoals we hierboven beschreven, is het belangrijk om te beginnen met een zoekwoordenanalyse. Kijk welke pagina’s van je webshop je wil optimaliseren en onderzoek per pagina op welke woorden je gevonden zou willen worden. Voor een webwinkel vallen de homepage, categoriepagina’s en subpagina’s hieronder. Vergeet ook niet om de bedrijfs- of contactpagina te optimaliseren. Heb je een lijst met woorden beschikbaar? Schakel dan de diensten van Google Adwords in. Hier kun je namelijk checken welke keywords scoren en welke minder succesvol zijn. Met de goed scorende woorden ga je uiteindelijk aan de slag.

Wat hierbij belangrijk is, is dat het om specifieke zoekwoorden gaat. Heb je een webshop in broeken dan kun je wel willen scoren op ‘broeken’ maar zul je zien dat dit een veel te breed begrip is. Je kunt het zoekwoord beter specificeren in de productcategorie. Denk bijvoorbeeld aan ‘nette broeken voor werk’ of ‘broeken voor iedere dag’. Of aan ‘broekenwinkel + locatie van je shop”. Je zult zien dat je met specifieke zoekwoorden veel beter kunt scoren! Mensen die daadwerkelijk iets willen kopen, zoeken ook veel specifieker. Daarom is het handig om op deze manier aan de slag te gaan.

Zorg wel dat je teksten voor mensen te lezen zijn, niet voor robots

Om zo hoog mogelijk in Google te scoren, lijkt het aantrekkelijk om een tekst dan maar vol te gooien met zoekwoorden. Dat is anno 2020/2021 zeker niet meer de manier om een goede webshoptekst te schrijven voor een hogere ranking. Tot een tijdje geleden werkte dit wel, maar net als met andere ontwikkelingen wordt Google slimmer. De zoekmachine heeft het door wanneer een tekst puur geschreven is om te scoren en dat is niet waardevol. Daarom moet je onthouden dat je je teksten voor mensen blijft schrijven en niet voor machines.

Dat betekent geen onlogische zinnen met zoekwoorden op gekke plekken puur voor het ranken, maar goede content met logica en kwaliteit. Klanten willen tegenwoordig ook wat te lezen hebben op een website van een winkel en hoe kun je dat beter oplossen dan met kwalitatieve content inclusief de zoekwoorden waarmee je wilt scoren? Ga zelf aan de slag met het verbeteren van alle pagina’s of huur iemand in die ervaren is in het schrijven SEO teksten voor webwinkels.

Check titels, tussenkopjes en meta descriptions

Wanneer je de basis van je teksten hebt aangepast, ben je er nog niet. Een webpagina bestaat uit meer dan alleen een tekst. Om beter gevonden te worden in Google moet je ook kijken naar de titels, subtitels, meta description en de URL’s. Ook die onderdelen worden namelijk meegerekend als waardevolle content voor de zoekmachine. Zorg er altijd voor dat een pagina met een tekst over een titel én meerdere tussenkopjes beschikt. Maak een tekst nooit te lang, maar wissel af met subtitels en enters. Op die manier blijft de lezer hangen op die pagina en dat kan er weer voor zorgen dat het algoritme van die pagina wordt verbeterd. Kijk naar je lijst met zoekwoorden en zorg ervoor dat het zoekwoord met de meeste traffic in meerdere titels en tussenkopjes te vinden zijn. Let op: overdrijf niet, zodat het geheel logisch en duidelijk te lezen blijft.

Vergeet ook niet om naar de meta descriptions en titels te kijken. Dit zijn stukjes tekst die zichtbaar zijn in de zoekmachine onder de URL en de naam van de website. Op die tekst wordt ook gescoord, waardoor het van groot belang is om deze met zoekwoorden te vullen. Je kunt namelijk nog wel hoger scoren in Google, je wilt uiteraard ook dat mensen daadwerkelijk op de link van je webshop klikken. Controleer tot slot of zowel de content als de meta description en titel goed zichtbaar zijn voor desktop én mobiel. Veel mensen shoppen vandaag de dag via hun smartphone of tablet, waardoor het wel zo prettig is wanneer je webshop in volle glorie beschikbaar is voor mobiele gebruikers.

Je kunt meer lezen over SEO tips voor copywriters bij ALL the way UP. Dit is een platform om premium content te laten plaatsen.

Over de schrijver
Ik ben Liv Krake, zelfstandig ondernemer en copywriter. Voor mijn werk verdiep ik me in verschillende onderwerpen, waaronder in e-commerce, SEO en marketing. Ik houd me graag bezig met de laatste SEO & marketingtrends en schrijf daar met veel enthousiasme over om anderen in diverse branches te inspireren.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief