Jouw eerste Google Ads campagne

Tegenwoordig zoeken consumenten steeds vaker online wat ze willen. Voornamelijk tijdens de COVID pandemie zijn online aankopen significant gestegen. Consumenten zijn op zoek naar een nieuw kledingstuk, een nieuwe vaatwasser of nieuwe schoenen en gaan zich eerst online oriënteren. Het overgrote deel van die zoektocht begint op Google.

Ontzettend gemakkelijk: je typt het product in wat je zoekt en je krijgt honderden resultaten waar je jouw product kunt kopen waar je naar op zoek bent. Maar het gaat niet om de honderden resultaten, het gaat om de eerste vijf resultaten, de advertenties en websites die het gemakkelijkst beschikbaar zijn. Hoe beter je vertoond wordt in de zoekmachine, hoe meer bezoekers je immers kunt krijgen. De vraag is dus; sta jij daar tussen als een bezoeker zoekt op het product dat jij verkoopt?

Daar komt Google Ads om de hoek kijken. Met Google Ads kun je een hoge posities in de zoekmachine ‘kopen’. Ongeacht hoe jouw website of webshop in elkaar zit. Met het hoogste bod en de beste advertentie kwaliteit kun je bovenaan de pagina staan, zodat de kans dat een potentiĂ«le klant op jouw website terecht komt een stuk groter wordt.

Maar hoe doe je dat? Google Ads is een geavanceerd systeem, waar specialisten de hele dag in kunnen vertoeven om de juiste instellingen te vinden. In deze blog vertellen we je een simpele, maar krachtige basis opzet van campagnes, zodat je een sterke basis legt voor je account en het gemakkelijk kunt onderhouden.

Je eerste Google Ads campagnes

Campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden, landingspagina’s, waar moet je beginnen? Meerdere wegen leiden naar Rome, maar begin bij deze vragen:

  • Wat is/zijn jouw belangrijkste webpagina(‘s)?
  • Welke producten of diensten worden daar gepresenteerd?
  • Welke zoekopdrachten zouden geĂŻnteresseerde klanten intypen in Google?

Begin te kijken hoe de structuur van jouw webshop in elkaar zit. Probeer dezelfde structuur te vertalen naar Google Ads. Dat zou er zo uit kunnen zien:

Je verkoopt product X. Wij nemen als voorbeeld tweedehands laptops. Deze laptops heb je in jouw webshop waarschijnlijk onderverdeeld in verschillende merken. Denk aan Apple, HP, Dell, etc. Voor deze merken zul je in jouw webshop ook verschillende landingspagina’s hebben. We kunnen deze structuur dus in Google Ads aanhouden. In Google Ads hebben we 3 niveaus, namelijk; Campagnes, Advertentiegroepen, en Advertenties. Deze niveaus kunnen we aanvullen met de informatie van onze webshop.

Jouw eerste Google Ads campagne

We beginnen met het aanmaken van een campagne. Deze noemen we ‘product X’. In ons geval ‘Tweedehands Laptops’. In deze campagne kunnen we verschillende advertentiegroepen aanmaken. In het niveau advertentiegroepen verdelen we de merken over de campagne. Dit kunnen ook collecties zijn. In dit geval maken we een advertentiegroep aan voor Apple, HP, Dell etc. Dit doen we totdat we alle merken die we verkopen hebben verwerkt.

In deze advertentiegroepen kunnen we zoekwoorden toevoegen. Zoekwoorden zijn woorden waarvan wij verwachten dat een bezoeker invult in Google om bij onze producten uit te komen. Denk hierbij aan de vragen; Welke zoekopdrachten zouden geĂŻnteresseerde klanten intypen in Google? en Welke producten staan er in mijn webshop?

Wij hebben o.a. een Apple advertentiegroep aangemaakt in onze campagne. Hier voegen wij alle zoekwoorden aan toe die antwoord geven op de vragen hierboven. Dit kan dus zijn apple laptop kopen, macbook tweedehands, macbook pro korting, etc. Probeer zoveel mogelijk zoekwoorden toe te voegen die voor jou relevant zijn. Deze zoekwoorden kun je toevoegen als exacte zoekwoorden, woordgroep zoekwoorden, en brede zoekwoorden. Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van exacte zoekwoorden en woordgroep zoekwoorden. Bij exacte zoekwoorden wordt je advertentie vertoond bij een zoekopdracht van een bezoeker die gelijk is aan het opgegeven zoekwoord. Bij woordgroep zoekwoorden wordt onze advertentie vertoond wanneer de zoekopdracht ons zoekwoord bevat.

Voorbeeld:

Type zoekwoord

Google schrijfwijze

Zoekopdracht

Exact

[macbook tweedehands]

macbook tweedehands

Woordgroep

“macbook tweedehands”

hoeveel kost een macbook tweedehands

Probeer dus verschillende type zoekwoorden toe te voegen in 1 advertentiegroep. Zo kun je het maximale aantal data verzamelen op campagneniveau. Hoe meer data, hoe beter het machine learning algoritme van Google de campagnes kan optimaliseren. Het lijkt veel werk, maar uiteindelijk zorg je voor een goede structuur waar veel data per campagne verzameld kan worden.

Na het toevoegen van de zoekwoorden in de advertentiegroepen, kunnen we verder gaan naar het 3de niveau. Dit zijn de advertenties. De advertenties wil je naadloos aan laten sluiten op de zoekwoorden van de advertentiegroepen. Hierdoor haalt de advertentie zo’n hoog mogelijke kwaliteitsscore en krijgt de gebruiker het gevoel dat hij op jouw website de exacte oplossing van zijn probleem kan vinden.

Het is namelijk gebleken dat de advertentie die het meest lijkt op de gebruikte zoekopdracht, het eerst wordt aangeklikt. Als je zoekt op ‘macbook kopen’, klik je liever op de advertentie met ‘macbook kopen’, dan op de advertentie met ‘laptop kopen’, toch?

Verder is het zo dat hoe hoger de kwaliteitsscore is, hoe minder je hoeft te betalen voor een klik om dezelfde rangschikking te behalen. Probeer deze dan ook zo goed mogelijk te optimaliseren door middel van relevantie in zoekwoorden, advertenties, en landingspagina’s. Je wilt immers zo goedkoop mogelijk, zo veel mogelijk relevante bezoekers.

Lijkt dit je te veel werk? Uptmz helpt je bij het opzetten door een geautomatiseerd systeem dat bovenstaande binnen 10 minuten heeft opgezet. Lever jouw website url's en belangrijke zoekwoorden aan en Uptmz zet direct een Google Ads campagnestructuur voor je op. Daarnaast kun je in ons dashboard altijd zelf bepalen aan welke keywords je budget besteed en kun je de prestaties van jouw account in de gaten houden.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief