arrow_drop_up arrow_drop_down
3 februari 2020 
in SEO

Zie jij dit over het hoofd in je zoekwoorden strategie?

Waarom zoekwoorden met een laag volume tóch de moeite waard zijn

Een zoekwoord vinden met een hoog zoekvolume, hoge conversie en weinig concurrentie. Het is zo’n beetje de heilige graal van elke webshop eigenaar. Toch is het aan te raden om de ‘kleintjes’ tussen de zoekwoorden, ook wel in het Engels keywords genoemd, niet over het hoofd te zien. In dit artikel beschrijven we waarom keywords met een laag volume ook zeker de moeite waard zijn om achterna te gaan. Want het kan maar zo eens zijn dat je heel wat verkeer misloopt door dit soort keywords links te laten liggen.

Klein maar fijn

Wanneer een keyword maar een klein bereik heeft dan is het toch helemaal niet de moeite waard om hiervoor een pagina te optimaliseren? Think again. Door zoekwoorden te gebruiken met een laag volume creëer je voor jezelf de kans om heel relevant te zijn voor je bezoekers. Iets wat je concurrenten niet doen. En ook al krijg je door het gebruik van keywords met een laag volume er niet duizenden nieuwe kopers per maand bij, de bezoekers die je wél aanspreekt zijn vaker geneigd om over te gaan tot conversie. De bezoeker wordt dus veel sneller een klant.

Denk aan de concurrentie

Als jij de keywords met een laag volume consequent negeert komt er een moment dat een concurrent er wel op duikt. Aan het einde van de rit wil je geen spijt krijgen dat je je alleen maar gefocust hebt op de voor de hand liggende kop termen met een hoog volume.

Redenen voor het gebruik van keywords met een laag volume op een rij

We weten nu dat zoekwoorden die niet zo vaak gebruikt worden heel relevant kunnen zijn voor je publiek. Maar dat is niet de enige reden waarom je keywords met een laag volume op zou moeten nemen in je SEO strategie. We zetten nog wat meer redenen op een rij:

Laag volume keywords…

…zorgen voor een hoge conversie – Zoekwoorden die niet zo vaak voorkomen worden vaak gebruikt door mensen die iets specifieks zoeken. Wanneer jij zo’n zoekwoord inzet ben je dus super relevant voor de gebruiker. Hoe relevanter je bent, hoe sneller een gebruiker overgaat tot actie.

…zorgen voor het opwekken van interesse – zoektermen met een laag volume kunnen ervoor zorgen dat mensen geïnteresseerd raken in je product of niche.

…zijn divers in te zetten – Je kunt veel zoekwoorden met een laag volume kwijt in je tekst waardoor je een groter publiek kunt targeten.

….zijn commercieel in te zetten – Als jij je focust op typische ‘koop’ zoekwoorden kun je bezoekers binnen halen die al klaar zijn om iets te kopen of zich in te schrijven voor een dienst.

… kunnen extreem lucratief zijn – Denk bijvoorbeeld aan een advocaat. Indien een lokaal advocatenkantoor hoog rangschikt voor de term ‘letselschade advocaat [plaatsnaam]’. Wellicht zoeken er maar een handvol mensen per maand, zeker voor kleinere plaatsen. Maar die paar leads kunnen vrijwel letterlijk goud waard zijn. Om die reden is het dus slim om een landingspagina aan te maken zoals fictief voorbeeld: PearsonHardman.nl/lettselschade-advocaat-nieuw-vennep.

Keywords met een laag volume opnemen in je SEO strategie

Om keywords zelf in te zetten in je SEO strategie kun je eerst kijken naar het zogenoemde laaghangende fruit. Waarschijnlijk heb je als je begint met zoeken al een lijstje met keywords waar je achteraan wilt gaan voor je neus liggen. De zoekwoorden die op je lijstje staan en niet veel zoekvolume hebben (tot 200 zoekacties per maand) gooi je niet weg maar neem je nog eens onder de loep.

Laaghangend fruit

Keywords die je zonder al teveel moeite kunt gebruiken en keywords die met 1 conversie al hun waarde bewijzen noemen we het laaghangend fruit. Meestal hebben deze zoekwoorden de volgende zaken gemeen: ze hebben weinig competitie, ze zijn super relevant voor je publiek, ze zijn nog niet opgenomen in de SEO strategie van concurrenten en laten de intentie van een gebruiker zien als het gaat om kopen, meedoen of inschrijven.

Van alle keywords met een laag volume die je kunt gebruiken kies je de termen die het meest relevant zijn voor je bezoekers. Want die bezoekers zullen veel eerder geneigd zijn je dienst af te nemen. Je gaat bij het gebruik van keywords met een laag volume dus niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit van je bezoeker. Een keyword vinden met een laag zoekvolume dat een grote aantrekkingskracht heeft op een bezoeker is natuurlijk fantastisch. Maar het is nog beter om zo’n keyword te vinden voor bezoekers die de portemonnee al in de hand hebben. Dit zijn vaak keyword zinnen die beginnen met termen als ‘waar koop ik…’ of ‘wat is de goedkoopste..’ en ‘korting op…’ De combinatie van een koopintentie en een specifieke interesse van je publiek geeft de grootste kans op conversie.

Zet je niche in de spotlight

Heb je een nichebedrijf en zijn er veel zoekwoorden met een laag volume voor jouw dienst, dan kan dat komen omdat anderen deze woorden simpelweg nog niet gebruiken. Dit is jouw kans om de keywords om je product heen te gaan bouwen om zo je product in de spotlight te zetten. Je kunt de eerste zaadjes van succes planten als jij content creëert rondom deze zoekwoorden. Op die manier struikelen potentiële klanten ‘per ongeluk’ bij je naar binnen als ze aan het googelen zijn.

Gebruik meerdere kleine zoekwoorden

Als je meerdere kleine zoekwoorden in je content kwijt kunt word je vaker gevonden. Veel kleine zoekwoorden kunnen samen echt tot grote stromen organisch verkeer leiden. Dit kan soms wel 2 keer zoveel zijn als bij het gebruik van zoekwoorden met een hoog volume.

Wanneer moet je de keywords met een laag volume wél negeren?

Hoewel we in dit artikel pleiten voor het vaker gebruiken van keywords met een laag volume zijn er ook zeker momenten waarop je dit niet moet doen. Bijvoorbeeld als je content wilt creëren rondom kleine zoekwoorden en het maken van de content duurder is om te maken dan de opbrengst van de verkoop van een product. Als je een product van €20 euro wilt verkopen en voor het schrijven van de tekst met alle kleine zoekwoorden moet je een tekstschrijver inhuren die €250 euro vraagt, dan is het verstandig om te kijken of het allemaal wel de moeite waard is.

Hoewel het lijkt alsof de keywords met een laag volume niets opleveren is dat dus zeker niet altijd het geval. Kleine zoekwoorden zijn relevanter voor je gebruiker en zorgen voor meer conversies. Door veel keywords te gebruiken met weinig volume in je content kun je een groter publiek trekken en je kunt met behulp van de kleine zoekwoordjes je content ook nog eens extra uitlichten. Reden genoeg om de kleine keywords niet meer te negeren.

Over de schrijver
Romano Groenewoud is werkzaam als freelance SEO specialist voor ZZP en MKB Nederland. Zijn bijnaam is ‘SEO geek’. Dit is wat hij is: Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Zijn voornaamste drijfveer is topposities behalen in de organische zoekresultaten van Google. Voor hem geeft niets een grotere kick dan grote corporaties aftroeven voor competitieve zoekwoorden. Dit doet hij al ruim 5 jaar geheel locatie onafhankelijk; Romano werkt en reist tegelijkertijd de wereld rond als zijnde digitale nomade.
Reactie plaatsen