Wat levert SEO op?
SEO
Jenneke Peters
SEO
2 min

Wat levert SEO op?

2 min

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is voor veel ondernemers een ondergeschoven kindje. Dat komt vaak doordat zij SEO niet zo goed snappen en er daardoor ook niet echt de waarde van inzien om er tijd (en eventueel geld) aan te besteden. Bovendien zijn zij al druk genoeg met andere zaken rondom hun onderneming. Een veelgestelde vraag aan mij is dan ook: ‘Wat levert SEO op?’ oftewel ‘Wat heb ik eraan als ik toch besluit om aan SEO te doen?’ en die vraag beantwoord ik graag voor je in dit artikel!

SEO is een grote puzzel

Zoekmachine optimalisatie is heel breed. Je kunt het zoekmachine optimaliseren van jouw website als het ware zien als een grote puzzel waarvan elke SEO-techniek een puzzelstukje is. Je hebt alle puzzelstukjes nodig om de puzzel compleet te krijgen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan goede SEO-teksten en linkbuilding, maar ook aan de technische opzet van je website en de gebruiksvriendelijkheid ervan. Toch vind ik het meer dan waard om aan elk puzzelstukje van SEO voldoende aandacht te schenken.

Wat levert het doen van SEO nou eigenlijk op?

Ik ben van mening dat het je heel veel kan opleveren om aan zoekmachine optimalisatie te doen.

Zo kun je dankzij SEO namelijk:


  • Online beter vindbaar worden;
  • Online beter zichtbaar worden;
  • Jouw doelgroep beter bereiken;
  • En uiteindelijk meer geld verdienen.


Online beter vindbaar en zichtbaar worden

De meest voor de hand liggende reden om aan zoekmachine optimalisatie te doen, is uiteraard om online beter vindbaar en zichtbaar te worden. Hoe beter je online vindbaar en zichtbaar bent, hoe groter de kans is dat mensen jouw website zullen vinden en op jouw website zullen klikken. En dát vergroot weer de kans dat die mensen een product of dienst bij je zullen afnemen.

Jouw doelgroep bereiken

Het zijn trouwens niet ‘zomaar wat mensen’ die jouw website zullen vinden als je aan zoekmachine optimalisatie doet. Wanneer je je doelgroep goed kent, kun je namelijk nagaan op welke zoektermen jouw doelgroep zou kunnen zoeken in een zoekmachine. Wanneer jij jouw website op die zoektermen optimaliseert, vergroot je de kans dat je jouw doelgroep ook daadwerkelijk zult bereiken.

Zoekwoordenonderzoek: voor zoveel meer waardevol dan SEO alleen

Stel je eens voor dat je na gaat denken over welke zoektermen je gaat gebruiken om jouw website te optimaliseren. Als je een vermoeden hebt van waar je doelgroep op zou kunnen zoeken in een zoekmachine, kun je namelijk aan de hand daarvan een zoekwoordenonderzoek doen. Dat houdt in dat je met een aantal zoekwoorden in je achterhoofd, gaat onderzoeken waarop jouw doelgroep zoekt in zoekmachines zoals Google.

Er zijn handige tools zoals Google Suggesties, Google Trends en Ubersuggest waarmee je kunt uitzoeken op welke specifieke termen jouw doelgroep precies zoekt, hoe vaak ze dat gemiddeld doen én zelfs ook wanneer ze dat het meeste doen. Dit kan je niet alleen waardevolle informatie geven voor jouw zoekmachine optimalisatie, maar ook voor jouw productaanbod en marketingstrategie.

Blog je bijvoorbeeld over uitjes in jouw regio? Dan kun je dankzij een zoekwoordenonderzoek erachter komen dat mensen bijvoorbeeld al in oktober op zoek zijn naar welke kerstmarkten in december in de buurt zullen zijn. Daar kun je weer handig op inspelen door er alvast in oktober een blogartikel over te schrijven en te publiceren.

Meer geld verdienen dankzij SEO

Mensen zoeken in een zoekmachine naar een antwoord op een vraag of een oplossing voor een probleem dat ze hebben. Zo’n probleem kan bijvoorbeeld zijn: ‘ik zoek leuke kantoorinrichting, maar waar vind ik die eigenlijk?’, om maar een simpel voorbeeld te noemen.

Wanneer jij kantoormeubilair verkoopt, is het in dit geval een heel goed idee om daar een SEO-tekst voor te schrijven. Dan vergroot je namelijk de kans dat je bij mensen hoog in de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan.

Het mooie hiervan is dat deze mensen zich al bewust zijn van een vraag of een probleem dat ze hebben. Daarnaast is het ook mooi dat zij zelf al actief op zoek zijn naar een antwoord of oplossing. Door ze een oplossing voor een probleem of vraag aan te bieden vergroot je de kans dat ze jouw product of dienst aanschaffen.

Categorieën