Waarom je interne links moet gebruiken in je webshop
Een website bestaat uit verschillende pagina’s. Deze dienen relevante en interessante informatie te bevatten voor bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan een inhoudelijk artikel over een bepaald product. Met alleen de inhoud is het artikel echter nog niet compleet. Het is minstens zo belangrijk dat het interne links bevat. Deze verwijzen naar een andere pagina op de website.
Wat is een interne link?
Een interne link maakt deel uit van zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je bepaalde technieken toepast waardoor je website of blog een hogere ranking krijgt in een zoekmachine zoals Google. Met een interne link geef je de waarde van een pagina door aan andere pagina’s op je website of blog. Op die manier maak je duidelijk dat een bepaalde pagina belangrijk is. Daardoor zou deze een hogere plek in de zoekmachine kunnen krijgen dan andere pagina’s.
Verbinding tussen pagina’s
Interne links zijn onmisbaar op een website omdat ze pagina’s met elkaar verbinden. Dit maakt het voor bezoekers gemakkelijker om te navigeren op je website, wat op zijn beurt weer positief bijdraagt aan de optimalisatie. Ook de zoekrobot of de ‘spider’ van Google waardeert interne links en indexeert je website beter wanneer je veel gebruik van maakt. Daarnaast zijn er ook externe links, die verwijzen naar een pagina buiten je eigen website.
Valt het je op dat deze pagina ook een aantal interne links bevat?
Hoe verwerk je een interne link?
Je kunt interne links op verschillende manieren verwerken. Plaats bijvoorbeeld een link achter een foto of als een ‘call to action’ in de tekst. Je creëert daarmee een soort route voor je bezoekers door de website heen. Schrijf bijvoorbeeld: “Wat heeft dit product nog meer te bieden?” en plaats een link achter deze zin, die ook wel de “ankertekst” wordt genoemd. Uiteraard dient de pagina waar je naar toe linkt altijd relevant te zijn.