SEO-strategie
‘SEO’ is de afkorting van ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands vertaald als ‘zoekmachine optimalisatie’. Deze term wordt gebruikt wanneer iemand bepaalde onderdelen aan een website toevoegt die moeten zorgen voor een betere indexering in zoekmachines. Een zoekmachine zoals Google geeft een bepaalde score aan websites en pagina’s. Een website die goed wordt geïndexeerd krijgt een mooi plekje in de zoekmachine ranking. Ondernemers gebruiken een SEO-strategie om dit voor elkaar te krijgen.
SEO-strategie en de zoekmachine ranking
Het is gunstig wanneer een website een zo hoog mogelijke plek in de zoekmachine heeft. Mensen hebben namelijk de neiging om sneller te klikken op websites die hoog in de ranking staan. Het willen verbeteren van de zoekmachine ranking maakt deel uit van een SEO-strategie. Als eigenaar van een website of webwinkel moet je bepaalde keuzes maken wat betreft de inhoud van je site. Zoekwoorden spelen daarbij een belangrijke rol. Dit zijn de woorden of (korte) zinnen die in een zoekmachine worden ingetypt door de gebruiker. Bedenk een aantal zoekwoorden die goed bij jouw website of webwinkel passen en verwerk deze in de teksten op je site. Het is de bedoeling dat bezoekers via een bepaalde term op jouw website of in jouw webwinkel terecht komen.
Zorg voor goede en relevante content
Content maakt een belangrijk deel uit van een goede SEO-strategie. Zorg ervoor dat jouw website content van hoge kwaliteit heeft. Alle teksten die je schrijft, of het nu blogs of productteksten zijn, moeten betrekking hebben op je bedrijf. Dit vinden de bezoekers van je website interessant om te lezen. Verwerk daarnaast op een leesbare manier zoektermen in de tekst en eventueel linkjes naar bepaalde content binnen je eigen website (interne links). Gebruik ook synoniemen van een bepaald zoekwoord, want zoekmachines begrijpen dit tegenwoordig ook. Overdrijf echter niet, want de tekst moet natuurlijk wel leesbaar blijven.