Meer bezoekers naar je website? Zorg ervoor dat je vindbaar bent
in SEO
3 min. leestijd

Meer bezoekers naar je website? Zorg ervoor dat je vindbaar bent

Het is misschien wel de grootste kopzorg van veel webwinkeliers: hoe zorg ik ervoor dat ik beter gevonden wordt? Uiteindelijk kun je nog zoveel mooie producten hebben; als er niemand komt kijken, verkoop je sowieso niks. 

Natuurlijk is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Dit krijg je door slim actief te zijn op social of nog beter: door jezelf succesvol te pluggen bij de media. Maar daarnaast is het super relevant om vindbaar te zijn: hiermee richt je je op bezoekers die uit zichzelf op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je vindbaar bent.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: zorg ervoor dat je webshop hoog scoort in Google. Voor extra bonuspunten kijk je ook naar andere zoekmachines, maar Google is verreweg de belangrijkste speler. Je doet dit door te kijken naar je search engine optimization, kortweg: SEO. Het mooie aan SEO is dat het  gratis is en duurzaam organisch verkeer oplevert. Het lastige aan SEO is dat het om best wat tijd en expertise vraagt. Je moet content maken van hoge kwaliteit, afgestemd op specifieke zoektermen. Je moet er ook voor zorgen dat je genoeg links opbouwt naar jouw website. En je moet aan een aantal technische voorwaarden voldoen. 

Het kan dus absoluut lonen om een SEO bureau in te schakelen, professionals die precies weten hoe ze jouw webwinkel bovenaan in Google krijgen.   Dit is het precies het type investering dat je een hoop tijd en frustratie scheelt en zich doorgaans dubbel en dwars terugbetaalt. 

Pinterest wordt vaak in één adem genoemd met sociale media als Instagram en Facebook. Maar eigenlijk klopt dit niet helemaal. Sociale media werken namelijk op basis van een feed en een algoritme. Tuurlijk, gebruikers bepalen zelf wie of wat ze allemaal volgen. Maar uiteindelijk bepaalt het platform wat ze in welke volgorde te zien krijgen. Pinterest is dus eigenlijk veel meer een zoekmachine. 

Pinterest-gebruikers hebben ook een feed, maar de voornaamste functie van Pinterest is de zoekfunctie. Deze werkt eigenlijk precies hetzelfde als die van Google, alleen bestaan de zoekresultaten uit mooie plaatjes. Deze plaatjes zouden afbeeldingen met jouw producten kunnen zijn! Op Pinterest laten gebruikers zich inspireren door mooie sfeerbeelden en unieke visuele ideeën. Een extra voordeel van Pinterest is dat gebruikers over het algemeen inloggen met een koopintentie. Ze gaan dus ook relatief vaak over tot een aankoop, ook (juist) in het hogere segment. 

Het is niet alleen voor je SEO belangrijk dat er naar jouw webshop gelinkt wordt. Het is voor je vindbaarheid an sich ook handig als jouw link is waar potentiële klanten zijn. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw link opgenomen wordt op startpagina’s of andere verzamelplekken voor links. Maar je kunt ook proberen of je gastblogs mag schrijven voor websites die gerelateerd zijn aan jouw product. Verkoop je exotische cactussoorten, dan zou je bijvoorbeeld kunnen gastbloggen voor een online magazine over het verzorgen van planten. Ook actief reageren op blogs en fora die zich in dezelfde niche bevinden als jouw product, kan je vindbaarheid vergroten. 

Google Shopping is zonder enige vorm van twijfel in opkomst. En denk jij dan alleen aan de productfoto’s die Google bovenaan de zoekresultaten laat zien? Dan mis je nog een heel groot stuk: je kunt namelijk doorklikken naar het tabblad ‘Shopping’ zoals je ook door kunt klikken naar het tabblad ‘Afbeeldingen’. En steeds meer gebruikers doen dat. Google voelt namelijk de hete adem van e-commercereuzen als Amazon in zijn nek: steeds meer zoekopdrachten met een koopintentie beginnen op bijvoorbeeld Amazon. Dat laat Google zich natuurlijk niet gebeuren en dus zet de techreus vol in op groei van Google Shopping. 

Voorheen moest je betalen om jouw producten te laten vertonen bij Google Shopping. Maar dat is gelukkig niet meer zo. Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is je Merchant Center inrichten. En dat kost dus helemaal niks. Bijkomstig voordeel: de meeste ondernemers zijn hier nog niet mee bezig. En dat is natuurlijk altijd gunstig!  Goed om te weten: dit geldt echt alleen voor het Shopping-tabblad. Als je met je product bovenaan de ‘gewone’ zoekresultaten wilt verschijnen, zul je nog steeds geld in Google Ads moeten stoppen. 

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.