De kansen en uitdagingen van omnichannel winkelen
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 september 2019 

Kansen en uitdagingen van omnichannel winkelen

Als webwinkeleigenaar is online jouw nummer 1 omzetkanaal. Daarnaast kun je jouw producten verkopen via een pop-up store of een (vaste) fysieke winkel. Wanneer je jouw producten via verschillende kanalen aan de man brengt en die kanalen met elkaar verbonden zijn, spreken we van een omnichannel strategie. Hieraan kleven een aantal kansen en uitdagingen, die in dit artikel bespreek.

De kansen van omnichannel

Steeds meer mensen met een fysieke winkel openen daarnaast een webwinkel. En steeds meer webwinkeliers overwegen om ook een stenen winkel te openen. Hiermee vergroot je jouw afzetmarkt. Je bereikt je doelgroep niet alleen online, maar ook als zij in de stad lopen. Daarnaast geef je klanten de mogelijkheid om je producten in het echt te bekijken, voelen of passen. Een ervaring die voor veel online shoppers een groot gemis is. Maar er zijn nog meer voordelen van een omnichannel strategie. Zo hebben klanten de mogelijkheid om producten online te bestellen en in de fysieke winkel af te halen. Of andersom natuurlijk. En heeft iemand iets in de stenen winkel gekocht en wil hij het retourneren? Dan hoeft hij daarvoor niet terug naar de stad, maar kan hij het product gewoon opsturen naar de webshop. Dit maakt shoppen voor klanten makkelijker en leuker. Het zal duidelijk zijn dat hoe leuker en makkelijker je het maakt voor klanten, des te groter jouw omzet is.

Uitdagingen van een omnichannel strategie

Wanneer je zowel een fysiek als een online verkoopkanaal hebt is het belangrijk dat je beiden perfect op elkaar afstemt. Zorg dat klanten in de online winkel exact dezelfde beleving ervaren als klanten in de fysieke winkel. Kies voor één huisstijl en voer deze zowel online als in de stenen winkel door. Spreek klanten op dezelfde manier aan en geef hen online net zo veel aandacht als offline. Zorg ervoor dat medewerkers in de winkel toegang hebben tot alle klantdata en snel kunnen opzoeken welke producten de klant eerder – online of in de winkel – gekocht heeft. Bied je een spaarprogramma aan, zorg er dan voor dat punten worden bijgeschreven ongeacht op welke manier de klant een aankoop doet.

Daarnaast is voorraadbeheer een uitdaging voor veel retailers. Is een product dat in de fysieke winkel is uitverkocht nog wel online verkrijgbaar? En andersom natuurlijk. In het ideale geval is er een centraal voorraadbeheer voor zowel de online shop als de fysieke winkel. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld voorraadproblemen in het geval dat producten online besteld worden en in de fysieke winkel geretourneerd worden.

Omnichannel kassasysteem

Er komen steeds meer mogelijkheden voor (r)etailers om omnichannel te werken. Zo kwam Mijnwebwinkel al met een Kassa App waarmee klanten overal snel en eenvoudig kunnen afrekenen. Zowel online als in een fysieke winkel, in een pop-up store of in een marktkraam. De voorraad en orders lopen synchroon met de webwinkel waardoor je altijd up to date blijft.

Ook webwinkelsoftware Lightspeed biedt een POS (Point Of Sale) Kassasysteem aan, dat over talloze handige functies beschikt en je leven als omnichannel (web)winkelier een stuk eenvoudiger maakt. Zo is er onder meer de mogelijkheid om het assortiment in de webshop en in de fysieke winkel te beheren vanuit één systeem. De uitgebreide rapportages en statistieken maken het mogelijk om je bedrijf beter te managen en continu te verbeteren. Daarnaast bevat het systeem geavanceerde voorraadbeheerfuncties, zoals geïntegreerde inkoopcatalogi en voorraad alerts, die je helpen om je bedrijf zo efficiënt mogelijk in te richten. Data wordt opgeslagen in de cloud en is dus altijd en overal toegankelijk, vanaf elk apparaat. Zo maak je het jezelf makkelijk en geef je klanten de beste ervaring die mogelijk is.

Heb jij zowel een online shop als een fysieke winkel, of overweeg je een omnichannel strategie voor jouw bedrijf? Bij Lightspeed kun je gratis een demo van het kassasysteem aanvragen. Zo kun je zelf ervaren of jij er net zo enthousiast van wordt als wij.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen