Maak van bezoekers klanten: 5 tips - Succes met je Webshop
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 augustus 2015 

Maak van bezoekers klanten: 5 tips

Het doel van je webwinkel is het verkopen van producten en het voorzien in de behoefte van de klant. Klinkt logisch toch? Maar is jouw webwinkel er wel helemaal op ingericht om de bezoeker een optimale beleving te geven en te verleiden tot een aankoop? De gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel is namelijk van groot belang voor het succes van je onderneming. Met deze 5 tips maak je je webshop direct gebruiksvriendelijker.

1. Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke lay-out

Een rustige en overzichtelijke lay-out zorgt ervoor dat alle aandacht naar de producten gaat. Verplaats je in de bezoeker en ga uit van wat hij verwacht. Zo wordt een logo meestal linksboven geplaatst en een zoekfunctie rechtsboven. Denk ook na over het gebruik van kleur in je webwinkel. Kleuren roepen bepaalde gevoelens en associaties op en kunnen mensen aanzetten tot actie. Maak daar handig gebruik van en kies voor kleuren die passen bij je doelgroep en de producten die je verkoopt. Wees consistent in het kleurgebruik en zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. Zorg bovendien voor een duidelijke en eenvoudige navigatie zodat bezoekers snel kunnen vinden wat zij zoeken.

2. Geef elk product een unieke, gedetailleerde omschrijving

Voordat een bezoeker tot aankoop overgaat, verzamelt hij eerst zoveel mogelijk informatie over het product. Schrijf dus voor elk product in je webwinkel een unieke, duidelijke en uitgebreide omschrijving. Geef zoveel mogelijk relevante informatie maar kopieer geen teksten van je leverancier. Gebruik deze teksten daarnaast om je bezoeker te enthousiasmeren en stimuleer ze tot een aankoop over te gaan. Uitgebreide productomschrijvingen zijn niet alleen fijn voor de bezoeker, je verbetert er ook de vindbaarheid van je webwinkel in zoekmachines mee.

3. Plaats duidelijke productfoto’s

Goede productfoto’s verlagen de drempel om online tot een aankoop over te gaan en kunnen je conversie enorm verhogen. Zorg dus voor duidelijke productfoto’s die details tonen en waarop ingezoomd kan worden. Plaats meerdere afbeeldingen per product zodat je het van alle kanten kunt laten zien. Indien een artikel in meerdere kleuren verkrijgbaar is, is het verstandig om al deze kleuren in je webwinkel te tonen.

4. Maak belangrijke informatie gemakkelijk vindbaar

Veel bezoekers haken alsnog af als ze er pas bij het betalen achter komen dat er nog (hoge) verzendkosten berekend worden. Of dat de levertijd wel erg lang is. Geef dus vooraf duidelijkheid over deze belangrijke zaken. Maak direct duidelijk wat de verzendkosten, levertijd, retour voorwaarden en betaalmethoden zijn. Vermeld tevens je contactgegevens op een duidelijke plek en zorg ervoor dat bezoekers eenvoudig contact met je kunnen opnemen. Bijvoorbeeld door het gebruik van een contactformulier of een live chat mogelijkheid.

5. Vraag geen onnodige informatie aan de klant

Maak het plaatsen van een bestelling zo eenvoudig mogelijk en geef bezoekers geen kans je webwinkel voortijdig te verlaten. Dit bereik je onder andere door inzicht te geven in het bestelproces. Geef bijvoorbeeld aan waar in het proces de bezoeker zich bevindt en hoeveel stappen er nog volgen. Vraag alleen om gegevens die je nodig hebt om de bestelling te kunnen verwerken en leveren. Wil je toch extra informatie verzamelen, maak deze velden dan niet verplicht.

Wil je meer tips over hoe je je omzet kunt vergroten? Boek dan een Webshop Scan. Na afloop ontvang je een compleet rapport met praktische tips en adviezen voor jouw webwinkel. Hiermee kun je direct aan de slag om jouw webwinkel nog succesvoller te maken.

Vond je deze tips over de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel nuttig of interessant? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
BigBridge

Door

BigBridge

op 17 September 2015

Hoi Astrid, Prima tips waar denk ik voor veel webshops nog winst valt te behalen! Conversie-optimalisatie bestaat uit veel onderdelen en inderdaad zijn zaken als duidelijke productfoto's en een gedegen navigatie van groot belang. Misschien leuk om ons laatste blog te lezen over hoe je tevens in de last mile ook nog een groot verschil kunt maken. Hier wordt minder vaak bij stilgestaan maar valt ook nog veel winst te behalen. https://www.bigbridge.nl/blog/verhoog-de-conversie-door-last-mile-optimalisatie/ Ben benieuwd naar je reactie :) Gr, Maarten

Astrid van Kollenburg
Reactie plaatsen