Het belang van goede productfoto’s in je webwinkel
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 oktober 2015 

Het belang van goede productfoto’s

Het niet kunnen zien, voelen en aanraken van een product is een van de grootste nadelen van online winkelen, blijkt uit onderzoek. Ondanks dat dit punt nooit helemaal op te lossen is, is er bij veel webshops nog wel winst te behalen. Goede, duidelijke productfoto’s kunnen de omzet van je webwinkel een enorme boost geven.

Hoe zit het met jouw productfoto’s? Ben je er tevreden over of kunnen ze nog wel wat aandacht gebruiken? Je kunt hier natuurlijk iemand voor inhuren, maar als je het liever zelf doet geef ik je hieronder 5 tips.

1. Fotografeer het product van meerdere kanten

Klanten willen een zo goed mogelijk beeld van het product. In een stenen winkel kunnen ze het product van alle kanten bekijken. Zorg ervoor dat je die ervaring zo goed mogelijk evenaart.

2. Toon details van het product

Maak aparte foto’s van opvallende details of zorg ervoor dat men kan inzoomen op de foto. Hoe meer je van een product laat zien, des te meer zekerheid de consument heeft. En zekerheid = een grotere kans op een aankoop.

3. Zorg voor een rustige, liefst witte achtergrond

Hierdoor gaat alle aandacht naar het product. Ben je handig met foto bewerkings-software dan kun je er voor kiezen om vrijstaande afbeeldingen te gebruiken. Voor mijn eigen webwinkel maak ik veel gebruik van de service van Pixelz. De productfoto’s maak ik zelf en zij verwijderen de achtergrond. Ideaal! Bovendien vallen de kosten mee, zeker als je bedenkt dat ik anders urenlang met Photoshop aan het klooien ben. Je kunt gratis 3 foto’s laten bewerken om het eens uit te testen. Wellicht vind jij het net zo handig als ik.

4. Maak gebruik van sfeerfoto’s

Voor sommige producten zegt een sfeerbeeld meer dan een foto met een witte achtergrond, denk bijvoorbeeld aan woonaccessoires, dekbedovertrekken of kleding die door een model getoond wordt. Een dekbedovertrek op een bed in een mooi gestylde kamer geeft een veel betere indruk dan het dekbedovertrek in zijn verpakking.

5. Zorg ervoor dat de kleuren op de foto zo goed mogelijk overeen komen met de werkelijkheid

Fotografeer hiervoor bij voorkeur bij daglicht (geen felle zon) of met daglicht lampen. Voorkom het ontstaan van donkere schaduwen op je product. Fotografeer producten bijvoorbeeld op een tafel naast het raam, of zelfs buiten.

Het is jammer als je tijd en geld besteed aan het krijgen van bezoekers naar je website, en die bezoekers vervolgens afhaken door gebrekkige foto’s. Goede productfoto’s maken kost tijd (of geld) en is misschien niet je hobby, maar het zal je wel meer omzet opleveren. Geloof me, het is echt de moeite waard om hier in te investeren.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen