Startkapitaal nodig? Zo financier je je webshop met crowdfunding
22 november 2021 
5 min. leestijd

Startkapitaal nodig? Zo financier je je webshop met crowdfunding

Het lijkt misschien alsof een webshop opstarten amper geld hoeft te kosten. Toch vraagt een nieuwe webshop zonder uitzondering om investeringen. Een webwinkel waar je uiteindelijk van kunt leven, kost in eerste instantie namelijk gewoon geld. Zo simpel is het! En dat is ook niet zo gek: een webwinkel is immers net zo goed een serieuze onderneming als dat een fysieke winkel dat is. Heb je zelf geen startkapitaal liggen? Dan kun je overwegen om je webshop te financieren met crowdfunding. In dit artikel leggen we uit hoe dit in zijn werk gaat, wat de voor- en nadelen zijn en waar je op moet letten.

Hoe veel geld heb je nodig?

Wat het precies kost om een webwinkel te starten, is moeilijk te zeggen. Dit hangt af van het product dat je gaat verkopen en de eisen die je hebt voor bijvoorbeeld de technische functies van je website en de wensen voor het design. Ook keuzes die je maakt in zaken als het afhandelen van bestellingen (ga je zelf inpakken en opsturen of besteed je dit uit?) maken een verschil. Maar wat voor webwinkel je ook opzet en hoe je bedrijfsvoering er ook uit gaat zien: je moet toch al snel rekenen op minimaal een paar duizend euro.

Kostenposten voor webwinkeliers

Maar waar bestaat die (minimaal) paar duizend euro dan uit? Je moet in ieder geval denken aan het hosten, bouwen en designen van de website. Maar ook aan het inkopen van je voorraad en het verpakkingsmateriaal. Natuurlijk kost verzenden ook geld en wil je prachtige professionele sfeerbeelden van je producten online zetten. En een webwinkel zonder bezoekers? Daar ga je natuurlijk geen winst mee maken. Je zult dus in ieder geval - hoe bescheiden ook - een budget voor marketing moeten hebben. Denk verder aan zakelijke kosten als een inschrijving bij de KVK, verzekeringen en een boekhoudprogramma.

Waarom crowdfunding?

Als je zelf geen goedgevulde spaarrekening hebt én je wilt niet aankloppen bij familie en vrienden, zul je dus op zoek moeten naar investeerders. Bij de bank zitten ze over het algemeen niet te wachten op beginnende webwinkeliers. En dat is best logisch: als je een fysieke winkel begint, kun je je winkel als onderpand geven. Maar een online winkel als onderpand aanbieden? Of je marketingideeën? Dat gaat natuurlijk niet. Begin je je webshop naast een reguliere baan, dan krijg je mogelijk een lening op basis van je loonstrook. Is dat niet het geval, zul je op zoek moeten naar iets anders.

Wat is crowdfunding precies?

Mensen die jij niet kent investeren via een online platform in jouw bedrijf. Op dit platform zet jij je businessplan uiteen: wat voor webshop ga jij opzetten en waarom weet je zeker dat jouw bedrijf een groot succes gaat worden? Het instapbedrag ligt meestal laag, vaak zijn een paar tientjes al genoeg. Alle investeerders samen staan garant voor het bedrag dat jij nodig hebt om jouw webwinkel een vliegende start te geven.

De tegenprestatie

Natuurlijk wil je 'crowd' wel iets terugzien voor die 'funding'. Een bank verwacht immers ook een onderpand, rente en in sommige gevallen aandelen. Het platform waarop jij je crowdfunders gaat vinden, werkt in de meeste gevallen ook met rente. Daarnaast bied je investeerders vaak een bijkomende tegenprestatie. En precies dát maakt dit concept zo interessant voor webwinkels. Jouw tegenprestatie kan namelijk bestaan uit waardebonnen, unieke kortingscodes, zeggenschap in het aanbod van je shop of een speciaal programma voor 'Vrienden van je Webwinkel'. Jíj bepaalt! Zo kun je meteen oefenen met het samenstellen van een aanbod waar mensen voor willen betalen: en laat dat nou precies zijn wat de kern is van jouw toekomstige business.

Past dit type funding bij jou?

Natuurlijk moet deze manier van investeerders zoeken wel bij je passen. Niet iedere onderneming (en ook niet iedere ondernemer) is hiervoor geschikt. Om te bepalen of deze vorm van financiering bij jou en je toekomstige webwinkel past, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Kun je helder formuleren welk bedrag je nodig hebt en waar je dat precies aan gaat besteden?
  • Ben je in staat om enthousiasmerend te pitchen waarom jij de wereld gaat veroveren met jouw webshop?
  • Heb je een fijne en duidelijke tegenprestatie voor je investeerders?
  • Heb je een netwerk van mensen die je in kunt schakelen om je crowdfunding te promoten?

Is jouw antwoord op al deze vragen een volmondig 'ja'? Dan zou crowdfunding weleens iets voor jou kunnen zijn.

De kosten

Het samenbrengen van investeerders via een crowdfundingplatform is niet gratis. De kosten verschillen behoorlijk per campagne en per platform, maar je moet in ieder geval rekenen op twee kostenposten.

  • Rente: Het bedrag dat je investeerders bij elkaar brengen, is een lening. Omdat de funding vaak risicovol is voor de investeerder, ligt het rentepercentage relatief hoog. Op dit moment moet je dan al snel denken aan een percentage tussen de 7 en de 9 procent.
  • Het platform: Het platform dat je gebruikt is niet gratis. Soms zijn er instapvoorwaarden en doet het platform bijvoorbeeld een risico-analyse. De kosten daarvoor betaal jij zelf. De meeste platformen rekenen bovendien een bedrag voor de looptijd van je campagne. Dit kan per per platform behoorlijk uiteen lopen. Kijk dus goed naar de voorwaarden van een platform voordat je je ergens aan committeert.

De voordelen

  • Crowdfunders leggen niet alleen geld in, maar zijn vaak ook early adaptors van jouw business en ontpoppen zich dan ook vaak tot ambassadeurs. Het is dus goed mogelijk dat je investeerders ook je eerste klanten zijn, hun vrienden en familie over je vertellen en je content delen op social media.
  • Je investeerders hebben er belang bij dat jij slaagt. Daarom vind je juist binnen je zelfverworven crowd vaak een klankbord: mensen die jou maar wat graag van constructieve feedback voorzien. Ook (of juist!) als je tegen moeilijkheden aanloopt.
  • Je kunt alles online doen. Dat is handig voor jou én voor je investeerders. Zowel tijdens de duur van je campagne, als daarna.

De nadelen

  • Zoals gezegd, liggen de rentepercentages vaak hoog. De aanvullende tegenprestaties kosten bovendien ook geld.
  • Een crowdfunding opzetten kost veel tijd. Alleen al in het uitdenken van je campagne, het uitzoeken van een passend platform en het voldoen aan de instapvoorwaarden gaan een hoop uren zitten.
  •  
  • Je crowdfunding rondkrijgen kost veel tijd. Je lening gaat pas van start als je het hele bedrag bij elkaar hebt. Hier moet je zelf voor zorgen. Natuurlijk zorgt het platform voor een stukje van de aandacht, maar verreweg het meeste promotiewerk komt voor je eigen rekening.

Let hierop bij het kiezen van een platform

Alleen al in Nederland zijn meer dan vijftig platformen actief. Natuurlijk passen niet al die platformen bij jou. Afhankelijk van jouw businessplan en hoe je je campagne in elkaar wilt zetten, is het ene platform wel en het andere platform niet geschikt. Het is voor ons dan ook lastig om een platform aan te raden. Maar let in ieder geval op de volgende punten bij het kiezen van een platform:

  • Zijn er genoeg investeerders actief?
  • Is er toezicht op het platform?
  • Voor welk type ondernemingen is dit platform bedoeld?
  • Wat zijn de instapvoorwaarden?
  • Welke rentepercentages hanteert het platform?
  • Welke kosten zijn er verbonden aan de campagne?

Conclusie

Als je zelf geen goedgevulde spaarpot hebt om je webwinkel mee te financieren, kan crowdfunding iets voor jou zijn. Verschillende investeerders leggen dan een klein bedrag in en staan samen garant voor jouw lening. In ruil daarvoor betaal jij rente én een tegenprestatie, bijvoorbeeld in de vorm van waardebonnen voor je webwinkel of speciale kortingsacties. Een voordeel is dat investeerders zich vaak betrokken voelen bij jouw ondernemersavontuur en dus voor je klaarstaan met feedback en je helpen bij het promoten van je webshop. Daar staat tegenover dat het veel tijd kost en de rente vaak hoog ligt. Ga voordat je begint dus goed na of deze vorm van financiering past bij jouw situatie en kies je platform zorgvuldig uit.             

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief