arrow_drop_up arrow_drop_down

Webshopideeën: zo creëer je een winstgevend assortiment

Heb je altijd al een webshop willen oprichten, maar weet je niet wat je moet gaan verkopen? Je kunt je webwinkel baseren op je eigen passie, al is dit niet altijd een garantie voor succes. Het is handiger om te kijken waar veel vraag naar is, zodat je hierop kunt inspelen. In dit artikel vind je een aantal tips om webshopideeën op te doen.

Of jouw webwinkel succesvol wordt, hangt voor een groot deel af van je assortiment. Sommige webwinkeliers richten zich op een niche in de ecommerce, waarbij ze zich specialiseren in één productgroep. Deze gefocuste aanpak zorgt ervoor dat zij snel het vertrouwen van klanten winnen. Andere webwinkeliers kiezen juist voor een longtail-aanpak. Met een breed assortiment proberen zij een grote doelgroep aan te trekken.

Zo ontdek je een groeiende vraag

Welke strategie je ook hanteert, het helpt enorm als je artikelen aanbiedt die in trek zijn. Een groeiende vraag zie je terug in trends. Een trend voldoet namelijk op een nieuwe manier aan een bestaande vraag. Als je dit vroeg ontdekt en hierop inspeelt, kun je relatief eenvoudig een goedlopende webshop opzetten.

Er zijn verschillende manieren om (nieuwe) trends te ontdekken. Met een klein online onderzoek naar wat mensen bezighoudt op social mediakanalen – bijvoorbeeld via trending hashtags – kom je al een heel eind. Vergeet hierbij vooral de accounts van influencers niet, aangezien zij vaak al vroeg op allerlei trends inspringen. Niet alles wat zij aanbieden zal bij jouw webwinkel passen, maar met één of twee voltreffers kun je al een heel mooie omzet binnenhalen.

Ook marktplaatsen en sociale nieuwssites als Reddit kunnen inspirerend werken. Via marktplaatsen kun je bijvoorbeeld kijken welke producten trending zijn. En op Reddit vind je rubrieken als ‘product trends’ en ‘products to sell’ waar je inspiratie kunt opdoen. In eigen land hebben we Productnieuws.nl, waar je een verzameling vindt van nieuwe producten in Nederland.

Hoe groot is de vraag naar het product?

Nu je een aantal webshopideeën hebt opgedaan, wil je natuurlijk ook weten hoe groot de vraag naar deze producten ongeveer is. Via Google Trends kun je achterhalen hoe vaak mensen zoeken naar bepaalde artikelen. Bovendien zie je of de interesse voor deze producten toeneemt, waardoor het een fijne manier is om in de gaten te houden wat er in opkomst is.

Een eigen product lanceren

Als je in een vroeg stadium een nieuwe trend ontdekt en dit goed aanpakt, kun je hier flink van profiteren. Wel moet je beseffen dat er veel anderen zijn die hetzelfde proberen te doen, het is altijd maar een gok of jíj marktleider gaat worden. Je eigen product verzinnen is daarom ook een optie. Je hebt dan minder last van concurrenten die meeliften op dezelfde trends.

Misschien heb je al een geweldig idee, dat zou ideaal zijn. Maar veel ondernemers vinden het moeilijk om ineens met een nieuw product te komen. Je kunt daarom ook een bestaand product verbeteren of aanvullen. Onderzoek bestaande producten en de ergernissen die jij en klanten wellicht ervaren. Door veel beoordelingen te lezen kun je op een idee komen om het product te verbeteren, waardoor je een streepje voor hebt op de concurrent.

Concurrentie aangaan met bestaande webshop

Zoals je al merkt gaat er behoorlijk wat tijd zitten in trendwatching. Daarnaast kost het ook veel tijd en moeite om een nieuw product te bedenken. Wellicht kom je wel leuke producten tegen die al via andere webshops worden verkocht. Dit betekent niet dat jij deze webshopideeën dan maar moet laten varen.

Wel is het belangrijk dat je je kunt onderscheiden van andere aanbieders. Kijk waar zij steekjes laten vallen en speel daarop in. Is hun sociale media activiteit niet zo hoog? Zorg er dan voor dat je hier juist actief bent. En hoe is hun presentatie? Maken ze gebruik van mooie foto’s en geven ze voldoende productinformatie of valt hier ook nog wel wat te finetunen?

Ook op het gebied van de verzending valt er vaak wel het een en ander te verbeteren. Lang niet elke webshop biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om de producten dezelfde dag nog in huis te hebben. Of misschien kun je – mits je marge het toelaat – kiezen voor gratis verzending (vanaf een bepaald bedrag). Verkoop je producten waarbij duurzaamheid een belangrijke pijler is, dan kun jij het verschil maken door te kiezen voor een groene(re) verzendmethode.

Over de schrijver
Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Eurolutions.nl, een internetuitgeverij uit Utrecht. Maandelijks bereikt hij zo’n 300.000 zakelijke bezoekers op titels als Ecommercenews.nl, Ondernemeneninternet.nl en Investeerders.nl.
Reactie plaatsen