Wat is social proof?

Social proof is een bekende term uit de marketingwereld. Het betekent dat je potentiële klanten aanmoedigt om een aankoop te doen door de mening van eerdere klanten op een positieve manier te presenteren. Zij hebben al eerder gebruik gemaakt van jouw producten en/of diensten en zijn daar zeer tevreden over. Dit uit zich onder andere in positieve beoordelingen, ook wel reviews genoemd.

Feedback van klanten is een integraal onderdeel van social proof. Dankzij social media kunnen mensen gemakkelijker hun mening geven dan ooit. Op platforms zoals Facebook en Twitter geven ze feedback, zowel in positieve als negatieve zin. Als webwinkelier hoop je natuurlijk op een positieve beoordeling, aangezien dit een positief beeld schetst van je producten en/of diensten. Vaak bepalen mensen vaak aan de hand van reviews of een product de moeite waard is of niet, wat het belang van social proof onderstreept.

Het vertrouwen dat mensen hebben in feedback is zowel psychologisch als sociaal. Het werkt motiverend als eerdere klanten positief zijn, waardoor de consument eerder bereid is om deel te nemen aan de customer journey. Iedere positieve opmerking over jouw webwinkel of producten is ‘social proof’.

Voor webwinkels is social proof erg belangrijk. Het is in feite de bevestiging dat iemand jouw producten geweldig vindt. Hij of zij was tevreden over de customer journey. Dit is goed voor het imago van jouw webwinkel en vergroot de betrouwbaarheid. De reacties zijn immers van klanten aanwezig, die meestal eerlijk en niet bevooroordeeld zijn. De consument wordt door het lezen van positieve ervaringen op zijn gemak gesteld en is eerder geneigd om een aankoop te doen in je webshop.

Voor veel bedrijven is social proof een vast onderdeel van hun marketing. Hoe meer mensen jouw webwinkel, producten of diensten promoten, hoe groter het effect van social proof. Veel positieve beoordelingen zorgt voor vertrouwen bij de klant, en dat is wat welk bedrijf natuurlijk wil! Naast reviews kun je social proof op diverse andere manieren toepassen:

  • Testimonials van tevreden klanten
  • Likes op social media
  • Content die vanuit de website of social media pagina’s door klanten gedeeld wordt
  • Aanbevelingen van bekende personen of influencers