Interview: Laura van LM Baby Art
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 september 2019 

Interview: Laura van LM Baby Art

Tijdens haar studie Small business & Retail Management aan de Haagse Hogeschool krijgt Laura de opdracht om een businessplan op te zetten. Hierbij hoorde ook het uitzoeken van allerlei andere onderwerpen. Zo ontstond het idee voor de webwinkel LM Baby Art. Laura heeft haar werk niet voor niets gedaan en sinds 3 februari 2017 is haar webwinkel online!

Muurstickers

Tijdens haar studie zit Laura niet stil. “In deze tijd schilderde ik ook nog vaak in opdracht, op canvas maar ook muurschilderingen in baby- en kinderkamers. Dit was erg leuk om te doen, alleen het vervelende was dat de verf vaak in de muur trok, waardoor ik erg veel tijd kwijt was. Ook moest ik soms een uur heen en een uur terug met de auto reizen. Zo is eigenlijk langzaamaan het idee ontstaan om te gaan werken met muurstickers.”

Uniek ontwerp

“Ik probeer mij van mijn concurrenten te onderscheiden door heel veel persoonlijke aandacht te geven. Als er een vraag wordt gesteld, probeer ik hier zo snel mogelijk op te reageren. Het liefst nog binnen het uur. Ook onderscheid ik mij van mijn concurrenten doordat al mijn items uniek zijn. Iedere muursticker, iedere poster en iedere rol behang ontwerp ik zelf. Het design is daardoor altijd uniek. Ik werk met heel veel verschillende stijlen en collecties zodat er uiteindelijk voor iedereen iets te vinden is. Dit in combinatie met een hoge service onderscheid mij van de concurrent.”

Een dag uit het leven van Laura als webwinkelier

Laura vertelt dat er veel komt kijken bij het runnen van een webwinkel als je er een succes van wil maken. 5 dagen per week is Laura bezig met het runnen van de webwinkel. De weekenden houdt ze vrij zodat ze iedere week weer fris van start kan gaan.

“Mijn werkdag start rond half 10. Ik heb s’ochtends altijd een klein opstart nodig voordat ik actief aan de slag kan 😉. Eenmaal achter de computer start ik met het beantwoorden van vragen. Ik kijk hoeveel bestellingen er zijn en zorg er voor dat de mail leeg is. Vervolgens ga ik aan de slag met mijn webwinkel. Ik schrijf teksten en maak afbeeldingen. Ik wil dat alle producten in mijn webwinkel qua presentatie voldoen aan een bepaalde standaard. In Excel heb ik een lijst van alle items waarbij ik af kan vinken of het product voldoet aan de verschillende vereisten, bijvoorbeeld een sfeerafbeelding bij het product.

Op mijn planning staan elke dag 10 items. Als dit gedaan is, is het lunchpauze. Na de lunchpauze ga ik beginnen met het afdrukken van alle muurstickers en vervolgens snij ik deze uit en verpak ik ze. Dan is het tijd om de bestellingen in te pakken en snel naar het PostNL punt te gaan waar de meneer van PostNL elke dag op mij staat te wachten als hij de pakketjes komt ophalen.”

Laura geeft aan dat dit is hoe een normale dag eruit ziet maar dat elke dag uiteraard anders is. “Zo is maandag de dag dat ik Social media posts inplan voor een hele week en op vrijdag ruim ik heel veel op en moet de printer schoongemaakt worden.”

Vreugde sprongetje

“Het allerleukst vind ik het ontvangen van bestellingen. Alle items in mijn webwinkel heb ik zelf ontworpen en bedacht. Als er dan een bestelling geplaatst wordt voelt dit elke keer weer als een compliment. Ook ben ik erg veel bezig met SEO en beter gevonden worden via Google. Als er dan iemand een bestelling plaatst en daarbij aangeeft dat hij/zij mij gevonden heeft via Google, is dit altijd eventjes een moment voor een vreugde sprongetje.”

Uitdagingen

Op de vraag welke uitdagingen Laura tegenkomt bij het runnen van een webshop vertelt ze dat de tijd een van haar grootste vijanden is. “Dagen vliegen voor bij. Wat ik doe vind ik heel erg leuk en daarom gaat de tijd waarschijnlijk ook zo snel. Maar toch zou ik het liefst willen dat sommige dagen een aantal uurtjes extra zouden hebben. Niet omdat ik tijd te kort kom in mijn planning, maar vooral omdat ik zoveel meer zou willen doen op een dag.”

Een ander punt wat soms een echte uitdaging is voor Laura, is dat ze alles alleen doet. “Is er een probleem, dan moet ik de oplossing weten. Wil ik iets nieuws toepassen in mijn webwinkel, dan moet ik hier de manier voor vinden. Dit lukt me aardig goed, alleen soms zou het fijn zijn om ook taken te kunnen uitbesteden.”

Webwinkelsoftware

De webwinkel van Laura heeft ze gebouwd via Mijnwebwinkel. “Ik heb hiervoor gekozen omdat ik toen ik startte nog geen idee had hoe alles werkt. WordPress leek me daarom toentertijd te hoog gegrepen. Mijnwebwinkel werkt over het algemeen erg fijn en als je hulp nodig hebt ontvang je erg snel een reactie. In de toekomst zou ik wel graag over willen stappen omdat ik, nu de webwinkel groter en drukker wordt, steeds vaker tegen dingen aanloop die niet mogelijk zijn.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“Als ik opnieuw zou beginnen maar dan met de kennis van nu, zou ik heel veel anders doen! Ik zou direct groter beginnen. Toen ik begon was mijn winkel nog schattig en klein, maar om echt groot te worden moet er groot gedacht worden. Het heeft voor mij een tijdje geduurd voordat ik nadacht over opschalen (ook al benoemde mijn mentor op de Haagse Hogeschool dit elke keer als we het over mijn bedrijf hadden). Ook zou ik direct met een plan gaan werken. Toentertijd had ik geen idee wat me te wachten stond, wat er allemaal bij kwam kijken en welke taken er uitgevoerd moest worden. Ik werkte per dag en had niet echt een plan.

Nu besef ik me maar al te goed dat het heel erg belangrijk is om te werken met een plan en zeker met een planning. Ook al is het nu veel drukker dan toen, door te werken met een planning is het voor mij juist rustiger. Ik weet nu precies wanneer ik wat moet gaan doen en hoef niet meer elke keer opnieuw na te denken over wat er moet gebeuren.”

Zichtbaarheid

“Bezoekers probeer ik voornamelijk vanuit Google naar mijn webwinkel te trekken. Ik ben veel bezig met SEO om zo mijn positie steeds sterker te maken. Ook ben ik erg actief op Social media en dan vooral Instagram. Dit is de plek waar mijn doelgroep zich bevindt dus ik vind het belangrijk om hier ook aanwezig te zijn.”

Grootse plannen

Laura jaagt haar droom na, ze gaat LM Baby Art enorm groot maken. “Ik wil dat iedereen die bezig is met muurdecoratie het bestaan van mijn merk weet. Ook wil ik de komende tijd gaan uitbreiden en heel veel nieuwe collecties gaan maken. Mijn plan is om de komende tijd extra gas te gaan geven met een strakke planning zodat mijn webwinkel in 2020 nog veel verder groeit.”

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

“De belangrijkste tip die ik heb gekregen heb ik eigenlijk al een beetje verklapt. Dat was namelijk een tip van Astrid; werk met een plan! Zoals ik al omschreef werkt het zo veel rustiger als je een planning hebt. Je hoeft niet meer elke keer opnieuw na te denken over dezelfde taken. Een voorwaarde om dit te laten slagen is natuurlijk wel dat de planning gevolgd wordt. Toen ik net begon met werken op deze manier was ik erg ambitieus en plande ik veel te veel taken in. Hierdoor kreeg ik de takenlijst nooit af en verschoven sommige dingen elke keer. Nu weet ik dat veel taken gewoon vaak langer duren dan dat ik zou inschatten en hier houdt ik dan ook rekening mee in de planning. Is er tijd over, dan kan ik altijd nog een extra taakje erbij pakken.”

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen