Interview: Anja van Twensies

Anja van TwensiesAnja is het gezicht achter Twensies, een webshop met unieke accessoires voor kinderen van 0 tot 5 jaar. Alle kleding en accessoires zijn met de hand gemaakt en gehaakt met Nederlands garen van hoge kwaliteit. Het assortiment bestaat uit babymutsjes, -slofjes, -sjaals en meer. Daarnaast vind je er diverse mutsen en colsjaals voor jongens en meisjes van 2 tot 5 jaar.

Al jaren ben ik aan het breien en haken. Ik heb in eerste instantie voor ons eigen gezin alles gemaakt, daarna voor diverse goede doelen. Sinds 3 jaar brei ik voor een Nederlands kinderkledingmerk mutsjes (en voorheen ook dekens). Hier kreeg ik ook de vraag of ik geen andere producten kon maken om te gebruiken voor fotoshoots. Ook kwamen er vragen voor andere producten. Omdat het allemaal handwerk is, is het financieel niet aantrekkelijk met allerlei partijen ertussen, vandaar het idee van een eigen webwinkel.

De webwinkel is sinds oktober 2017 online.

Interview Twensies

Er zijn niet zo heel veel webwinkels met dit aanbod. Het merendeel wordt verkocht door mensen in de hobbysfeer, denk aan advertenties op marktplaats en Etsy. Een gerenommeerd merk heeft wel gebreide mutsen en sjaals, echter is dit allemaal machinaal gemaakt. Onderscheiden doe ik mij via het aanbod van maatwerk. Past een standaard maat niet, dan geef je de maten door en wij maken het, tegen dezelfde prijs als het standaard product, voor je op maat. Ook kleuren kunnen zelf bepaald worden. Wij leveren een hoge kwaliteit voor een normale prijs.

Er gaan heel wat uren in de webwinkel zitten in een week. En altijd tijd te kort. Op dit moment denk ik dat er minimaal 45 uur in de week besteed wordt aan de webwinkel. Niet alleen door mijzelf, maar ook door mijn partner.

Er komt zoveel meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Alleen al voordat mensen je gevonden hebben op het internet. Hiervoor moet je wel degelijk veel onderzoek doen. Dit hebben wij zeker te makkelijk ingeschat, maar intussen wordt alles aangepast en zien wij in ieder geval de bezoekers aantallen langzaam stijgen.

Doordat ik ook nog een baan in loondienst heb, moet alles gebeuren na werktijd. Zodra ik thuis ben en alle kleine klusjes gedaan zijn, gaat de laptop aan en is het werken aan Twensies. Webwinkel bijwerken met producten, SEO, kijken naar statistieken, waar zijn er leuke markten en/of beurzen om te gaan staan. En omdat alles met de hand gemaakt wordt, heel veel uren haken. Gelukkig heb ik sinds 2 weken social media uitbesteed. De weekenden staan ook vaak in het teken van de webwinkel.

Het leuke is toch wel om alles vanaf niets te zien groeien. En het minst leuke is dat je sneller wilt dan het in de praktijk gaat.

Interview Twensies

Er zijn zoveel uitdagingen. Het begint al met de uitstraling van je webwinkel. Zoveel mogelijkheden, maar wat wil je dan precies. Waarom kom je niet in beeld bij de zoekresultaten. Een korte periode een aantal bestellingen, daarna niet meer, hoe kan dat en wat kan ik hier aan doen. Ga ik al adverteren of moet eerst mijn hele webwinkel goed ingericht zijn en voorzien van alle juiste zoektermen. Kortom, teveel eigenlijk om op te noemen. Maar elke uitdaging is op te lossen.

Webwinkelsoftware is van WooCommerce. Dit is redelijk makkelijk te bewerken en geeft een mooie professionele uitstraling. Het is alleen even kijken wat de mogelijkheden zijn per thema en dan het thema kiezen wat het beste bij je past.

De juiste zoektermen toepassen, zodat je in ieder geval in beeld komt bij Google. Op dit moment is er een mooie fotoshoot geweest en wordt er veel gebruik gemaakt van Instagram en Facebook. Verder is de webwinkel aangesloten bij Webwinkelkeurmerk. Adverteren bij Google adwords staat hoog op de planning, alleen moet dan eerst de webwinkel verder geoptimaliseerd worden.

Ik denk dat ik de volgorde dan anders zou doen. Nu is de webwinkel gelijk na het maken online gegaan en ben ik daarna mij gaan verdiepen in de strategie achter een webwinkel. Het was een stuk minder werk geweest als ik toen de kennis had, die ik nu heb.

Door alles heel goed te plannen en hulp in te schakelen (van familie). Naast de webwinkel en het werken in loondienst is sporten ook heel belangrijk voor mij. Dit kost energie, maar levert ook veel positieve energie op. Gelukkig zijn wij (man en ik) vaak samen aan het werk voor de webwinkel, dat maakt het een stukje makkelijker.

Interview Twensies

Er zijn zoveel plannen en ambities, maar we kijken niet te ver vooruit. In eerste instantie van mijn bezoekers klanten maken. Verder staan er veel evenementen op de agenda waar Twensies zich presenteert om zodoende naamsbekendheid te creëren. Er is net een mooie fotoshoot geweest in samenwerking met een kinderkledingwinkel uit de regio en het Nederlands kinderkledingmerk waarvoor ik ook items maak. Wie weet wat dat gaat worden. Hoe mooi zou het zijn als het merk Twensies in een aantal fysieke winkels te koop is! Het ziet er wel naar uit dat er minder uren in loondienst gewerkt gaan worden. En dat zou heel mooi zijn. Nog mooier is het om mijzelf een salaris uit te betalen vanuit de webwinkel.

De webwinkel cursus van Astrid gaan volgen!! Eigenlijk moet je dit doen als je de webwinkel gaat opstarten. Je leert hier zoveel dingen, waar je niet bij stilstaat. Dingen die heel logisch lijken, zijn in de praktijk toch niet zoals je denkt. Bovendien kun je advies vragen van experts en zodoende heel veel tijd besparen door het in één keer goed te doen.

Bezoek de webwinkel van Twensies

Heb jij ook een webwinkel en vind je het leuk om door ons geïnterviewd te worden? Stuur dan een korte omschrijving van je webwinkel + de link naar hallo@succesmetjewebshop.nl.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.