Interview: Renske Creatief
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 juli 2019 

Interview: Renske Creatief

Al 6 jaar is webwinkel Renske Creatief online. Eigenaresse Renske Hoekzema vertelt ons hoe het leven eruit ziet als webwinkelier.

Hoe het begon…

“Het idee van mijn webwinkel ontstond ongeveer 8 jaar terug. Ik heb reuma en merkte dat de haaknaalden die toen in Nederland te krijgen waren niet zo prettig haakten. Ik heb er een aantal in het buitenland besteld en dat beviel mij zo goed dat ik een voorraadje bestelde en die op Marktplaats aanbood. Van die winst kocht ik weer nieuwe voorraad tot ik zoveel begon te verkopen dat ik besloot een winkel te starten. De winkel heb ik lang naast mijn baan in de zorg gehad, tot ik in maart 2018 besloot me volledig te richten op mijn winkel. Ik haalde er genoeg winst uit om te groeien en geld over te houden om van te leven.”

De nieuwste ontwikkelingen

We vroegen Renske waarom klanten juist bij haar webshop kopen. Renske vertelt: “Ik vind service en persoonlijke aandacht voor de klant enorm belangrijk. Ik doe al het klantcontact zelf, en merk dat klanten dat erg prettig vinden. Als ze vaker iets vragen, dan weet ik vaak nog wat de vorige keer hun ‘probleem’ was. Mijn assortiment is uitgebreid en ik vind het de kunst om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van handwerken snel in de winkel te hebben.”

Een dag uit het leven als webwinkelier

Op zolder heeft Renske haar eigen werkruimte en ook haar voorraad heeft ze thuis. Renske vertelt dat het runnen van haar winkel een fulltime job is. “Elke dag doe ik wel wat aan mijn winkel, ook in het weekend, maar dan probeer ik het wel te beperken. Ik probeer dan alleen artikelen die binnen komen in te boeken, en vragen van klanten te behandelen.

Ik begin elke ochtend met het beantwoorden van mijn mail, WhatsApp en Messenger/Facebook vragen. Daarna ga ik alle pakbonnen printen en start ik met het inpakken van de artikelen. Tussendoor moet ik regelmatig open doen voor pakketbezorgers. We hebben twee eigen winkels, en ook de spullen van de andere zaak worden aan huis geleverd, waardoor we soms op een dag vijf verschillende pakketdiensten aan de deur hebben.

Wanneer ik klaar ben met het inpakken van de bestellingen ga ik aan de slag met het uitpakken en inboeken van de binnen gekomen artikelen. Afhankelijk van de drukte heb ik nu twee of drie koppen thee op. Mijn theepot staat altijd in de buurt!

Als alles ingeboekt is ga ik aan de slag met de administratie. Die probeer ik bij te houden, het lukt niet altijd, maar is wel een streven. Ik probeer dan voordat de kids uit school komen, nog een poosje te ontwerpen. Rond 16.00 uur ga ik nog een keer de bestellingen langs en pak ik de dingen in die overdag nog besteld zijn. Rond 17.30 uur worden de pakketten aan huis opgehaald, en stopt mijn werkdag.

De winkel is goed te combineren met mijn gezin doordat ik vanuit thuis werk. Als er iets is met de jongens ben ik meestal thuis. De jongens vinden het ook leuk om me af en toe te helpen. Ik kan vrij makkelijk afspraken maken, want zit niet vast aan bepaalde tijden.”

Plezier geven

“Er komt enorm veel kijken bij het hebben van een webwinkel. De inkopen doen, zoeken naar nieuwe leveranciers, artikelen inboeken, foto’s maken, teksten schrijven, bestellingen inpakken, retours verwerken, klanten mailen, klantvragen via telefoon, WhatsApp of Messenger beantwoorden, patronen ontwerpen, reviews maken van nieuwe artikelen, administratie, boekhouding en zo kan ik nog even doorgaan.”

Het allerleukste aan het runnen van de webwinkel vindt Renske het klantcontact. “Mensen helpen, en ze meer plezier geven met hun hobby.” De grootste uitdaging is de concurrentie. “Ik wil geen prijsstunter zijn, maar merk dat ik het soms lastig vind om daarin niet mee te gaan.”

Webwinkelsoftware

Renske heeft gekozen voor de software van Mijnwebwinkel. “We hebben twee webwinkels en een fysieke winkel. Mijnwebwinkel heeft o.a. de Kassa App die ideaal is voor een echte winkel. Ik onderhoud ook de webwinkel van ons andere bedrijf, en vond het handig om beide winkels onder hetzelfde systeem te hebben.”

Zichtbaarheid

Op de vraag hoe Renske Creatief zichtbaar gemaakt wordt vertelt Renske, “Ik verstuur wekelijks een nieuwsbrief. Heb mijn eigen Facebook pagina, Facebook groep en ben actief in veel Facebook groepen op het gebied van handwerken. Daarnaast heb ik mijn eigen Youtube kanaal, heb ik een winkel op Bol.com en staan mijn producten gekoppeld met Marktplaats.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je anders aanpakken?

“Ik zou sneller me volledig op de winkel storten, en eerder een echt boekhoudprogramma gebruiken.”

Toekomstplannen

“Ik wil mijn assortiment verder uitbreiden. We willen over 2 jaar een ander huis kopen, met een grotere eigen ruimte waar ik ook weer workshops kan geven. Ik hoop daar een soort showroom te kunnen maken waar mensen spullen makkelijker fysiek kunnen ophalen.”

Blijf dicht bij jezelf

“Blijf dicht bij jezelf en verkoop producten waar je zelf blij van wordt. Door die producten te blijven verkopen geloof je erin, en dat straal je uit naar je klanten toe.” Dit is de belangrijkste tip die Renske ooit gekregen heeft!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen