Interview: Melissa van Steviala

Melissa van StevialaMelissa is eigenaresse van het merk Steviala en de webwinkel Steviaproducts.be. Steviala ontwikkelt suikervervangers op basis van stevia zoetstof. De producten zijn van natuurlijke oorsprong, zijn biologisch geteeld en zijn geschikt voor dagelijks gebruik. Het assortiment is groot en loopt uiteen van stevia suiker, zoetjes en vloeibare zoetstof tot stevia chocolade, snoep en jam. Wie zelf graag in de keuken staat kan het hart ophalen aan de verschillende natuurlijke en koolhydraatarme bakmiddelen.

Wanneer en hoe ontstond het idee voor je webwinkel?

In november 2011 zag ik een reportage op televisie over stevia zoetstof en steviolglycosiden. Doordat mijn vriend al jaren zelfstandige is, droomde ik er soms stiekem van om ook een eigen zaak(je) op te starten, maar had geen idee wat of hoe. Iedereen kan een webshop beginnen, maar voor mij persoonlijk vind ik de interesse in de producten enorm belangrijk.

Al op zeer jonge leeftijd werd er bij mij een zeldzame nierziekte (syndroom) en suikerziekte vastgesteld met een aangepaste levenswijze en een dieet tot gevolg. Andere zoetstoffen (aspartaam) kan ik moeilijk verdragen dus mijn interesse in deze “nieuwe” zoetstof van natuurlijke oorsprong was direct gewekt.

Sinds wanneer is je webwinkel online?

Sinds december 2011.

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Ik ben Steviala begonnen als hobby. Daarnaast werkte ik nog tot en met 2015 als dossierbeheerder op een accountantskantoor. Op papier had ik een droomjob: dicht bij huis, 20 uur werken en een fantastisch loon. Maar wat bij Steviala begon als hobby, werd mijn passie. Ik twijfelde echter om mijn vaste inkomen op te geven in ruil voor minder zekerheid. Omdat ik op papier ziek ben, kan ik geen gewaarborgd loon krijgen bij ziekte. Toen de vader van mijn vriend in 2015 onverwachts overleed heb ik een half jaar later toch de knoop doorgehakt.

Ondertussen is Steviala serieus gegroeid. Ik werk met 100% passie aan het ontwikkelen van nieuwe, unieke, suikervrije producten op basis van erythritol en stevia zoetstof. Zo hebben we bijvoorbeeld een bruine suikervervanger in ons assortiment en sinds enkele maanden een suikervrije honingvervanger, uniek in Europa!

Interview - Melissa van Steviala

In tegenstelling tot de meeste andere verkopers en producenten houd ik me niet bezig om in zoveel mogelijk natuurwinkels of ketens te kunnen verkopen. Het klinkt raar maar ik ben geen verkoper en marketing is ook niet mijn sterkste vak. Ik vind het gewoon fantastisch om met nieuwe en unieke producten op de markt te komen en mensen die suikervrij eten een kwalitatief en steeds uitgebreider assortiment aan te bieden. Vele merken die aangeboden worden in supermarkten bevatten het goedkope opvulmiddel Maltodextrine of worden vaak gemaakt met goedkopere steviolglycosiden of stevioside. Wie in supermarkten of ketens wil verkopen moet namelijk een zo goedkoop mogelijk product aan kunnen bieden, want de eisen en marges die zij hebben liggen hoog. Dit gaat mijn inziens ten koste van de kwaliteit van het product. Steviala kiest enkel voor Rebaudioside A98%, het zoetste, minst voorkomende en duurste onderdeel van het stevia blad. Een duurder product in aankoop, maar kwalitatief veel beter en veel zuiniger in gebruik. Goedkoop kan soms ook duurkoop zijn.

Kleine noot: De zoetstof “Rebaudioside A” mag enkel op het etiket vermeld worden indien er tenminste 95% zuivere Rebaudioside aanwezig is, dat wil zeggen dat het stevia product dan op zijn minst 250 keer zoeter is dan suiker. Als je stevia poeder even zoet is als suiker is dat misleidend!

Interview - Melissa van Steviala

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en wat komt er allemaal kijken bij het runnen van je webwinkel?

Eigenlijk heb ik geen idee hoeveel tijd ik er aan besteed, maar laat ons zeggen: te veel. Voorraad controleren, bestellingen doen, sociale media, recepten maken, nieuwe producten aanmaken in de webshop, mails beantwoorden, boekhouding, administratie,… Aangezien ik daarnaast ook steeds bezig blijf met nieuwe producten, wordt het werk ook meer en meer uiteraard. Maar dat is voor mij de uitdaging aan mijn job! Als ik geen nieuwe producten meer kan ontwikkelen, vrees ik dat het voor mij zou ophouden.

Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?

De boekhouding en sociale media schiet er soms bij in. Dat komt gewoon omdat ik alleen werk, blijf investeren in nieuwe producten en vaak in tijdsnood zit. Complimentjes van klanten en nieuwe producten introduceren vind ik enorm leuk!

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

Sinds ik de verzending en handling van onze pakketten heb moeten uitbesteden, krijg ik af en toe mails over de status van een verzending, over een beschadigd product, of over een zending die niet aangekomen is. Ik informeer de klant onmiddellijk en los problemen steeds netjes op. De grootste uitdaging is de groei van mijn bedrijf en dat ik iemand ben die steeds vooruit wil (nieuwe producten, andere/betere webshop) en dat ik het niet meer alleen zal kunnen bolwerken.

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?

CCV Shop. Destijds begon het als hobby en had ik nooit verwacht te staan waar ik nu sta. Het was een vrij goedkoop platform maar nu helaas minder geschikt door beperkte mogelijkheden.

Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?

De meeste bezoekers komen nog steeds via Organic Search of Direct. Daarnaast gebruik ik ook SEA.

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

Professioneler beginnen ;) Maar zoals ik reeds aangaf had ik nooit gedacht dat het meer dan een hobby ging worden. En zakelijker (proberen te) zijn. Ik ben een echt gevoelsmens, ben vaak veel te vrijgevig, eerlijk, goedgelovig. Ik heb geleerd dat de zakenwereld een harde wereld is.

Interview - Melissa van Steviala

Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?

Naast de webwinkel doe ik ook de boekhouding en alle administratie van mijn vriend zijn lasbedrijf, kitesurfwinkel en webshopbeheer. Er blijft dus weinig tijd over voor een privéleven. Daarom gaan wij op vakantie zodra de mogelijkheid zich voordoet, want dat is de enige manier voor mij om rust te vinden.

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

Relativeren en dat niet altijd alles even perfect kan gaan. Ben nogal perfectionistisch ingesteld.

www.steviaproducts.be

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief