Interview: Irene van Luscious Loaf
Interview: Irene van Luscious Loaf

Interview: Irene van Luscious Loaf

Irene van Luscious LoafIrene is, samen met Martin, het gezicht achter Luscious Loaf: ambachtelijk gebakken brood voor echte levensgenieters. Luscious Loaf is geen massaproduct, elk brood is uniek in smaak en uiterlijk. Elke dag weer stopt Martin passie en liefde in het ontwikkelen en produceren van de broden. Hierdoor zijn ze niet alleen heerlijk voor de lunch, maar ook als avondmaal of gewoon met een lekker glas wijn!

Wanneer en hoe ontstond het idee voor je webwinkel?

Martin en ik hebben meegedaan in 2016 aan het tv programma “De Groeichallenge” op rtlz. Daar zijn we in de finale bij de laatste drie terecht gekomen. En heel veel geleerd. Wij hebben daar o.a. een masterclass van Marketing Goeroe Igor Beuker gekregen. En die heeft ons de laatste duw gegeven om online te gaan starten. Ik liep hier al 2,5, jaar mee rond. Maar offline is al 18 jaar onze main business.

Sinds wanneer is je webwinkel online?

De webwinkel is online gegaan op 15 december 2017.

Interview - Irene van Luscious Loaf

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Ons brood is de enige in Nederland. Er zijn wel fabrieks-varianten, maar dat is niet te vergelijken. Dus juist door online te gaan zijn we nog meer onderscheidend dan de gewone bakker. Brood online is er nog maar weinig. Zeker de bakkers die door heel Nederland leveren zijn niet makkelijk te vinden. Diegenen die wel online brood leveren doen dit alleen in de eigen omgeving.

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en wat komt er allemaal kijken bij het runnen van je webwinkel?

Elke dag ben ik wel bezig met de webwinkel, dit is natuurlijk verweven met al het andere werk. Waar ik nu vooral mee bezig ben is adverteren op social media, leuke berichten maken.

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

Wij leveren op donderdag en vrijdag, aangezien dit de belangrijkste dagen voor de klanten zijn om brood geleverd te krijgen. Het brood wordt op dit moment het meeste in het weekend gebruikt. Dus ik weet dan of er besteld is, aangezien dit een dag van te voren moet. Dan ga ik de bestelling uitwerken en doorgeven aan de bakkerij. De doos ga ik vast klaarmaken en de verpakkingszakken worden van een sticker voorzien met de naam van het brood. De broden worden dan rond 11.00 bij mij gebracht uit de bakkerij. Dan maak ik de bestelling helemaal klaar, er komt ook een persoonlijk geschreven kaartje bij, een extra mini Luscious Loaf in een andere smaak dan de klant besteld heeft krijgen ze cadeau en tussen 12.00 en 13.00 uur komt de koerier de bestellingen ophalen.

Interview - Irene van Luscious Loaf

Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?

Het inpakken en er echt een cadeau van maken is het leukste werk. Wat ik minder vind is dat je eigenlijk veel meer bestellingen wil hebben en dit nog niet echt doorzet. Dus ongeduldig word je ervan.

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

De broden zo vers mogelijk bij je klanten krijgen. Aangezien de logistiek/vervoerders nog lang niet zijn ingespeeld op het leveren van versproducten zullen we dit als uitdaging blijven zien. Sameday delivery is afgelopen week twee keer zo duur geworden. Dit is dus eigenlijk alleen nog interessant als je 100 bestellingen per week hebt. We moeten dus overgaan naar een andere manier van leveren. Dat gaat lukken, maar dan moet je wel weer je website aanpassen, wat weer extra tijd kost.

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?

De software die wij gebruiken is Magento 2.0, de nieuwste versie. Aangezien wij gelijktijdig een nieuwe website hebben laten maken door een reclame bureau met Concrete 5, hebben zij Magento voor webwinkels. Het is een systeem wat heel goed werkt, waar je vele kanten mee uit kan en voor de consument ziet het er zeer professioneel uit.

Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?

Door middel van adverteren op alle social media kanalen en offline als er mensen van ons team op Foodmarkten en beurzen staan, komt er een kaartje met geschreven tekst in de zak. Zodat ze de broden daarna ook online kunnen bestellen.

Interview - Irene van Luscious Loaf

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

Misschien wel eerst met een eenvoudigere website beginnen. Ik vind Magento een mooi systeem, maar aanpassingen kun je zelf moeilijk doen.

Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?

Dit kan ik goed combineren omdat ik thuis werk voor ons bedrijf. Ik maak een planning en dat gaat prima. Het is wel zo dat je soms tijd te kort komt omdat de kinderen ook weer thuis komen en dan stop ik met werken. Tevens wil ik veel dingen zelf kunnen, zoals het ActiveCampaign wat we nu hebben aangeschaft. Een bureau heeft de eerste opzet gemaakt en gezorgd dat de mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief gedurende 20 dagen automatisch een reeks e-mails krijgt toegestuurd. Daarna moeten we het zelf oppakken. Dus wil ik daar graag weer een cursus voor doen. Ik ga de nieuwsbrief cursus van Astrid ook volgen. Op dit moment ben ik haar Blog cursus aan het volgen en daarna de volgende. Tevens volg ik nu een Active Campaign cursus, dus doordat je dat allemaal wil leren en het ook heel leuk is ben ik wel eens ongeduldig als ik het allemaal nog niet weet. #valkuil.

Interview - Irene van Luscious Loaf

Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?

We hebben afgelopen jaar alles vernieuwd, zowel online als offline. In de winkels waar ons brood verkocht wordt hebben ze allemaal nieuw marketing materiaal, op de beurzen hebben we nu ook een nieuwe uitstraling, passend bij de website. We hebben eigen verpakkingszakken laten maken, etc. Dit jaar willen we vooral inzetten op online marketing en het sturen van nieuwsbrieven. En ik ga een persoonlijke blogwebsite starten, maar dat zal zin het najaar worden. De website is al gemaakt in WordPress. Maar ik moet deze nog helemaal inrichten.

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

Het is het allerbelangrijkste dat je met plezier onderneemt en alles met passie. Dat je dus niet vanuit het oogpunt geld onderneemt, maar met liefde. Dat je openstaat voor sparren met andere ondernemers, zowel offline als online en leert delen. Dan komt vermenigvuldigen (en dus de omzet) vanzelf. Een voorbeeld is de online community van Succes met je Webshop, daar ga ik nu ook lid van worden, je leest heel veel op het forum, ervaringen en je krijgt ook feedback. Ofwel: je Mindset moet goed staan.

Bezoek de website van Luscious Loaf.

Heb jij ook een webwinkel en vind je het leuk om door ons geïnterviewd te worden? Stuur dan een korte omschrijving van je webwinkel + de link naar hallo@succesmetjewebshop.nl.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen