Hoe kies je de beste hosting voor je WooCommerce shop?

Hoe kies je de beste hosting voor je WooCommerce shop?

Als je een WooCommerce webshop shop runt – of gaat starten – heb je naast e-commerce software ook hosting nodig. Een webwinkel staat namelijk niet zomaar online. Er zijn veel hostingpartijen, maar welke moet je dan kiezen? En waar moet je precies op letten? In dit artikel lees je hoe je de beste WooCommerce hosting voor jouw webshop vindt, zodat jij straks zonder gedoe online bent en bestellingen kunt verwerken.

Wat is hosting nou precies?

Vergelijk het met het bouwen van een huis. Voordat je de eerste steen kunt leggen, zal je eerst een stuk land moeten kopen of huren waarop je gaat bouwen. Dat geldt ook voor een webshop. Voordat je deze kunt gaan bouwen dien je eerst een stukje van het internet te huren, om de website op te kunnen zetten. Dit is wat een hostingpartij doet. Zij verhuren stukjes van het internet, zodat jij daarop je website of webshop kunt bouwen. De hostingpartij zorgt ervoor dat jouw website via een server verbonden is met het internet. Wanneer iemand het adres van je website intikt, of klikt op een link naar jouw shop, wordt hij of zij via de browser naar de bestanden op de server geleid. Zo is je webwinkel overal ter wereld, 7 dagen per week en 24 uur per dag, beschikbaar.

Heb je dan altijd een hostingpartij nodig? 

Nee. Als jij een kant en klaar softwarepakket gebruikt, zoals bijvoorbeeld Shopify of Lightspeed, dan wordt de hosting voor je geregeld en hoef je daar niet zelf naar op zoek. Run je een webshop met software als WordPress in combinatie met WooCommerce, dan zal je zelf de beste WooCommerce hosting moeten regelen. Ook als je Magento als e-commerce software gebruikt, dien je zelf de hosting te kiezen.

Waar je op moet letten bij het kiezen van hosting voor je webshop

Het succes van je webshop is voor een deel afhankelijk van de hostingpartij. Ik hoef je denk ik niet uit te leggen dat bezoekers afhaken als je website te traag is, of regelmatig offline is. Zelf klik je waarschijnlijk ook meteen weg als een webpagina niet direct laadt. Uit een onderzoek van Deloitte bleek dat een snelheidsverbetering van 0,1 seconde, een stijging van het conversieratio met 8,4% tot gevolg had. Dit laat wel zien hoe belangrijk het is dat je een supersnelle website hebt.

Het is dus absoluut de moeite waard om hier vooraf goed onderzoek naar te doen, zodat je straks zonder gedoe je webshop kunt runnen. 

Let op de volgende punten:

  1. Snelheid van de hosting.
  2. Goede koppelingen met WordPress.
  3. Gebruiksvriendelijkheid van het controlepanneel.
  4. Het niveau van service dat je mag verwachten, via welk kanaal (telefonisch, e-mail, chat) en in welke taal.
  5. Het maken van automatische back-ups.
  6. Een schaalbare infrastructuur, zodat je ook in de toekomst goed zit.
  7. Veiligheid en beveiliging tegen hacks.
  8. Hulp bij acute problemen en de snelheid waarin deze hulp opgestart wordt.

Natuurlijk is de keuze voor een hostingpartij ook afhankelijk van je budget. Hoe groter je webwinkel, des te hoger de kosten zullen zijn. Je hebt dan immers meer ruimte nodig op het web. De prijzen voor hosting lopen uiteen van een paar euro per maand tot honderden euro’s per maand. Check daarnaast ook altijd de reviews van een partij, deze geven je vaak een goed beeld van eventuele problemen en het niveau van de service die verleend wordt.

Conclusie

Webwinkel hosting vormt het fundament van je shop, maak je keuze niet te snel maar doe goed onderzoek naar de verschillende opties en denk goed na over wat je precies nodig hebt en verwacht. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Is de hosting geregeld, dan kun je aan de slag met de volgende stap: het bouwen van je webshop!

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief