Kapotte links controleren en repareren voor beginners
in SEO
2 min. leestijd

Kapotte links controleren en repareren voor beginners

Kapotte links, of broken links, zijn slecht voor jouw website. Maar waarom eigenlijk? En wat kun je er dan tegen doen? Dat leggen we je graag uit. En het mooiste is: dit kun je als beginner ook!

Wat is een kapotte link?

Wanneer jouw website groeit plaats je meer en meer links. Interne links (naar eigen pagina’s en artikelen), maar ook links naar andere websites (externe links). Helaas komt het wel eens voor dat de website waar je naar linkt offline gaat, of dat de specifieke pagina waar je naar linkt wordt verwijderd. Wanneer jouw bezoekers dan de link aanklikken, komen ze op een niet bestaande pagina uit. Het linkje klopt dan niet en is dus kapot.

Waarom zijn kapotte links slecht?

Je wil jouw bezoeker zo veel mogelijk van dienst zijn, en zo’n kapotte link is niet fijn. Het kan er bovendien voor zorgen dat jouw bezoeker niet meer terugkomt naar je website.

Een ander probleem van kapotte linkjes is dat het je positie in de zoekmachines kan beïnvloeden. Nee, niet meteen bij 1 dode link. Wees maar niet bang. Maar als je veel kapotte links hebt kan dat jouw positie wel beïnvloeden. De zoekmachines willen namelijk dat jouw website geoptimaliseerd is voor de bezoeker, en dode linkjes betekenen dan minpunten. Dat wil je dus zoveel mogelijk voorkomen!

Broken link checker

Heb je een WordPress webshop dan is de makkelijkste manier voor het oplossen van kapotte linkjes de plugin broken link checker voor WordPress. Je ontvangt automatisch een mail wanneer de plugin een kapotte link op je website detecteert.

Vervolgens open je de backend van jouw website en ga je onder het kopje ‘Gereedschap’ naar ‘Niet-werkende links’. Daar zie je welke links niet meer werken en om welke reden. Bijvoorbeeld omdat de server niet gevonden kan worden. Jij kunt dan kiezen of je de link wilt ontkoppelen of aanpassen.

Google Search Console

Ook via Google Search Console kun je jouw kapotte linkjes checken. Het voordeel van Google Search Console is dat het geen plugin is op je eigen website, want dat kan de laadtijd vertragen. Om gebruik te maken van Google Search Console log je hier in.

Nadeel is dat je er zelf aan moet denken om regelmatig te controleren of je linkjes nog oké zijn.

Screaming frog

Screaming frog is een SEO-tool die vaak ingezet wordt door de professionals. Deze tool installeer je op je computer, en je hoeft je dus geen zorgen te maken over vertraging op je website. Het is een betaalde tool, maar de basis is ook gratis te gebruiken. Let wel: je kunt dan maar 500 URL’s of links crawlen. En daar ga je al gauw overheen. Het is absoluut een tool die de moeite waard is, zowel in de gratis als betaalde versie.

Dus wat doe je met dode links?

Mocht je een dode link tegenkomen, dan raden we aan om een 301-redirect in te stellen. Zodat de oude link wordt doorgestuurd naar een nieuwe pagina. Installeer hiervoor een plugin (bijvoorbeeld deze: Redirection van John Godley) en voeg bij ‘verwijzingen’ de oude en nieuwe URL toe.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief