8 tips voor een nieuwsbrief strategie die werkt
Elke ondernemer die actief is op internet zou het moeten hebben: een nieuwsbrief. Dit is namelijk een uitstekend low budget promotiemiddel voor je bedrijf. Het geeft je de mogelijkheid je (potentiële) klanten te informeren over jouw webwinkel. Laat ze bijvoorbeeld weten dat de uitverkoop begonnen is, dat de nieuwe collectie online staat of dat je je assortiment hebt uitgebreid. Naast informeren kun je de nieuwsbrief ook gebruiken om van bezoekers klanten te maken of om bij bestaande klanten herhalingsaankopen te stimuleren. Met een goed opgezette nieuwsbrief strategie kun jij de lezer tot een aankoop verleiden.
Een nieuwsbrief strategie voor jouw webwinkel
Lees hieronder 8 tips voor een nieuwsbrief strategie die je extra klanten en omzet oplevert.
1. Verzamel inschrijvingen
Probeer zoveel mogelijk (relevante) inschrijvingen op je nieuwsbrief te krijgen. Plaats een aanmeldformulier op een zichtbare plek op je site, vermeld je nieuwsbrief op je blog en op social media. Ook kun je je klant tijdens het bestelproces vragen of hij/zij geïnteresseerd is in je nieuwsbrief. Wat ook goed werkt is iets gratis weggeven in ruil voor een inschrijving op je nieuwsbrief. Zo heeft het e-book dat ik in april weggaf me een hele hoop inschrijvingen opgeleverd, zie het overduidelijke resultaat in onderstaande grafiek.
Natuurlijk geef je wel iets weg waar je doelgroep ook echt op zit te wachten. Hier lees verder over hoe je met een een gratis weggever nieuwsbrief inschrijvingen verzamelt.
2. Plaats een inschrijfformulier
Zorg dat het inschrijfformulier op je website direct duidelijk maakt waarom men zich voor je nieuwsbrief zou moeten aanmelden. Gebruik dus niet: ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’. Maak duidelijk wat de voordelen zijn voor je lezer. Laat ook weten hoe vaak men de nieuwsbrief kan verwachten. Duidelijkheid geven verlaagt de drempel voor het aanmelden.
3. Stuur geen spam
Stuur mensen alleen een nieuwsbrief als ze zich daarvoor aangemeld hebben. Niemand zit te wachten op ongewenste mails, dit leidt tot irritatie en helpt je zeker niet aan nieuwe klanten.
4. Regelmaat is belangrijk
Stuur regelmatig een nieuwsbrief uit. Afhankelijk van hoeveel je te vertellen hebt kun je 1 keer per week tot 1 keer per maand aanhouden. Dit is voldoende om je (potentiële) klanten op de hoogte te houden en om hen regelmatig aan je webwinkel te herinneren. Houd een vaste frequentie aan, stuur niet eerst elke week een nieuwsbrief en vervolgens 3 maanden niet.
5. Adresbestanden
Maak verschillende adresbestanden als je een breed assortiment hebt. Ook kun je bijvoorbeeld onderscheid maken tussen potentiële klanten en mensen die al eens wat besteld hebben. Vervolgens stuur je elke groep een nieuwsbrief die inspeelt op de behoefte van de lezer.
6. Creëer waarde
Creëer waarde in je nieuwsbrief. Bestook de lezer niet continue met reclame maar vertel ze ook eens iets interessants of leuks. Geef tips over het gebruik van bepaalde producten uit je webshop of geef achtergrondinformatie over bepaalde zaken. Ook kun je je lezer inspireren. Vertel bijvoorbeeld over je nieuwe collectie, laat zien hoe ze de spullen kunnen gebruiken of combineren. Hiermee zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief opvalt tussen alle andere nieuwsbrieven die je lezer ontvangt.
7. Plaats links
Plaats (deep)links naar je webwinkel in je nieuwsbrief. Als je vertelt over een nieuw product, plaats dan een link naar dat product op je website. Zo vergroot je het aantal bezoekers van je site en als je lezer geïnteresseerd is kan deze meteen het product kopen.
8. Een pakkende titel
Denk goed na over de titel van je nieuwsbrief. De titel bepaalt namelijk grotendeels of de nieuwsbrief wordt geopend of dat hij direct de prullenbak in gaat. Gebruik dus niet ‘nieuwsbrief november 2015’ maar ‘5 tips om …’ of ‘Heb jij al …?’ Veel e-mailprogramma’s tonen maar een beperkt aantal karakters van de titel, zeker als de nieuwsbrief op een smartphone gelezen wordt. Houd de titel dus kort maar krachtig.
Pas bovenstaande tips toe en maak voor jouw webwinkel een nieuwsbrief strategie die werkt. Je zal merken dat het aantal bezoekers van je webwinkel, het aantal klanten en herhalingsaankopen toeneemt.