Achter de schermen: ASRdesigns

Het idee voor een eigen winkel is er stiekem al altijd geweest bij Aimée, maar het bleef altijd bij dagdromen. Tot het moment dat de eerste lockdown kwam. De extra tijd die dat opleverde, zorgde ervoor dat ze weer ging tekenen. Iets dat ze vroeger ook graag deed. Na vele positieve reacties zette ze uiteindelijk de stap om een website te maken met haar creaties. Sinds 1 Juli 2020 is de webshop ASRdesigns live. Wij vragen Aimée naar haar leven als webwinkel eigenaar!

Aimée vertelt: "Ik ging stapje voor stapje verder met informatie zoeken en ideeën uitwerken om ook een webshop aan de site toe te voegen. Verassing, zo stapje voor stapje kom je er dus ook echt. Dus ineens was het zover. Ik vond het ontzettend spannend om dingen daadwerkelijk online te zetten, zichtbaar voor de hele wereld. Maar ook om geld uit te geven voor iets wat eigenlijk alleen maar een uit de hand gelopen hobby is, want zo voelde dat. Gelukkig heb ik lieve mensen om mij heen die mij hebben gesteund en het laatste zetje hebben gegeven. Dus onder mijn motto “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan” heb ik nu al meer dan een jaar mijn eigen webshop!"

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?  

"Er is één groot verschil met de meeste poster winkels die je online kan vinden en dat is dat ik alles zelf ontwerp en maak. Dus je vindt bij mij geen standaard posters die je ook bij de Ikea of Kwantum kan vinden. Bovendien kan je heel veel posters ook laten personaliseren of zelfs een hele eigen poster laten ontwerpen."

"Verder moet ik zeggen dat ik het lastig vind om me op bijvoorbeeld social media te onderscheiden, want je wilt het ‘goed’ doen. Dus je kijkt al snel bij de succesvolle winkels hoe zij het doen. Echter merkte ik dat de fun er daardoor voor mij afging, dus daar ben ik mee gestopt. Inmiddels plaats ik dus gewoon wat ik zelf leuk vind en wanneer ik daar zin in heb. Misschien heb ik dan niet de perfecte feed, of plaats ik op de perfecte tijd met het grootste bereik, maar het is wel van mij."


Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel?

Aangezien Aimée er nog een fulltimebaan bij heeft, werkt ze vooral in de avonduren en in het weekend aan de webshop. "Tussendoor overdag probeer ik wel de sociale kanalen een beetje in de gaten te houden en kleinere e-mails te beantwoorden. Wanneer er een bestelling binnenkomt en ik heb even tijd, probeer ik dit ook gelijk af te ronden. Lukt dat niet dan is dat het eerste wat ik om 5 uur doe. 'S avonds doe ik dan de rest. Oftewel de website bijhouden, klanten beantwoorden, boekhouding, nieuwe posters maken of een poster in opdracht ontwerpen."

Genoeg te doen dus, meer dan ze van tevoren dacht. De uren per dag verschillen dus heel erg, soms is het rustig en andere dagen is Aimée minstens vijf uur bezig. 

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier? 

Aimée heeft nog een fulltimebaan, ze is namelijk onderzoeker in de kinderoncologie. Een 9 tot 5 baan met af en toe wat vroege ochtenden of late avonden. "Als er dringende zaken voor de webwinkel zijn dan probeer ik deze tussendoor of gelijk om 5 uur op te lossen. 's Avonds na het eten ga ik dan verder. Daarnaast geef ik ook regelmatig les als sportinstructrice. Hierdoor moet ik dus soms de webshop even laten rusten, wat op zich een fijne afwisseling is. Het is met een webwinkel zo makkelijk om altijd maar door te werken, want er is altijd wel wat te doen of te updaten. Maar we moeten niet vergeten dat het ook belangrijk is om af en toe even niks te doen."  

Wat vind je het leukst aan het runnen van een webwinkel?

"Het leukst is nog steeds elke keer wanneer ik een bestelling binnenkrijg. Ik maak oprecht nog elke keer een sprongetje van geluk. Af en toe kan ik gewoon niet begrijpen dat iets wat ik ontwerp bij iemand in de kamer hangt. Geweldig toch! Ook een mooie review of gewoon een lieve reactie van de klant word ik heel gelukkig van.

Minst leuk is de boekhouding, vreselijk vind ik dat! Het hoort erbij en als het op orde is geeft het ook nog een soort van voldoening, maar nope, niet mijn ding om te doen."


Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

"De grootste uitdaging is denk ik dat het nooit stopt. Alles kun je constant blijven updaten. Het is niet dat je iets op orde kan brengen en voilà. Nee, je moet eraan blijven werken anders raakt het alweer verouderd. Een andere uitdaging is Google. Kom daar maar eens bovenaan te staan tussen alle grote winkels."

Welke webwinkelsoftware gebruik je?

Aimée gebruikt Shopify. "Daar heb ik voor gekozen omdat het relatief makkelijk zelf aan te passen is, een fijne werkomgeving heeft achter de schermen en omdat dit makkelijk uit te breiden is. Dus als de webshop ooit nog groter wordt dan laat deze software dat ook toe."                                                    

Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?

"Op nummer één staat social media! Ik probeer dit zo goed mogelijk bij te houden en ook echt contact te maken met mijn doelgroep. Via Pinterest probeer ik vooral mensen te inspireren. Verder heb ik ook visitekaartjes in verschillende winkels liggen en ik verkonding aan iedereen en overal mijn webshop. Daarnaast heb ik af en toe ook advertenties lopen via social media en Google. Ook heb ik een keer in een babyblad gestaan."

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

"Eerlijk gezegd niks. Had alles soepeler kunnen lopen? Vast. Maar daarvan leer je juist ook weer heel veel. Ik heb in het begin alles uitgezocht wat ik uit kon zoeken en toen ben ik gewoon begonnen. En ik denk ook dat je dat moet doen. Van tevoren kan je niet alles weten, je gaat tegen dingen aan lopen en dingen gaan anders dan verwacht. Maar zolang je daarvan leert en weer verder gaat dan komt alles goed. Daar hoef je niks anders voor te doen."

Wat zijn je plannen voor de komende tijd?

"Ooit lijkt het me nog wel leuk om ook echt een fysieke winkel te openen. Zo’n gezellig knus winkeltje waar je gewoon graag doorheen wilt snuffelen. Eerst maak ik in ieder geval wel mijn huidige baan traject af en tegen die tijd zie ik dan wel wat de volgende stappen zijn."

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt? 

"Dat je je eigen weg moet volgen. Kies vooral wat goed voelt voor jou en wat jij leuk vindt om te doen en energie van krijgt. Niet alles zal constant even goed gaan en er komen ook slechtere momenten. Dan is het soms lastig om niet gelijk op te geven maar door te gaan. Als je oprecht leuk vindt wat je aan doen bent, dan kan je beter die motivatie uit jezelf halen."

Begrijp me niet verkeer, het is goed om met andere mensen of zelfs met je klanten over bepaalde dingen te praten en andere meningen te horen. Maar in the end is dit JOUW webwinkel, jij hebt dit opgezet jij bent de eigenaar, jij bepaald. Niet iedereen gaat alles leuk vinden dus blijf dicht bij jezelf, dan trek je ook de doelgroep aan die je wilt.