Achter de schermen: De hobbyvlinder

De moeder van Minou had vroeger, toen Minou tussen de 7 en 15 jaar oud was, een wolkraam op de markt. Op zaterdagen ging ze regelmatig mee en ook thuis en in haar familie werd er altijd gehandwerkt. Toen de kar werd gestolen hield dit avontuur op. Het ondernemen, klantcontact onderhouden en handwerken bleef echter trekken. Zelf ging Minou het onderwijs in en tijdens de eerste zomervakantie ontstond het idee van een eigen hobbywinkel. In mei 2012 ging webshop De hobbyvlinder online. Wij vragen Minou naar haar leven als webshop eigenaar!

Hoe is de webwinkel ontstaan?

Een stenen winkel was te riskant en Minou wilde blijven lesgeven, dus werd het een online winkel. Ze vertelt: "Voor mij en mijn moeder is het altijd een sport om producten van goede kwaliteit te vinden, maar wel voor een redelijke prijs. Wij hoeven niet het nieuwste van het nieuwste maar wel leuk en goed. Met dat idee ben ik in mei 2012 ingeschreven bij de KVK en begonnen met zoeken. In eerste instantie met hobbyartikelen om kaarten te maken. In de loop van de jaren en met de opkomst van AliExpress is ons assortiment gewijzigd naar garens, waarbij we de groothandels van mijn moeder van vroeger weer hebben benaderd. Sinds 2014 run ik de webshop samen met mijn moeder en staan we ook weer op markten." 


Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten?

"Op dit moment omdat wij veel vacuüm verpakken, dus lage verzendkosten kunnen hanteren. De garens die wij verkopen zijn niet allemaal de bekendste, maar wel goed in prijs en kwaliteit. Wij zoeken zoveel mogelijk garen onder de 3,- per bol voor 100 grams bollen en onder de 2,- voor 50 grams bollen. Daarnaast willen wij de focus steeds meer leggen op de garensets, welke bollen passen goed bij elkaar. Dit is iets wat je bij andere wol webshops niet ziet." 

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel?

"We zijn ongeveer 2 uur per dag samen aan het inpakken. Daarnaast zijn we gemiddeld 2 uur per dag per persoon bezig om nieuwe artikelen toe te voegen, nieuwe combinaties te maken, social media beheer, producten te verkopen/promoten op Marktplaats, Facebook, Bol.com, bestellingen plaatsen bij groothandels, etc. Waar mijn moeder meer gericht is op de verkoop en het toevoegen van nieuwe artikelen, houd ik mij voornamelijk bezig met de boekhouding, inkoop, social media en SEO." 

"Het runnen van een webwinkel heeft zoveel aspecten, elke dag is anders, het is nooit klaar, er is zoveel te leren. Wat ik echt super leuk vind, daarnaast zijn veel onderdelen niet plaats afhankelijk, ik kan werken waar en wanneer ik wil, behalve het inpakken." 

Beschrijf eens een dag uit jullie leven als webwinkel eigenaar?

"Voor mij geldt, in de ochtend start ik met e-mails beantwoorden, daarna op weg naar school om de rest van de ochtend wiskundeles te geven. Na de lunch leg ik de bestellingen klaar en haal ik rond 14.00 uur mijn kinderen van school. Aan het einde van de middag breng ik alle post weg en tussendoor beantwoord ik e-mails, plaats ik een bestelling bij een groothandel, doe ik voorraad beheer of maak ik nieuwe sets. In de avond ga ik nog een uur à 1,5 uur door en maak ik social media posts, schrijf ik een blog of doe ik andere werkzaamheden die volledige focus vereisen." 

"Voor mijn moeder start de dag met bestellingen sluiten die op de post zijn, nieuwe advertenties plaatsen, chatten met klanten en kleine online werkzaamheden. Mijn moeder wil veel leren, maar is nog niet super handig met de website of teksten bedenken, dus als er werkzaamheden zijn waarbij veel knippen plakken nodig is, een herhalende handeling, dan neemt zij dat op zich. In de middag komt ze naar mij om de bestellingen af te maken, het magazijn weer op orde maken en te noteren wat er allemaal op is. In de avond gaat ze verder met advertenties en chatten met klanten."

Wat vind je het leukst aan het runnen van je webwinkel?

"Ik vind de vrijheid heel fijn, zelf tijd indelen. Elke dag kijk ik met plezier naar alle vrolijke kleuren in het magazijn. Daarnaast als ik foto’s ontvang van klanten die een prachtige creatie hebben gemaakt van het garen, dan word ik daar echt heel blij van. Of als ze hun bestelling zelf komen ophalen en net zo enthousiast en jubelend binnen komen als ze de kleur-oase zien. Lastig vind ik soms de steeds veranderende online wereld, wat vorige maand of vorig jaar werkte hoeft nu helemaal niet meer te werken. Focus houden waar je naartoe wilt en niet elke keer afdwalen naar zijwerkzaamheden." 

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

"Hoe word je online echt goed vindbaar en hoe behoud je de klanten die je al een keer gevonden hebben. Het consistent bijhouden van social media vind ik ook een uitdaging. Leuke sfeerfoto’s maken van ons garen, ik vind dat heel leuk, maar ben geen fotograaf en merk dat het daardoor een hele uitdaging is soms."  

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

"Ik zou beginnen met een plan en starten met kennis opdoen over SEO. Wij zijn nu gewoon begonnen met willekeurige artikelen, waardoor ik nu veel teksten moet aanpassen en nog steeds artikelen op de website tegenkom zonder tekst. Liever in een keer goed beginnen, in plaats van elk jaar nieuwe kennis opdoen en alles weer willen aanpassen, dit kost veel tijd." 

Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?

"Ik heb mijn dag redelijk goed ingedeeld, waardoor er blokken zijn in de dag dat ik met de webwinkel bezig ben en daarnaast genoeg tijd is voor andere bezigheden, zoals mijn gezin en lesgeven. In het weekend versturen wij geen bestellingen, dus daar ben ik altijd vrij om andere dingen te ondernemen of in een vrij uurtje aan de webwinkel te werken." 


Wat zijn je toekomstplannen?

"Ik wil onze webwinkel verder laten groeien, meer kleurrijke sets maken en hier breder mee naar buiten treden. Kennis blijven vergroten over de online wereld. Ambitie is om minder les te geven en meer tijd te besteden met de explosie van kleuren en hopelijk ook ons eigen label te starten met prachtige garensets."  

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

"Schrijf je in op nieuwsbrieven, webinars van verschillende business coaches, door de verschillende invalshoeken op ondernemen leer je super veel. De jaarlijkse webwinkeldagen zijn ook een grote aanrader om heen te gaan. De eerste tip die ik kreeg was start gewoon, blijf niet twijfelen, soms is gewoon beginnen prima en gaandeweg leer je."