Achter de schermen: Slofjes.nl

Barb (rechts op de foto) en haar zusje Rody, die regelmatig helpt met de webwinkel.Het ondernemen is Barb met de paplepel ingegoten. Als dochter van twee ondernemers was het natuurlijk te verwachten dat het ook bij haar zou gaan kriebelen. Toen haar twee kinderen baby-af waren, was er ruimte voor een grote sprong van Marketing Projectmanager bij een groot A-merk, naar zelfstandig ondernemer. Een eigen Marketing Projectmanagement bureau lag voor de hand. Maar Barb wilde vooral ook iets gaan doen dat haar écht leuk leek. Waar ze affiniteit mee heeft en energie van krijgt. Ze kwam Slofjes.nl tegen, een webwinkel die te koop stond, en zo had ze een kleine maand later haar eigen webwinkel! Slofjes.nl bestaat al 12 jaar, maar is ook al drie eigenaren verder. Barb is sinds september 2020 de eigenaresse. Wij vragen Barb naar haar leven als webshop eigenaar. 

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

"Ja dat is een goede vraag. Onderscheiden valt niet mee. Dat zullen collega webshop eigenaren vast herkennen. Maar ik probeer met een eigen look&feel en persoonlijke service het verschil te maken. Al mijn pakketjes zijn een feestje om te ontvangen. Maar tegelijkertijd is dit ook een van de redenen natuurlijk dat ik Succes met je Webshop volg, want er valt nog veel hieraan te doen!"

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel?

"Op dit moment loopt er vanuit mijn Marketing Projectmanagement een klus van 3 dagen per week en heb ik ook 1,5 dag mijn kindjes… het rekensommetje is dus snel gemaakt, dat ik nu vreselijk veel te weinig tijd heb voor Slofjes.nl en daar baal ik dus mega van haha! Ik heb dan ook de (vind ik) stoere stap gezet en zeg nu tegen alle klussen vanaf november NEE. Dan ga ik namelijk een paar maanden volle focus geven aan Slofjes.nl. Je zal begrijpen: Ik heb er nu al zin in!"


Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

"Mijn werkdagen beginnen altijd met een cadeautje: bestellingen inpakken!!! Dat doe ik met 2 redenen: Het maakt starten aan je werkdag super leuk én je weet dat je niet opeens aan het einde van je werkdag nog heel veel moet inpakken en dus te laat bent voor het wegbrengen van de pakketjes. De rest van de dag besteed ik (nu nog) aan projectmanagement opdrachten. Maar ook de dag afsluiten doe ik dus weer met een cadeautje: laatste bestellingen inpakken en wegbrengen om daarna mijn kindjes op te halen en lekker met hen te knuffelen en spelen!

Zodra de boys in bed liggen, klap ik vaak mijn laptop nog weer open om dingen voor Slofjes.nl te doen. Werken in de avond vind ik een straf (vroeger al met studeren), maar daarom doe ik dan dus geen projectmanagement, maar enkel leuke dingen voor de webwinkel. Win-win!"

Wat vind je het leukst aan het runnen van je webwinkel?

"Het leukste vind ik het werken met producten waar ik affiniteit mee heb én klanten waarin ik mij herken en daarmee hun taal spreek. Ze zoeken allemaal naar dat babyslofje, schoentje, antislip sokje of waterslofje wat hun kleintje gaat helpen bij het lopen en spelen. Deze doelgroep vindt het super leuk om te shoppen voor zijn of haar kleintje en dat merk je ook in de communicatie. Heerlijk! 

Het minst leuk vind ik de speurtochten naar hoe dingen moeten, werken en effect hebben. SEO, online adverteren, Google Ads inrichten. Ik heb die kennis niet super paraat en dat frustreert mij. Ik wil mee doen, maar het geweld van de online wereld is intens."

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

"Mijn uitdaging zit hem ik ook het geen wat ik het minst leuk vind: uitvinden hoe dingen werken en impact maken. Wetende dat dat echt nodig is om mee te kunnen doen. Plus het onderaan de streep ook daadwerkelijk wat verdienen. De inkomsten en kosten zijn nog niet onderscheidend genoeg van elkaar!" 

Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel? 

"Via sociale media, het bijwonen van braderieën en markten, flyers in kraamzorg, verloskundige en kinderdagverblijf tasjes en door een advertentie in kortingsboekjes die mee gaan in bestellingen van andere ondernemers (met zelfde doelgroep)."

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

"Meer focus aanbrengen. Ik begin nu steeds aan alles, maar maak niks af. Dit komt omdat ik overal kansen zie, maar de tijd niet heb om het ook goed te doen."


Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?

Naast het zijn van een moeder van 2 jongetjes (2 en 4 jaar), runt Barb ook haar eigen Marketing Projectmanagement bureau. "Je kan je voorstellen dat ik mijn handen daar al redelijk vol aan heb. Vooralsnog is het aannemen van een projectmanagement opdracht financieel een stuk interessanter. Maar dit maakt dat de webwinkel ook geen eerlijke kans maakt. Daarom ga ik straks het Projectmanagement tijdelijk op een laag pitje zetten."

Wat zijn je toekomstplannen?

"Mijn ambitie is om Slofjes.nl 4x te laten groeien in het aantal bestellingen. Daarom is dus mijn STOERE plan om echt een paar maanden volle focus te gaan leggen voor 4 dagen per week aan de webwinkel. Mijn belangrijkste inkomstenbron zet ik daarmee tijdelijk stil. Wat ik best spannend vind omdat je je relaties nee gaat verkopen en je inkomsten vanuit daar plat legt. Maar door nooit écht aan de webwinkel te werken, ga ik ook nooit weten of het potentie heeft om juist de inkomstenbron te gaan worden."

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

"You don’t get a do-over! Ga nou doen wat je echt leuk vindt! Je kan altijd terug naar het bekende. Doe het gewoon! Vrienden en familie en stiekem zelfs een collega geven mij het duwtje in een richting die ik eigenlijk het liefst in ren, maar natuurlijk allemaal beren op de weg zie."