Achter de schermen: Eigenzinnig papier
Sinds wanneer is je webwinkel online?
Sinds augustus 2021 is de site live. Dat is nog maar net. "Ik ben erg tevreden over het resultaat dat er nu staat. Ik heb nu nog een klein assortiment dus er is ruimte om nieuwe producten te ontwikkelen. Ik kan niet wachten. Begin klein dan kun je altijd nog flink uitgroeien. Daarin zit voor mij wel een uitdaging." De uitstraling van de webshop is basic, naturel met een tikkeltje glamour. Dit komt zowel in de beelden, het kleurgebruik en lettertype terug. Overzichtelijk eigenzinnig met een eigentijdse uitstraling.
Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?
"Er is écht enorm veel concurrentie, maar daar moet je je niet door laten afschikken. Blijf bij je concept. Ik richt mij op de moderne zelfstandige vrouw die houdt van mooi vormgegeven kwaliteitsproducten in en rondom het huis. Door de warme, basic, naturel uitstraling en kleurgebruik probeer ik eigentijdse kwaliteitsproducten aan te bieden. Mooi papier van PaperWise en Biotop. Een duurzame kwaliteitssoort papier in de kleuren grijs, bruin, crème en zwart. Dat zijn de basis kleuren. Hiermee onderscheid ik mij van de rest."
Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en wat komt er allemaal kijken bij het runnen van je webwinkel?
"Ik ben erg enthousiast en probeer er een succes van te maken. Ik ben bereid daar veel tijd in te steken. Je bent niet zomaar vindbaar, je moet je eigen publiek zien te vinden en te binden. Geen makkelijke job, maar wel een hele leuke! De basis staat, maar met elke ontwikkeling moet je mee. Dat is investeren. Dat gaat echt niet vanzelf. Ik kan er mijn dagen wel mee vullen, maar mijn andere bedrijf heeft ook mijn focus nodig. De afwisseling zorgt ervoor dat ik moet prioriteren. Dat werkt voor mij erg effectief."
Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?
Nu de site live is, speurt Edith veel in Google Analytics. "Daarnaast maak ik zelf de bestellingen verzendklaar, verzamel ik inspiratie voor het ontwikkelen van nieuwe producten en maak ik nieuwe content voor de diverse sociale media kanalen en de webshop. ‘Als webwinkelier ben je alles!’ vertelde Astrid in een online webinar. Inkoper, productspecialist, copywriter, blogger, marketeer, boekhouder, fotograaf, verkoper, klantenservice medewerker, logistiek medewerker en webmaster. En ja, zo is het ook. De vraag is: kun je al deze rollen zelf vervullen? Ik denk het niet. Ik heb veel met andere ondernemers zitten sparren en die hebben mij enorm goed op weg geholpen."
Naast haar webshop heeft Edith nog een onderneming. Hier geeft ze merken een eigen gezicht. "Als content creator help ik organisaties met hun visuele identiteit. Ook voor het bedenken en ontwerpen van on- en offline uitingen denk ik graag mee. Omschrijf mij als een creatieve, ondernemende doorzetter met een dosis humor. Een perfecte combi baan. De afwisseling maakt dat je niet op de automatische piloot gaat."
Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?
"E-commerce is nieuw voor mij. Ik wil hier nog heel veel van leren. Het gedrag van de consument is belachelijk interessant. Je kan nog zulke toffe producten maken, maar de vraag is hoe maak je de klant enthousiast om het product te kopen? En hoe keren ze terug. Daar zit voor mij de uitdaging in."
Het ontwerpen van nieuwe producten vindt Edith enorm leuk. Daar ligt haar passie. "Een goed design draagt bij aan de merkbeleving. Minder vind ik toch het administratieve gedeelte dat erbij komt kijken. Maar tja, dat hoort er nu ook eenmaal bij."
Welke webwinkelsoftware gebruik je?
"Een lastige keuze met zoveel aanbieders. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Mijnwebwinkel. Hier heb ik gekozen voor een SaaS (Software as a Service) platform. Zo kun je gemakkelijk een webshop opzetten zonder programmeerkennis. Je huurt de software als het ware. Een goedkoop, gebruiksvriendelijk systeem, waarbij je in korte tijd een webshop kan openen met weinig technische kennis. Met gratis support en community voor al je vragen. Hierdoor kon ik mij lekker uitleven op de vorm en inhoud. In no-time heb ik mijn eigen website gebouwd. Echt heel tof om te doen."
Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?
Door middel van contentmarketing verspreidt Edith content voor de langere termijn. "Ik probeer hiermee het publiek te boeien en te binden." Een beeld zegt meer dan duizend woorden. De juiste fotografie en sfeerbeelden van producten zijn daarom erg belangrijk. Daar besteedt Edith dan ook veel tijd aan. "Ik wil graag een consistente uitstraling. Ik probeer de webshop een unieke uitstraling en het een eigen gezicht te geven. Een goed design draagt bij aan de merkbeleving, het maakt de inhoud beter en duidelijk en zorgt ervoor dat je content één geheel is."
Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?
"Niks! Ik ben trots op mijn doorzettingsvermogen en het resultaat wat er nu staat. De stappen die ik heb gezet en de toffe samenwerkingen met andere ondernemers."
Wat zijn je toekomstplannen?
"Dat mijn webwinkel écht een succes gaat worden. We gaan ervoor! Door veel met andere experts te gaan samenwerken, hoop ik mijn kennis te vergroten, nieuwe producten te ontwikkelen en omzet te verhogen. Met deze ervaring wil ik in de toekomst ondernemers of organisaties gaan adviseren in de e-commerce."
Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?
"Laat je niet afschrikken door concurrentie. Maak gebruik van je netwerk. Durf te vragen, want onwijs veel mensen willen je graag helpen. Hoe tof. Wees enthousiast en trots op je product, dan worden anderen dat vanzelf ook. Wacht niet af en kom in actie. Toon lef en gewoon doen!"