Achter de schermen: Studio Assorti

Joke had al heel lang de droom om een eigen creatief bedrijf te starten. Maar toen de kinderen klein waren was er weinig tijd en energie over. Haar zoons werden ouder en Joke pakte haar creatieve hobby’s DIY, tekenen en schilderen weer op. In 2019 kwam het idee om een eigen productlijn te ontwerpen in woonaccessoires en stationery. Als afgestudeerd interieurvormgever is er altijd al de passie voor kleur en interieur geweest. Toen Joke in april 2020 technisch werkloos werd en door corona alles in een stroomversnelling kwam, is de basis gezet voor Studio Assorti. De webshop is online vanaf januari 2021.

Een druk bestaan

Joke heeft nog een baan in loondienst voor 3 dagen per week, daarnaast gaat al haar tijd naar haar collectie en webwinkel. “Ik gebruik ieder vrij moment voor het runnen van mijn webwinkel. Tussendoor doe ik natuurlijk ook nog de was en de plas en mijn man neemt ook een deel van het huishouden op zich. Ik probeer wel om de twee weken een zondagnamiddag vrij te nemen om naar zee te gaan of om te gaan fietsen."

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

“Het eerste wat ik doe is de mails checken. Daarna volg ik een training uit de webwinkel academie of verwerk ik de to do’s uit het coaching gesprek met Astrid. In de namiddag werk ik aan de social media, het is echt niet makkelijk om steeds maar inspiratie te blijven opborrelen. Daar kruipt echt wel veel tijd in. 

Ik probeer een planning te maken, maar meestal lukt het me niet om mij daaraan te houden. Dan komt er weer iets tussen die toch wat dringender is en zo haal ik altijd mijn hele planning weer overhoop. Dit is voor mij toch nog wel een aandachtspunt, georganiseerd werken. Voor de fotografie en het ontwerpen van nieuwe prints plan ik wel aparte dagen in omdat je dat er niet zomaar even tussendoor kan bij nemen. De avonden hou ik meestal voor het optimaliseren van de webwinkel (teksten voor de SEO, optimaliseren beeldmateriaal, nieuwe banners) en voor het opdoen van inspiratie en research.”


Creativiteit

Het minst leuke aan het runnen van een webwinkel vindt Joke de financiële kant. “In de weer zijn met facturen, betalingen, … . Ik heb een boekhouder in de arm genomen, dus blijft dit gedeelte gelukkig beperkt. 

Naast het creatieve aspect, wat het leukste is!, kruipt er heel veel tijd in fotografie en marketing. Ik teken/schilder alle illustraties zelf. Deze worden dan gedigitaliseerd en verwerkt tot een dessin. Mijn inspiratie komt vooral uit een grote liefde voor dieren en de natuur.”

Zichtbaarheid

“Het moeilijkste vind ik om zichtbaarheid aan je winkel te geven en gevonden te worden in google. Ik had gedacht dat mijn webwinkel veel sneller gevonden ging worden. De marketing inspanning die erachter zit om bezoekers naar je shop te krijgen heb ik echt wel onderschat. Ook de investering in marketingkosten, die dan bijna niets opbrengen, vind ik echt wel pittig. Ik werk aan mijn zichtbaarheid via sociale media, emailmarketing en SEO optimalisatie. Ik heb ook al wat geëxperimenteerd met betalende ads op Facebook, Insta en Google.”


Webwinkelsoftware 

Joke heeft gekozen voor Wordpress. “Ik had er al veel gelezen op internet en toevallig botste ik op een beginners cursus die net van start zou gaan dus de keuze was snel gemaakt.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“Er niet vanuit gaan dat je binnen een paar maanden een goed draaiende webwinkel zal hebben en de stock de deur uit zal vliegen. Eerst beginnen met een kleine voorraad en kijken welke items er goed verkopen en pas dan weer inkopen.”

De ideale klant bereiken 

Joke heeft zichzelf een doel gesteld. “Mijn doel is om eind 2021 op regelmatige basis klanten te krijgen die niet behoren tot mijn familie of vriendenkring. Maar echt mensen die klant worden door mijn marketing acties of die mij vinden via google. Daarnaast ga ik het productassortiment nog uitbreiden met het verkopen van verf en het geven van kleuradvies.”


Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

“Vier je kleine successen. Het is niet omdat je het grote doel nog niet behaald hebt dat je daarom niet al vele kleine succesvolle stapjes hebt gezet. Deze tip heb ik gekregen van Astrid tijdens een coaching gesprek. Ik was toen heel erg gedemotiveerd omdat het me moeilijk lukt om bestellingen te krijgen van mensen die ik niet ken. Die gedachte helpt je om door te gaan en vol te houden.”