Achter de schermen: van Kaat
Online gaan was best spannend!
“Meteen de eerste dag kreeg ik al twee bestellingen. Het online gaan was best spannend, maar de eerste feestjes verkopen ook! Want “wat zouden die ouders van mijn kinderfeestjes vinden?”. De ene ouder liet meteen na het lezen van het draaiboek al weten dat ze enthousiast was. De andere ouder stuurde mij na het feestje foto’s met veel blije gezichtjes. Superfijn om dat van je eerste klanten te horen te krijgen.”
Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?
Jessica werkt fulltime aan van Kaat. “Als manlief naar werk en de meiden naar school zijn, zet ik mijn computer aan om de bestellingen van de vorige avond te bevestigen. De bestellingen die op de dag zelf binnenkomen, beantwoord ik meteen. Ben ik daar klaar mee, dan mail ik alle ouders die betaald hebben het draaiboek met uitleg erbij. Daarna mail ik andere ouders om te vragen hoe het feestje is geweest. En dan ga ik aan de slag met het maken van de bestelde feestpakketten. Dus dozen vullen met alle spullen die ouders nodig hebben om het kinderfeestje te kunnen geven. Hier ben ik het grootste deel van mijn werkdag mee bezig!
Een bestelling betekent natuurlijk administratie, dus dat doe ik dan ook dagelijks. Door alle bestellingen moet de feestspullen voorraad vaak aangevuld worden, dus dat betekent online bestellingen plaatsen of naar de groothandel. Daar fiets ik dan meteen langs als ik de gemaakte feestpakketten naar de postlocatie breng.
Heb ik nog wat tijd over, dan schrijf ik een nieuwe blog, een nieuwsbrief, maak ik posts voor op Facebook, Instagram en Pinterest of zet ik reacties van ouders op mijn website. Ouders vinden het fijn om te zien wat andere ouders van mijn feestje vinden.
Bestellingen krijg ik alleen als ouders mij kennen, daarom schrijf ik de blogs en nieuwsbrieven en post ik een paar keer per week foto’s op mijn sociale media om ouders meer van mijn feestjes te laten zien. Maar ook tips voor bijvoorbeeld traktaties en cadeautjes post ik. Dus dat betekent de keuken in en bakken, proeven, spelletjes testen en fotograferen.”
Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?
“Vanaf het begin werk ik fulltime voor mijn bedrijf. Het was even wennen om een goede balans tussen werk en privé te vinden. Ouders bestellen namelijk vaak ’s avonds en in het weekend. ’s avonds en in het weekend zit ik een uur achter mijn computer, puur en alleen voor bestellingen. De pakketten en blogs maak ik alleen doordeweeks. Zo lukt het best goed.”
Feestjes testen
Het allerleukste vindt Jessica het bedenken van een nieuw feestthema en dit dan compleet uit te werken. Ondanks dat daar ontzettend veel tijd in gaat zitten. “Alle activiteiten die de kinderen doen moeten een goede mix van actieve en wat rustigere spellen zijn, maar ook een paar creatieve en een speurtocht. Ongeveer 15 per feestje, zodat de kinderen echt een hele middag kunnen feesten in het thema. Die activiteiten moet ik bedenken, uittesten met kinderen en uitschrijven. Daarnaast maak ik bij elk feestthema printables voor uitnodigingen, slingers en vlaggetjes. Ook geef ik tips voor traktaties, taart en ander lekkers in het thema. Dus dat betekent weer bakken, fotograferen en proeven.
Een aantal ouders testen daarna met hun kinderen het feestje uit. Superleuk om te horen wat ze er van vinden, maar ook om te zien hoe ze zelf creatief aan de slag gaan met het thema. Dat persoonlijk contact is leuk, want verder werk ik (bijna) altijd alleen.”
In the picture
En dan is daar weer dat minder leuke deel van het runnen van een webwinkel: de Belastingaangifte. “Omdat dat geen dagelijks werk is, moet ik elke keer weer opnieuw erin duiken om het allemaal goed in te vullen. De marketing is voor mij de grootste uitdaging. Het is namelijk niet echt mijn ding om ‘in the picture’ te staan en mezelf aan te prijzen.”
Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?
“Ouders die bij mij een feestje kopen, zijn meestal ouders die graag een kinderfeestje thuis willen geven, maar geen tijd of inspiratie hebben. Ze vinden het dan ook fijn om een compleet uitgewerkt draaiboek met planning en duidelijke uitleg van mij te krijgen in een origineel feestthema. Zo heb ik onder meer een professorfeest, TikTokChallengefeest en zeemeerminfeest. Het complete feestpakket scheelt hun veel tijd, nu ze niet zelf alle spullen moeten kopen en klaarmaken, want alles zit al voorbereid in het pakket. Als het feestje gevierd is, zijn alle spullen gebruikt en hoeft er niets teruggestuurd te worden. Doordat ik de ouders een compleet voorbereid feestje toestuur, kunnen zij samen met hun kind echt genieten van het feestje.”
Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?
Op de website schrijft Jessica blogs om zo meer bezoekers te trekken naar haar webwinkel. “Ik schrijf over alles wat met kinderfeestjes te maken heeft. Van tips voor het maken van een speurtocht en organiseren van het feestje tot recepten voor traktaties, taarten, partyfood en ideeën voor cadeautjes. Daarnaast krijg ik bezoekers doordat enthousiaste ouders hun vrienden over mijn feestjes vertellen. Dat vind ikzelf de beste reclame om te hebben!”
Welke webwinkelsoftware gebruik je?
Jessica maakt haar website in Wix. “Daarmee kan ik zelf mijn website maken en onderhouden. Als ik iets wil veranderen, zoals een nieuwe blog erbij zetten, elk jaar mijn pakjesavondspel in september weer op de website zetten of reacties en foto’s van klanten bij de reviews, dan kan ik dat zelf regelen zonder externe hulp.”
Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?
“Meteen beginnen met bloggen. Dat vind ik echt leuk om te doen en het trekt veel bezoekers. Het leuke is dat het niet zomaar ‘een verhaal schrijven’ is, maar ook fotograferen, traktatie- en taartrecepten uitproberen, spellen testen en events bezoeken.”