Achter de schermen: Zilte Zusjes
Maar, ze wilde zo graag meer tijd met haar pasgeboren baby’tje dat ze op zoek ging naar een manier om thuis geld te verdienen. Op zoek naar armbandjes voor oudste dochter Kate ontstond het idee om zelf wat armbandjes te maken. Wat begon met af en toe een bestelling van bekende werd door een actie van Isabel een groot succes! Op 1 mei schreef ze zichzelf in bij de KVK en op 1 juni 2020 is haar webshop Zilte Zusjes geopend. We vragen Isabel naar het leven als webwinkelier.
Een dag uit het leven als webwinkelier
Isabel werkt momenteel fulltime aan de webwinkel. “Dit gaat prima in combinatie met andere bezigheden. Zo stop ik vaak in de middag, kunnen we fietsen tussendoor, kan ik naar afspraken zoals de tandarts en wanneer we een dagje weg zijn heb ik juist veel persoonlijke content om te posten. Stiekem ben ik meer tijd bezig met de webwinkel dan dat ik wil toegeven. 😉 Ik maak nog steeds veel producten zelf, maar doordat de levertijd 7 dagen is werk ik in etappes. Bijvoorbeeld op maandag maak ik armbandjes, op dinsdag giet ik hangers enzovoorts. In het weekend probeer ik wat bewuster vrij te nemen, maar vaak werk ik ’s avonds nog wat af of alvast wat voor de komende week."
Omdat haar man niet werkt, zijn de kinderen ook 24/7 thuis met uitzondering van Kate, zij gaat naar groep 2. "Om 7 uur staan we op. Ik ga douchen, aankleden en ondertussen zorgt mijn man voor ontbijt. We brengen onze oudste dochter naar school en dan begint mijn werkdag. Ik ga naar zolder en print de nieuwe orders uit. De kant-en-klare orders pak ik meteen in en dan maak ik stapels van de overige orders. Op armbandjes dag pak ik die stapel en maak alle armbandjes die hetzelfde zijn. Zo ga ik door tot alles gemaakt is. Alle orders die hiermee klaar zijn worden weer ingepakt. Vaak gaat rond deze tijd mijn jongste dochter naar bed, dus verhuis ik naar beneden. De adressen worden geprint en leg ik klaar om te verzenden. Ik beantwoord wat mailtjes en dan is het tijd om mijn oudste weer van school te halen. Op de heenweg rijden we even langs het postkantoor en zijn de orders van die dag onderweg. Ik probeer daarna vaak vrij te nemen, maar soms werk ik nog even door wanneer niet alles klaar is.
Zo zijn er ook extreem drukke tijden waarbij ik een hele dag werk of wanneer ik bijvoorbeeld toch iets tussendoor ga doen, ik door werk tot middennacht.”
Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?
Na een half jaar webshop wilde Isabel meer, ze wil kunnen leven van de webshop. “Ik wilde er dus meer kant en klare producten bij, maar niet de standaard producten die je overal kunt kopen. Ik begon januari 2021 dus met een online conceptstore in handgemaakte producten. Het is mogelijk om als webshop je producten via mij te verkopen. Ik onderscheid mij dus met originele handgemaakte producten en een flinke persoonlijke touch. Vooral via Instagram ben ik erg actief en trek ik veel bezoekers.”
Vrijheid
“Het leukste vind ik de creativiteit, vrijheid en het zoeken van nieuwe producten. Het minst leuke vind ik dat klanten denken dat je dit als hobby doet en bijvoorbeeld bestellen en meteen achteraan mailen: Graag vandaag verzenden of ‘ik kom er zo aan’. Ze denken vaak ook dat er een heel team achter mij zit, wat dus niet zo is. Ik vind het heerlijk om alles zelf te bepalen, maar soms mis ik een collega om mee te sparren of die je verteld wat je moet doen. Zo had ik bijvoorbeeld meteen een huisstijl moeten bepalen. Nu ben ik vaker veranderd waardoor ik met veel ‘verkeerde’ kaartjes zit en dat heeft natuurlijk ook genoeg geld gekost.”
Webwinkelsoftware
Isabel heeft gekozen voor de software Mijnwebwinkel.nl. “Ik heb toen gekeken naar andere webshops en deze werd door de meeste gebruikt.”
Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?
“Ik wil graag mijn hele gezin onderhouden van de inkomsten van mijn webwinkel, verhuizen naar een kantoor(ruimte) en nog veel mooie handgemaakte merken toevoegen.
Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?
"Luister naar jezelf. Zo spar ik wel eens met andere webwinkel eigenaars en soms zijn ze niet enthousiast over een nieuw product, ben ik eigenwijs en koop het toch in en verkoopt het uiteindelijk heel goed. Jij kent je klanten het beste, dus blijf ook bij jezelf.
En ik wil daar zelf nog aan toevoegen: Luister ook naar je klanten. Zo had een klant laatst een aangepast verzoek, deze zette ik online en verkocht die dag voor 1000 euro aan dat product."