Beginnen met Google Adwords

Zeker voor webshops kan Google Adwords een goede manier zijn om effectief reclame te maken voor de verkoop van jouw producten. In dit artikel ga ik ervan uit dat je nog geen ervaring of bijna geen kennis hebt van het betaalde adverteren via Google Adwords, ofwel SEA (Search Engine Advertising).

Bij SEA betaal je voor elke klik die op je advertentie gedaan wordt. Dit zijn de advertenties die bovenaan in de zoekmachine komen. Deze zijn steeds belangrijker geworden en de organische (gratis vermeldingen) worden steeds meer naar beneden gedrukt.

Hoewel je misschien het liefst direct aan de slag gaat, is het toch slim daar even mee te wachten. Slecht doordachte campagnes hebben namelijk de neiging te veel geld te kosten en te weinig op te leveren. Denk van te voren goed na over de opzet van je campagnes en het budget wat je maximaal bereid bent uit te geven. Je stelt van te voren een dagbudget in zodat je niet voor een verrassing komt te staan.

Denk ook na over je doelstellingen. Wat wil je bereiken en wie wil je bereiken? Met een branding campagne kies je waarschijnlijk een ander type netwerk en biedingsstrategie dan wanneer je kiest voor conversies.

Kies het juiste netwerk

Wanneer je een campagne inricht voor alleen het zoeknetwerk komen je advertenties alleen op de zoeksites van Google zoals Google.nl. De advertentie wordt getoond zodra de door jouw gekozen zoekwoorden zijn gebruikt.

Wanneer je kiest voor het display netwerk komen de advertenties op sites zoals Gmail en YouTube, maar ook op de sites waar Google als zoekpartner ingesteld is zoals nu.nl, telegraaf.nl en marktplaats.nl.

Wanneer je beide netwerken aanzet zullen de kosten voor de campagne ook verdeeld worden over beide netwerken. Je budget zal hier sneller op zijn dan wanneer je de campagne inricht op alleen het zoeknetwerk of alleen het display netwerk.

Je kunt ook nog kiezen voor bijvoorbeeld Google Shopping. Dit kan ook goed werken voor webshops, hier is wel wat aanvullende kennis voor nodig en een goede productfeed.

Of type Video of App voor het promoten van je app. In dit artikel kies ik voor tekstadvertenties in het zoeknetwerk.

Structuur van je campagne

Vaak wordt er gekeken naar de structuur van je webshop. En dat wordt dan aangehouden bij het maken van de campagnes. Aangezien de webshop ook, als het goed is, logisch is ingedeeld. Er zijn natuurlijk uitzonderingen om het anders in te delen of bepaalde categorieën van je producten niet mee te nemen in je advertenties.

Bijvoorbeeld bij een webshop met kleding kunnen je campagnes onderverdeeld zijn in dameskleding, herenkleding en kinderkleding. En deze zijn dan weer onderverdeeld in advertentiegroepen. Bij dameskleding maak je bijvoorbeeld een advertentiegroep voor broeken en een advertentiegroep voor jurken en een advertentiegroep voor T-shirts enzovoort.

Voor elke advertentiegroep ga je proberen sterke advertenties te maken die zoveel mogelijk potentiële klanten laten doorklikken naar jouw webshop. Belangrijk voor een goede advertentie is bijvoorbeeld dat er zoekwoorden in staan die de mensen hebben ingetikt in Google. Deze zoekwoorden heb je van te voren uitgezocht in je zoekwoorden onderzoek.

Zoekwoordenonderzoek

Suggesties voor relevante zoekwoorden en gerelateerde zoekvolumes kun je halen uit de Google Keyword Planner. In dit programma wordt ook een schatting gedaan van de cpc (cost-per-click) van dat zoekwoord. Maar er zijn nog andere manieren om zoekwoorden te vinden door bijvoorbeeld te googelen op een zoekwoord en dan vindt je onderaan de pagina suggesties voor andere zoekwoorden.

Denk hierbij als een klant. Waar zouden ze naar zoeken? Organiseer op thema en wees specifiek. Als je een te algemeen zoekwoord kiest heb je een breder publiek maar vaak irrelevant. Een zoekwoord als “schoenen” is te breed aangezien hier allerlei typen onder kunnen vallen, denk aan basketbalschoenen, kinderschoenen, dames sneakers etc.

5 tot 20 zoekwoorden per advertentiegroep is een goede richtlijn en een paar uitsluitingswoorden waarop je niet gevonden wilt worden.

Testen en bijsturen

Wanneer je je campagnes al even hebt lopen, ga je testen en bijsturen waar het nog niet goed loopt. Maak een paar verschillende advertenties en kijk op welke advertentie er het meeste geklikt wordt. Verander een paar woorden en test daarna weer welke er het beste loopt. Bekijk ook een paar keer per maand de andere statistieken zoals CTR (Click-Through-Ratio), Kwaliteitsscore, gemiddelde CPC, je conversiepercentage en meer. En kijk wat er verbeterd kan worden. Hierbij is het ook goed om Google Analytics te linken aan Adwords.

Je kunt ervoor kiezen om zelf aan de slag te gaan met Adwords of het uit te besteden aan een online marketeer.

Succes met je eerste Google Adwords advertenties!

Dit artikel is geschreven door Mariëlle van Marrewijk, freelance SEA Specialiste bij VM Online Marketing. Connect met Mariëlle op Linkedin.