De checkout in je webwinkel stroomlijnen: 5 tips

Het grootste gedeelte van de bezoekers bereikt nooit de checkout in je webwinkel. Dus de mensen die het bestelproces wél bereiken moet je koesteren. Daar moet je zuinig op zijn. Want je wilt natuurlijk voorkomen dat zij afhaken voordat hun bestelling voltooid is. Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor het afbreken van het bestelproces. Een kind dat iets vraagt bijvoorbeeld, de buurvrouw die aanbelt of de telefoon die gaat. Of omdat er toch twijfel ontstaat en men nog even verder wil kijken en vergelijken. Op deze externe factoren heb je als webwinkelier helaas geen invloed. Waar je wel invloed op hebt zijn de factoren in het checkout-proces van je webwinkel waardoor bezoekers hun bestelling mogelijk afbreken.

Verplicht registreren

Een hele grote drempel is het verplicht registreren dat sommige webwinkels nog altijd vereisen. Daar zit niet iedereen op te wachten en het is dan ook een punt waar een deel van de potentiële klanten op zal afhaken. Bied dus altijd de mogelijkheid om versneld te bestellen. Gebruik dan niet de standaard-tekst ‘afrekenen als gast’. Iemand die klant bij je wil worden voelt zich geen gast en voelt zich hier dus ook niet door aangesproken. Beter is het om bijvoorbeeld ‘afrekenen zonder account’ of ‘snel bestellen’ te gebruiken.

Verwijder afleidende onderdelen

Het doel van elke webwinkelier is om bezoekers zo snel en gemakkelijk mogelijk door het bestelproces te leiden. Zorg er dus voor dat degenen die zich in het bestelproces bevinden niet afgeleid worden door irrelevante onderdelen op de pagina. Op het moment dat ze zich in de winkelwagen of het orderproces bevinden zijn ze niet meer geïnteresseerd in aanbiedingen of blogs die je geschreven hebt. Deze kun je hier dus beter niet tonen. Of nog erger: links naar andere websites. Hiermee gooi je je eigen glazen in. Zorg ervoor dat bezoekers gefocust blijven op wat ze aan het doen zijn: het plaatsen van de bestelling.

Vraag geen onnodige informatie

Laat klanten alleen die informatie invullen die je nodig hebt om een bestelling te kunnen verwerken en verzenden. Een telefoonnummer kan handig zijn voor als er onverhoopt wat mis gaat. Een faxnummer of geboortedatum is niet relevant en dus onnodig. Wil je dit soort informatie over je klanten toch verzamelen, maak de velden dan optioneel en geef duidelijk aan wat je met de gegevens gaat doen. Je kunt er bijvoorbeeld prima voor kiezen om te zeggen: ‘vul je geboortedatum in zodat we je met je verjaardag kunnen verrassen’. De klant kan dan zelf bepalen of dit gewenst is of niet.

Vergroot het vertrouwen

Wat je wél in het orderproces plaatst zijn dingen die het vertrouwen vergroten. Meld bijvoorbeeld nog een keer dat de aankopen binnen 24 uur thuisbezorgd worden, dat er geen verzendkosten zijn of dat bezoekers de aankopen kosteloos kunnen retourneren indien ze niet tevreden zijn.

Schep duidelijkheid in de checkout

Als bezoekers vooraf zien hoeveel ‘werk’ ze nog moeten verrichten voordat ze hun bestelling afgerond hebben, is de kans groter dat ze het ook daadwerkelijk afmaken. Toon dus altijd de verschillende stappen in het bestelproces en geef duidelijk aan waar in het proces de bezoeker zich bevindt. Tegenwoordig hebben steeds meer webwinkels een one page checkout of one step checkout. Hierbij zien bezoekers in 1 oogopslag hoeveel velden ze nog moeten invullen. Dit verlaagt het aantal winkelwagenverlaters.